U Kroměříže roste více než 20 kilometrů dálnic
Rubrika: Aktuality
Zlínský kraj dohání svůj dálniční „deficit“ stále rychleji. V okolí Kroměříže se nyní pracuje na čtyřech úsecích dálnice D1. Investorem těchto rozsáhlých projektů je Ředitelství silnic a dálnic ČR, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a Fond soudržnosti Evropské unie.
Více než 20 kilometrů nově budovaných úseků začne řidičům sloužit postupně. V plném provozu už je dálniční obchvat Kroměříže, který pomáhá zvládnout dopravu v době uzavření mostu Karla Rajnocha v centru města. Koncem září bude zprovozněn úsek mezi Kojetínem a Kroměříží. Silniční specialisté Skanska pracují sedm dní v týdnu jak na zbývajícím úseku mezi Mořicemi a Kojetínem, tak na východ od Kroměříže, na úseku vedoucím na Hulín a Říkovice.
Nový úsek dálnice od Mořic ke Kroměříži bude klíčovou stavbou pro okolní obce i pro celý region. Ze Stříbrnic, Křenovic, Bezměrova a Postoupek díky němu zmizí veškerá tranzitní doprava a hlavně těžké kamiony.
„Úsek od Kojetína do Kroměříže bude zprovozněn koncem září, na trase z Mořic do Kojetína jsme dokončili podkladní vrstvy a těleso dálnice, provádí se odvodnění a kanalizace, jsou rozestavěny všechny mosty a už letos budeme pokládat část cementobetonových povrchů,“ říká Martin Fischer, projektový manažer ze společnosti Skanska DS.
Dominantou úseku Mořice – Kojetín bude mimoúrovňová křižovatka Kojetín, která připojují na dálnici stávající silnici I/47. Kromě ní v tomto úseku vyroste celkem 14 mostů, z toho 11 dálničních a 3 mosty na obslužných komunikacích.
Dálniční obchvat Kroměříže navazuje na předchozí úsek před mimoúrovňovou křižovatkou Kroměříž-západ, odkud vede přes most křížící železniční trať Kojetín – Hulín, dále po mostě přes řeku Moravu až ke křižovatce Kroměříž-východ, kde končí. Využívá přitom stávající část obchvatu Kroměříže, který byl dokončen v roce 1996.
Stavba úseku Kroměříž východ – Říkovice, byla zahájena v letošním roce, nyní se zde provádí zemní práce, do konce roku budou dokončeny násypy a zahájena výstavba mostů. Na trase Kroměříž – Hulín – Říkovice vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky, díky kterým se dálnice napojí na okolní komunikační síť, zejména na budoucí rychlostní silnice R55 a R49. „Celý úsek zprovozníme koncem roku 2010, což konečně pomůže odlehčit dopravou zahlcenému Hulínu,“ říká Martin Fischer.
Součástí všech tří úseků je také řada ekologických staveb. Například mezi Mořicemi a Kojetínem vzniklo několik biomostů a přeložek vodních toků, vybudovaných podle nejmodernějších metod tak, aby bylo přirozené prostředí rostlin a živočichů stavbou i provozem dálnice co nejméně narušeno.
Po rozkliku se otevře mapka ve formátu pdf.
Základní údaje
Název: Dálnice D1, stavba 0134.1/II Mořice – Kojetín, II. etapa
Lokalita: Zlínský kraj
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: sdružení firem Skanska DS (vedoucí sdružení), Dálniční stavby Praha, Stavby silnic a železnic
Projektant: HBH Projekt, Brno
Doba výstavby: květen 2007 – listopad 2009
Délka úseku: 6,6 kilometru
Cena: 2,2 miliardy Kč bez DPH
Název: Dálnice D1, stavba 0134.2 Kojetín, - Kroměříž, západ
Lokalita: Zlínský kraj
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: sdružení firem M-SILNICE (vedoucí), JHP, F. Kirchhoff Silnice
Doba výstavby: květen 2006 – září 2008
Délka úseku: 4 kilometry
Název: Dálnice D1, stavba 0134.3 Kroměříž západ – Kroměříž východ
Lokalita: Zlínský kraj
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: Skanska DS
Projektant: Viapont
Doba výstavby: únor 2005 – říjen 2008 (zprovoznění srpen 2008)
Délka úseku: 3 kilometry
Cena: 850 milionů Kč bez DPH
Název: Dálnice D1, stavba 0135 Kroměříž východ - Říkovice
Lokalita: Zlínský kraj
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: sdružení firem Skanska DS (vedoucí), Metrostav, M-silnice a Alpine CZ
Projektant: sdružení Pragoprojekt, Viapont
Doba výstavby: duben 2008 – 10/ 2011; zprůjezdnění 11/2010
Délka úseku: 11,3 kilometru
Cena: 4,9 miliardy Kč bez DPH