KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Technici obdivují silnici na vrchol pohoří Javorníků

Technici obdivují silnici na vrchol pohoří Javorníků

Publikováno: 14.10.2005, Aktualizováno: 21.3.2010 21:06
Rubrika: Zajímavosti

Přístupovou komunikaci „Velká Vranča - Hrdinka - pohoří Javorníků“ dokončila a slavnostně uvedla 7. listopadu do užívání společnost Skanska DS. První automobily tak mohly využít náhradu silničního spojení z Lysé pod Makytou ze Slovenské republiky do pohoří Javorníků. Rekreační chaty Kohútka, Javorka, Spartak, Portáš a chaty soukromníků tak již nebudou jako doposud přístupné pro motorová vozidla pouze ze slovenské strany.

Téměř tři kilometry dlouhá silnice, která se nachází na území Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Beskydy, respektuje přísné požadavky její správy. Technicky je navržena tak, aby byl minimalizován dopad stavby na okolí, z tohoto důvodu nebude komunikace přístupná pro veškerá vozidla a bude podléhat speciálnímu dopravnímu režimu. Celkové náklady na komunikaci představovaly necelých 180 milionů korun.

Převýšení téměř 300 metrů v horských podmínkách předurčovalo technickou náročnost celé stavby. Minimální trvalý zábor přinutil projektanty využít na této stavbě všech dostupných moderních metod a materiálů používaných v dopravním stavitelství. Firma například využila nabídky firmy ViaCon a postavila dva mosty typu TUBOSIDER (pružné, žárově zinkované ocelové obloukové konstrukce). Technickou „lahůdkou“ se staly i kotvené zářezy metodou hřebíkování s torkretovou omítkou a také vyztužené násypy se zatravněným povrchem. Zde bylo použito separačních, výztužných i protierozních a geomřížovin k docílení maximálních sklonů svahů 1:1. „Tak náročnou akci z technického hlediska za svou asi třicetiletou stavební praxi nepamatuji,“ uvedl k tomu Ing. Jiří Škubna, ředitel Skanska DS, a.s., závod 75 - Olomouc.

Jednopruhová komunikace je široká tři metry s rozšířením ve směrových obloucích. Šířka krajnice je 0,75 metrů v místech se směrovými sloupky a 1,5 metru v místech se svodidly. Maximální podélný sklon komunikace činí 15% a v točkách 8%. Jednostranný příčný sklon představuje 3 %, ve vhodných místech je vybudováno osm výhyben, povrchová voda je svedena dlážděnými příkopy do vodotečí. Součástí komunikace je vybudované parkoviště pro 60 vozidel na konci úseku v blízkosti lyžařských vleků. K celkovému začlenění stavby do okolní valašské přírody Javorníků slouží i veškeré obklady mostních opěr, dlážděné příkopy, propustky a elegantní gabionové zdi z dovezeného kamene, pohledově stejného jako místní pískovce. „Příroda toto dílo jistě příjme,“ řekl před slavnostním přestřižením pásky místopředseda představenstva firmy Skanska DS Ing. Milan Matzenauer.



Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (178x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (110x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice