Subterra už pracuje na prvním Tomickém tunelu
Rubrika: Tunely
Divize 1 společnosti Subterra zahájila 20. října ražbu už třetího železničního tunelu, který buduje v rámci modernizace trati Votice–Benešov u Prahy. Začátkem prosince zahájí ražbu posledního – u stanice Bystřice.
Zakázku na modernizaci trati Votice–Benešov u Prahy získala Subterra jako člen Sdružení VoBen, které vede firma EUROVIA CS. Stavba je součástí IV. tranzitního koridoru a jejím předmětem je modernizace 18,405 km dlouhého traťového úseku. Řeší především jeho zdvojkolejnění a úpravu geometrické polohy kolejí. Obsahuje i činnosti, jejichž výsledkem bude zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Dosažení těchto parametrů není možné docílit na stávající trase, proto jsou hlavními stavebními objekty směrové přeložky trati. V jejich rámci vznikne i hloubený tunel a čtyři ražené, které vybuduje Subterra.
První, 590 m dlouhý Votický tunel provádí v otevřené jámě jako subdodávku společnost HOCHTIEF CZ. Na něj navazuje již proražený Olbramovický tunel. Z jeho 480 m je 360 m ražených a 120 m hloubených. Další přeložka trati je za stanicí Olbramovice. Její součástí je i nejdelší, 1044 m dlouhý Zahradnický tunel, jehož 936 m dlouhý ražený úsek byl proražen letos 30. září. Za zastávkou Tomice následuje 324 m dlouhý Tomický tunel I. Ražba s délkou 216 m v něm začala před pár týdny (foto č. 1). Na poslední přeložce trati bude 252 m dlouhý tunel Tomice II. Ražba jeho 204m úseku má být zahájena začátkem prosince.
„Olbramovický tunel je prvním vyraženým tunelem v nové trase (foto č. 2). Nyní v něm betonujeme hloubené části jeho výjezdového a vjezdového portálu. Jsem rád, že je dokončíme ještě za poměrně příznivého počasí. Až udeří mrazy, budeme již betonovat definitivní obezdívku uvnitř tunelu,“ říká vedoucí projektu Jakub Němeček.
O pár kilometrů dál začíná s betonážemi definitivních obezdívek Zahradnického tunelu pracovní tým Radima Šponara. „V těchto dnech sice ještě dokončujeme ražbu opěří, na druhém konci už ale betonujeme základové pasy v ražené části, instalujeme hydroizolaci a montujeme armaturu horní klenby hloubené části. Letos bychom rádi zabetonovali alespoň dva bloky na výjezdovém portálu. Jakmile však začne mrznout, přesuneme betonovací formu dovnitř tunelu a budeme betonovat definitivní ostění v ražené části,“ popisuje práce Radim Šponar.
Tomice I začal razit opět tým Jakuba Němečka. „Do poloviny listopadu jsme vyrazili asi 150 m. Horninu z převážné části rozpojujeme mechanicky. Trhací práce jsme omezeně začali používat až od 113 m, kde jsme narazili na kompaktnější horninu, na niž tunelbagr nestačil. Takto postupujeme 2–4 metry za 24 h. Rádi bychom tunel v kalotě prorazili kolem 10. prosince,“ věří Jakub Němeček.
Poslední tunel – Tomice II – začne razit tým Jakuba Němečka v návaznosti na proražení prvního Tomického tunelu. „Tunel Tomice II je na dohled od tunelu Tomice I. Jakmile ten v kalotě prorazíme, přesuneme stroje a raziče k druhému tunelu,“ potvrzuje Jakub Němeček.
Štěpán Sedláček, foto: Libor Mařík
Metrostav a.s.