KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Strategie a koncepce ŘSD ČR v mostním stavitelství ve vztahu k výstavbě a opravám mostů na dálniční a silniční síti v ČR

Strategie a koncepce ŘSD ČR v mostním stavitelství ve vztahu k výstavbě a opravám mostů na dálniční a silniční síti v ČR

Publikováno: 14.7.2008, Aktualizováno: 30.11.2008 23:55
Rubrika: Tunely

Propojení sítě dálnic a silnic ČR s evropskou sítí pozemních komunikací pokračuje rozsáhlou investiční výstavbou na tazích dálnic a rychlostních silnic. U silnic I. třídy jsou zejména budovány obchvaty obcí a měst. Při budování nových úseků dálnic a silnic dochází k výstavbě mnoha nových mostních staveb a tím také, z pohledu statistiky, ke zvýšení počtu mostních objektů ve stavebním stavu 1 (bezvadný). Od roku 2007 je těžkopádné Programové financování z větší části nahrazeno financováním prostřednictvím SFDI. SFDI se zároveň stal i zprostředkujícím subjektem pro prostředky EU (OPD) a EIB, které jsou pro výstavbu sítě dálnic a silnic v období 2007 - 2013 podstatným zdrojem financování.

Využití zdrojů OPD a EIB, zejména pro výstavbu nových úseků, umožnilo zvýšit prostředky na opravu a údržbu dálnic a silnic včetně mostů. Přes určité zlepšení v oblasti oprav mostů s náklady do 20 mil. Kč zůstává problémem zajištění prostředků na opravy větších mostních objektů (náklady nad 50 mil. Kč). Každoročně je na úseku výstavby ŘSD ČR zpracováván Pořadník důležitosti pro mosty na silnicích a dálnicích, který slouží jako zásobník akcí zařazovaných do plánů k realizaci z výše uvedených finančních zdrojů a pro uplatnění nároků na dodatečné dotace v rámci jednotlivých Rozpočtových opatření.
V oblasti řešení mostní problematiky se negativně projevuje skutečnost, že dosud nebyl realizován podprogram „227 023 - Protipovodňová prevence mostů a dopravních objektů“, který byl připravován v předchozích letech jako částečná finanční jistota pro mostní objekty a propustky, které sice nemusí být v nejhorším stavebním stavu, ale negativně ovlivňují odtokové poměry při živelných událostech - povodních.

STAV MOSTŮ DLE STAVU NOSNÉ KONSTRUKCE V LETECH 1999 - 2007
Ke dni 1. 7. 2007 bylo na dálnicích a silnicích v České republice v evidenci 16.691 mostů, z nichž je ve vlastnictví státu 713 mostů na dálnicích a 3.459 mostů na silnicích I. třídy. Ve vlastnictví krajů, tedy na silnicích II. a III. třídy, je 12.519 mostů.

Mosty na dálnicích
V následujícím grafu je uveden stav mostů na dálnicích (podle stavu jejich nosné konstrukce) ve sledovaném období od roku 1999 do počátku roku 2007:

Na tomto grafu je uvedeno, že se počet mostů ve stavu bezvadném výrazně zvýšil, což je ovšem zavádějící údaj, neboť je zde započteno kromě stávajících mostů i velké množství nových mostů na nedávno otevřených dálničních úsecích. Počet mostů ve stavu velmi dobrém v podstatě stagnuje, počet mostů ve stavu dobrém vzrůstá.
Počty mostů ve stavu uspokojivém a špatném již několik let vzrůstají. Mosty ve stavu velmi špatném jsou dva a ve stavu havarijním jeden. Z výše uvedeného vyplývá, že u stávajících mostů na dálnicích dochází ke zhoršování jejich stavu a celkově tedy tento stav nelze považovat za vyhovující.

Mosty na silnicích I. třídy

V následujícím grafu je uveden stav mostů na silnicích I. třídy (podle stavu jejich nosné konstrukce) ve sledovaném období od roku 1999 do počátku roku 2007:

Tento graf nám sděluje následující:
Počet mostů ve stavu bezvadném a velmi dobrém se mírně zvýšil.
Počet mostů ve stavu dobrém se mírně snížil.
Počty mostů ve stavu uspokojivém a špatném se nepatrně snížily, ovšem absolutní počty
těchto mostů jsou stále příliš vysoké (749 a 241).
Počet mostů ve stavu velmi špatném dlouhodobě stagnuje (48 mostů).
Mosty ve stavu havarijním jsou dva.
Celkově lze konstatovat, že u mostů na silnicích I. třídy dochází ke stagnaci stavu.

