Svaz podnikatelů ve stavebnictví: Kapacita stavitelství je 100 mld., Číňani nejsou potřeba
Rubrika: 2010
Ministr dopravy Vít Bárta dnes na Žofínském fóru hájil před zástupci stavebních firem nápad zapojit do výstavby českých dálnic čínské firmy. Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví je však takzvaná čínská cesta nesmyslná ve chvíli, kdy mají české stavební firmy kapacitu na prostavění 100 miliard korun ročně.
"Proč v této situaci otevíráte čínskou kartu?" tázal se prezident svazu Václav Matyáš ministra. Připomněl, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok se oproti letošku snižuje o více než třetinu na 61 miliard korun. Podle Matyáše už letos muselo 60 procent firem propouštět, neboť zaznamenaly pokles výkonů.
Ministr Bárta si za svým postupem stojí. Podle něj ministerstvo musí vyzkoušet a využít všechny možnosti, které povedou ke snížení cen výstavby dopravní infrastruktury. "To je politická otázka," uvedl Bárta. Podle něj je jednání s Číňany teprve na začátku, zatím vznikla pouze pracovní skupina ministerstva a čínského velvyslanectví.
Celá diskuse se následně točila kolem nedostatku peněz na dopravní stavby. "Řada dopravních staveb, po kterých občané volají, prostě nebude," řekl ministr. Podle něj budou prioritou v následujících letech obchvaty obcí a nikoliv nové silnice a dálnice.
Některé kraje přitom obchvaty odmítají a argumentují tím, že v případě výstavby obchvatu se nikdy nedočkají celé nové silnice. "Pokud nechcete obchvaty, tak nebudete mít ani obchvat ani tu dálnici, je to velmi tvrdé," vzkázal krajům a obcím ministr.
Zopakoval, že brzy by se na financování dálnic měly podílet soukromé firmy v rámci projektů PPP. Za soukromý kapitál by se měla dostavět dálnice D3 k Českým Budějovicím, rychlostní silnice R35 ze severních Čech na Moravu, obchvat kolem Prahy a rozšířit dálnice D1.
V cenách loňského roku si tyto stavby vyžádají 130 miliard korun. Pokud se ale nepodaří projekty PPP spustit, dostavba zmíněných komunikací bude v nedohlednu. Rozpočet fondu dopravy s nimi nepočítá ani výhledově.
Ministerstvo dopravy nyní pracuje na takzvané dopravní superkoncepci, která má mimo jiné určit priority státu v dopravním stavitelství do roku 2025. Dokumentem by se měla vláda zabývat v lednu.
K řadě plánovaných staveb se přitom podle Bárty musejí vytvořit nové projekty; díky tomu se prý nyní například pro obchvat Českých Budějovic počítá s osmi miliardami místo původně navrženými 12 miliardami korun. "Původně tam byl třeba tunel pod fotbalovým hřištěm za dvě miliardy korun," ilustroval změnu Bárta.
Stavebníci jsou přitom vesměs k plánům státu skeptičtí, nevěří například současným slibům, že se od roku 2012 navýší rozpočet fondu dopravy o 14 miliard korun. Z toho čtyři miliardy navíc má přinést mýtné, o čísle přitom pochybuje i šéf SFDI Gustav Slamečka.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.