Unikátní výstava o Dopravním uzlu Pardubice je k vidění v letištním terminálu
Rubrika: Zajímavosti
Všechny čtyři mody dopravy má propojit Dopravní uzel Pardubice. Multimodální centrum v Pardubicích se stane křižovatkou silniční, železniční, vodní a letecké dopravní sítě a bude jediné svého typu v celé České republice. Cílem projektu je zefektivnit a zlevnit nákladní dopravu, dobudovat dopravní infrastrukturu a napojit tak Českou republiku prostřednictvím železničního uzlu a veřejného přístavu v Pardubicích na Evropskou dopravní síť TNT.
Projekt Dopravního uzlu Pardubice teď veřejnosti přibližuje výstava, která je instalována v novém terminálu pardubického letiště a odkud by se měla na konci září letošního roku přestěhovat do nádražní budovy v Pardubicích. Expozice je určena široké veřejnosti, která má jedinečnou příležitost seznámit se zblízka s jednotlivými plánovanými projekty na železnici, silnici, vodě i ve vzduchu. Výstava je přístupná každý den v době provozu letištního terminálu.
Slavnostního otevření se na pardubickém letišti zúčastnil kromě 1. místopředsedkyně Senátu Miluše Horské i ministr dopravy Dan Ťok, a to v rámci výjezdního zasedání Vlády ČR v Pardubickém kraji. „Multimodální uzly chceme podporovat. Propojení železnice, vody, silnice a v tomto případě i vzduchu může být zajímavé. Jsem přesvědčený, že to má svůj smysl a že to bude fungovat,“ řekl při návštěvě letištního terminálu a otevření výstavy Dan Ťok. „Přiznám se, že u regionálních letišť jsem mírným skeptikem. Tato letiště to totiž nemají v České republice jednoduché. Nicméně v tomto kraji, kde poprvé letěl Jan Kašpar, létání tradici má. Pardubice jsou pro mě neodmyslitelně důležitým železničním uzlem a splavnění Labe až do Pardubic je naší prioritou a doufám, že se to brzo povede,“ shrnul svůj pohled na Dopravní uzel Pardubice ministr dopravy.
Náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš vidí v letecké dopravě budoucnost. „Moje vize je jasná. Kromě cestujících za dovolenou oslovit i průmysl, zaměřit se na cargo dopravu. Pokud se nám to podaří a dokážeme u nás ve středu republiky vybudovat překladiště zboží z vody na koleje a z kolejí do vzduchu, bude to skvělé.“
Nedílnou součástí multimodálního centra je ale i silniční infrastruktura. Projekt počítá nejen s výstavbou obchvatů krajské metropole, ale i dalších měst a s přeložkami a budováním nových silnic. Modernizovány mají být i silnice II. a III. třídy ve vlastnictví Pardubického kraje a vzniknou i nové cyklostezky. Samotné multimodální centrum a veřejný přístav na stávající silniční síť napojí nová silnice III. třídy. Umožní také napojení průmyslové zóny Semtín. Projekt počítá se zkapacitněním místních komunikací a s vybudováním záchytných parkovišť.
Budoucnost v multimodálním centru jednoznačně vidí primátor města Pardubice Martin Charvát: „Město Pardubice je jedinečné svojí polohou v centru České republiky a v podstatě v srdci Evropy. A vzhledem k tomu, že se tu potkávají všechny druhy dopravy, je na více než jasné, že budoucnost a konkurenční výhoda je právě v multimodálním logistickém centru, v dopravním uzlu, který propojí všechny dopravní obory. Díky dopravnímu uzlu se pardubický region stane ještě více vyhledávaným místem investory. Místem, kde se budou potkávat výroba, věda i výzkum.“
Nositelem projektu Dopravního uzlu Pardubice je krajská příspěvková organizace Správa a údržba silnic Pardubického kraje, která se jej ujala podobně jako dalších klíčových rozvojových témat v regionu. Jedná se například o výstavbu přivaděčů k dálnici D35, které se podařilo začlenit do vládního memoranda. „Pardubice a Pardubický kraj ukazují, že kde je vůle, je i cesta. Pokud se totiž podívám na zdejší organizace a úspěšnost čerpání programu Ministerstva dopravy ČR, patří ve srovnání s ostatními kraji mezi nejúspěšnější – a to jak v silniční, tak i v letecké dopravě,“ řekl k tomuto tématu 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.