KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Subterra už pracuje na prvním Tomickém tunelu

Subterra už pracuje na prvním Tomickém tunelu

Publikováno: 9.12.2010
Rubrika: Tunely

Divize 1 společnosti Subterra zahájila 20. října ražbu už třetího železničního tunelu, který buduje v rámci modernizace trati Votice–Benešov u Prahy. Začátkem prosince zahájí ražbu posledního – u stanice Bystřice.

Zakázku na modernizaci trati Votice–Benešov u Prahy získala Subterra jako člen Sdružení VoBen, které vede firma EUROVIA CS. Stavba je součástí IV. tranzitního koridoru a jejím předmětem je modernizace 18,405 km dlouhého traťového úseku. Řeší především jeho zdvojkolejnění a úpravu geometrické polohy kolejí. Obsahuje i činnosti, jejichž výsledkem bude zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Dosažení těchto parametrů není možné docílit na stávající trase, proto jsou hlavními stavebními objekty směrové přeložky trati. V jejich rámci vznikne i hloubený tunel a čtyři ražené, které vybuduje Subterra.

První, 590 m dlouhý Votický tunel provádí v otevřené jámě jako subdodávku společnost HOCHTIEF CZ. Na něj navazuje již proražený Olbramovický tunel. Z jeho 480 m je 360 m ražených a 120 m hloubených. Další přeložka trati je za stanicí Olbramovice. Její součástí je i nejdelší, 1044 m dlouhý Zahradnický tunel, jehož 936 m dlouhý ražený úsek byl proražen letos 30. září. Za zastávkou Tomice následuje 324 m dlouhý Tomický tunel I. Ražba s délkou 216 m v něm začala před pár týdny (foto č. 1). Na poslední přeložce trati bude 252 m dlouhý tunel Tomice II. Ražba jeho 204m úseku má být zahájena začátkem prosince.

„Olbramovický tunel je prvním vyraženým tunelem v nové trase (foto č. 2). Nyní v něm betonujeme hloubené části jeho výjezdového a vjezdového portálu. Jsem rád, že je dokončíme ještě za poměrně příznivého počasí. Až udeří mrazy, budeme již betonovat definitivní obezdívku uvnitř tunelu,“ říká vedoucí projektu Jakub Němeček.

O pár kilometrů dál začíná s betonážemi definitivních obezdívek Zahradnického tunelu pracovní tým Radima Šponara. „V těchto dnech sice ještě dokončujeme ražbu opěří, na druhém konci už ale betonujeme základové pasy v ražené části, instalujeme hydroizolaci a montujeme armaturu horní klenby hloubené části. Letos bychom rádi zabetonovali alespoň dva bloky na výjezdovém portálu. Jakmile však začne mrznout, přesuneme betonovací formu dovnitř tunelu a budeme betonovat definitivní ostění v ražené části,“ popisuje práce Radim Šponar.

Tomice I začal razit opět tým Jakuba Němečka. „Do poloviny listopadu jsme vyrazili asi 150 m. Horninu z převážné části rozpojujeme mechanicky. Trhací práce jsme omezeně začali používat až od 113 m, kde jsme narazili na kompaktnější horninu, na niž tunelbagr nestačil. Takto postupujeme 2–4 metry za 24 h. Rádi bychom tunel v kalotě prorazili kolem 10. prosince,“ věří Jakub Němeček.

Poslední tunel – Tomice II – začne razit tým Jakuba Němečka v návaznosti na proražení prvního Tomického tunelu. „Tunel Tomice II je na dohled od tunelu Tomice I. Jakmile ten v kalotě prorazíme, přesuneme stroje a raziče k druhému tunelu,“ potvrzuje Jakub Němeček.

Štěpán Sedláček, foto: Libor Mařík
Metrostav a.s.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Foto č. 1Foto č. 2

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (73x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (49x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (49x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice