Svatá Barbora ochraňuje stavbu tunelu na Pražském okruhu
Rubrika: Aktuality
U portálu nového tunelu na stavbě Pražského okruhu byla v těchto dnech podle staré tradice uložena soška svaté Barbory, patronky všech horníků. Bezmála dvoukilometrový tunel, který vzniká v úseku mezi Vestcem a Lahovicemi, byl také slavnostně vysvěcen. Stavbu v ceně 5,9 miliardy korun vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic, na financování se podílí Evropská investiční banka a Státní fond dopravní infrastruktury.
V těchto dnech probíhají práce na ražbě jižní, třípruhové tunelové roury ve směru od Komořan. K přístupu do tunelu používají pracovníci Skanska průzkumnou štolu, takže málokdo tuší, že z celkové délky 1.937 m již bylo více než 800 m vyraženo. Plocha výrubu přitom činí místy až 138 m2. „V příportálových úsecích, kde malá výška nadloží neumožňuje ražbu tunelů, probíhá jejich výstavba v otevřených stavebních jámách. Komořanská stavební jáma dosahuje úctyhodných rozměrů: je 170 m dlouhá a téměř 30 m hluboká,“ uvádí Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.
Uložení sošky sv. Barbory (patronky horníků)
Silniční tunel je součástí nového 8,5 km dlouhého úseku Pražského okruhu, který odvede tranzitní automobilovou dopravu z metropole. Trasa R513 začíná u rozsáhlé křižovatky v Lahovicích, přes 236 m dlouhý most překonává Vltavu, dvěma směrově rozdělenými tunely v délce 1.924 (severní) a 1.937 m (jižní) vystoupá k Cholupicům, odkud bude pokračovat v hlubokém zářezu k dálničnímu přivaděči Vestec a bude doplněná mnoha silničními nadjezdy a biomosty, které budou sloužit k migraci živočichů.
Při ražbě tunelu používá společnost Skanska takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, která na základě výsledků měření a sledování chování horninového masivu přizpůsobí technologický postup ražby skutečně zastiženým podmínkám. To umožňuje vynakládat jen nezbytně nutné finanční prostředky na zajištění bezpečnosti a stability výrubu.
Silniční okruh kolem Prahy, tedy takzvaná rychlostní silnice R1, jíž je tunel součástí, doplní stávající vnitřní okruh a plynule odvede tranzitní dopravu tak, aby nezatěžovala obytné čtvrti metropole. Celková délka vnějšího okruhu bude činit 83 km. V součastné době jsou v provozu již dvě souvislé části Pražského okruhu: na západě úsek Ruzyně – Slivenec, na který se napojují D5, R7 a budoucí R6, a na východě potom úsek Satalice – Běchovice spojující dálnice D11 a R10. Celková délka těchto úseků přitom činí 17 km.