Mosty na silnicích II. třídy a III. třídy
V následujícím grafu je uveden stav mostů na silnicích II. třídy a III. třídy (podle stavu jejich nosné konstrukce) ve sledovaném období od roku 1999 do počátku roku 2007:

Z tohoto grafu je zřejmé, že se počet mostů ve stavu bezvadném mírně zvýšil. Všechny ostatní hodnoty stavebních stavů NK v tomto grafu jednoznačně vypovídají o neustále se zhoršujícím stavu mostů na silnicích II. třídy a III. třídy, a to po celé sledované období od roku 1999 do roku 2007.

FINANČNÍ PROSTŘEDKY PLÁNOVANÉ NA VÝSTAVBU A REKONSTRUKCI MOSTŮ PRO ROK 2008
Na dopravně nejvýznamnějších komunikacích, kterými jsou v ČR dálnice a silnice I. třídy, neustále narůstá dopravní výkon a tím se zvyšuje opotřebení komunikací včetně mostů. Opotřebování mostů se ovšem projevuje v dlouhodobějších cyklech. Výstavba, modernizace, rekonstrukce a údržba mostních objektů na dálnicích a silnicích I. třídy včetně zajištění potřebných finančních prostředků je prioritním úkolem ŘSD ČR, jehož plnění ve svém důsledku ovlivňuje stav a rozvoj sítě silnic a dálnic v ČR. ŘSD ČR plánuje v roce 2008 výstavbu, modernizaci a rekonstrukci 497 mostů s objemem finančních prostředků 8,198 mld. Kč pro rok 2008. Celkový náklad na výstavbu těchto mostů činí 25,321 mld. Kč, což je ovšem nejméně od roku 2004, a to jak co se týče počtu mostů, tak i finančního objemu. To ovšem odpovídá současným finančním možnostem.
Z finančních prostředků pro rok 2008 je plánováno na výstavbu nových mostních objektů (266 mostů) 5,271 mld. Kč a na rekonstrukce a opravy (231 mostů) 2,926 mld. Kč z investičních a neinvestičních prostředků.

Následující tabulka s plánem finančních prostředků pro rok 2008 určených k výstavbě, modernizaci a opravám mostních objektů vypovídá o snaze vynakládat na mosty vyšší finanční objemy.


Plán výstavby a oprav mostů na rok 2008.

Porovnání plánovaných nákladů na mosty 2004 - 2008
Plánované náklady na opravy a rekonstrukce mostů v letošním roce zaznamenávají oproti předchozím rokům nebývalý nárůst, a to o 184 % v porovnání s rokem 2007. Celkový náklad na tyto mosty se zvedl o 110 %. Náklady na výstavbu nových mostních objektů se zatím podstatně snižují, což je odrazem té skutečnosti, že v letech 2006 - 2007 bylo dokončeno a předáno do provozu velké množství nových úseků dálnic, zejména na D8, D11, D47 atd. a že v současné době probíhá převážně příprava a zahájení realizace na úsecích nových. V příštích letech očekáváme opět nárůst.


Porovnání nákladů na opravy a výstavbu nových mostů v letech 2004 - 2008

Z uvedených údajů vyplývá, že je třeba zaměřit pozornost na nutnost důsledného posílení finančních prostředků na opravy a rekonstrukce dálničních mostů, u kterých se stavební stav stále mírně zhoršuje. V následných letech, při pokračující mohutné výstavbě dálnic, rychlostních silnic a obchvatů obcí a měst, je zároveň nutné udržet alespoň setrvalý stav u mostů na silnicích I. třídy. Pro další období je potřeba taktéž zaměřit pozornost zejména na důslednou běžnou údržbu mostních objektů a jejich příslušenství. Právě nedůslednost v této oblasti v minulých letech mimo jiné ovlivnila celkový zhoršující se stavební stav mostů a negativně se projevila v nárůstu potřeby na finanční zajištění oprav.

The wide investment construction on the motorways especially D1, D8, D47, D3, D11, priority roads R 48, R6 and on the bypasses of villadges and cities too, are rider! Allong this civil construction activitie are constructed many new bridges which are in condition No. 1 in the statistic case of. But despite of this construction activities the budget grants for the rehabilitation and mainaitance of bridges on the 1rst class roads and motorways is going to the high numbers for the year 2008 contrary of the last years.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (123x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (90x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (45x)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice