Studie ITF čeká nárůst poptávky po dopravě, hlavně letecké
Rubrika: 2010
Do poloviny 21. století vzroste počet pasažérů v letecké dopravě oproti současnosti trojnásobně a stoupat bude poptávka i po ostatních druzích přepravy. Bude proto nutné hledat cesty k zefektivnění dopravních infrastruktur, a to i z ekologických důvodů. Konstatuje to odborná studie zveřejněná dnes na úvod Mezinárodního dopravního fóra (ITF) v Lipsku, kterého se do pátku zúčastní šéfové rezortu dopravy 52 členských zemí, včetně českého ministra Gustava Slamečky.
Studii s názvem Dopravní výhled 2010 dnes představil generální tajemník ITF Jack Short. Její autoři předpokládají, že letectví bude nejrychleji rostoucím dopravním sektorem. I tak je jejich prognóza nižší než odhady leteckého průmyslu. Podle expertů ITF je jimi předpokládaný nárůst letecké přepravy podmíněn liberalizací vzdušného prostoru Číny a dalších asijských zemí v rámci takzvané dohody o otevřeném nebi.
Vrcholu podle nich naopak už teď dosáhlo vlastnictví a používání automobilů v rozvinutých zemích. Není to ale důsledkem nasycení trhů, nýbrž stoupajícími cenami pohonných hmot, rostoucí příjmovou nejistotou a upřednostňováním rychlejších druhů přepravy, jako jsou letadla nebo vysokorychlostní vlaky, tvrdí v elaborátu.
Stoupající nároky na objem transportu budou podle odborníků ITF vyplývat z přibývající světové populace a nárůstu urbanizace a příjmů. Přepravní kapacity budou těmto požadavkům ale jen stěží stačit, a proto bude nutné efektivněji využívat dopravní infrastruktury, doporučuje studie.
Větší účinnost bude podle ní nezbytná také z ekologických důvodů. Například motory budou muset v budoucnu využívat pohonné látky dvakrát tak efektivněji než nyní. Do roku 2050 by také měla všechna auta v průměru vypouštět pouze 90 gramů oxidu uhličitého (CO2) na kilometr.
Za jádro strategie, jak snižovat jeho emise z dopravy, považují autoři optimalizaci spotřeby paliva. Současně se ale podle nich musí změnit i energetický mix, aby se zabránilo novému nárůstu emisí CO2 v druhé polovině 21. století.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.