Stavebnictví čeká tvrdý rok transformace
Rubrika: Zajímavosti
Ředitelé stavebních společností se na posledním Setkání lídrů českého stavebnictví 2011, konaném 18. ledna v Praze, shodli na tom, že rok 2011 bude pro české stavebnictví na jedné straně sice rokem krve a slz, ale na druhé straně také rokem nezbytné transformace. Potvrzují to i výsledky Kvartální analýzy českého stavebnictví 01/2011, kterou připravila společnost CEEC Research ve spolupráci s KPMG Česká republika a společností Ipsos.
Hlavním problémem trhu zůstává přetrvávající slabá poptávka ze strany soukromého sektoru navíc doplněná výrazně klesající poptávkou ze strany veřejného sektoru, což jen dále vyostřuje konkurenci. Ta však nutí firmy ke zvyšování efektivity svých výkonů a hledání nových cest a řešení, které přispívají ke zlepšování a změně fungování stavebnictví jako celku – jeho transformaci.
Kvartální analýza českého stavebnictví 01/2011, kterou připravila společnost CEEC Research ve spolupráci s KPMG Česká republika a za podpory společností Harsco, Benchcom, Sapa Building System a SAINT-GOBAIN Building Distribution CZ, vychází ze 100 interview realizovaných s řediteli stavebních společností působících na českém trhu. Ředitelé stavebních společností podle závěrů této studie očekávají pro rok 2011 pokles stavebního trhu o dalších 5,5 % oproti roku 2010. Jejich odhady jsou oproti minulému roku o trochu optimističtější. V říjnu 2010 totiž stavební společnosti očekávaly pro rok 2011 pokles hlubší a to o 6,1 %. Stále se však shodují na tom, že propad stavebního trhu, který udeřil v loňském roce, bude i nadále pokračovat. Rok 2011 bude pro české stavebnictví tvrdý, nicméně významně přispěje k dalšímu urychlení transformace českého stavebnictví do jeho nové, pokrizové etapy,“ předvídá na základě dat přímo od lídrů českého stavebnictví vývoj na tomto trhu v letošním roce Jiří Vacek, ředitel společnosti CEEC Research. Podle jeho slov se mírně zlepšuje také výhled ředitelů stavebních společností na vývoj trhu v roce nadcházejícím. Zatímco v říjnu 2010 stavbaři předpokládali, že trh v roce 2012 poroste jen o 0,4 %, aktuálně svá očekávání zlepšují na 1,6 %.
Kompletní výsledky poslední analýzy naleznete tradičně ve vkladu tohoto čísla KONSTRUKCÍ. Samotné lednové setkání lídrů stavebních firem s představiteli vlády ale přineslo celou řadu postřehů, námětů a názorů. Vedle snížení poptávky veřejného sektoru a rostoucí konkurence je rovněž významným problémem stavebních firem byrokracie ze strany státních úřadů, jako např. zdlouhavé výběrové procesy, které jsou často i v průběhu zcela rušeny, zdlouhavé procesy při realizaci staveb apod. „Hlavním cílem novely stavebního zákona, zákona o veřejných zakázkách, ale také právě připravovaného návrhu bytové politiky, který plánujeme předložit v pololetí tohoto roku, je právě ulehčení stavebníkům a prospěch pro celý stavební obor,“ ujistil o nastartovaných změnách k lepšímu Kamil Jankovský, Ministr pro místní rozvoj ČR. „U novely zákona o stavebních zakázkách jsme s organizacemi, které ji připomínkují v 80 % ve shodě. Nešťasným bodem se ukázal požadavek na zrušení kvalifikace, o kterém ještě budeme debatovat,“ dodal ministr Jankovský.
Podle drtivé většiny stavebních společností (99 % respondentů podle výzkumu CEEC Research) představuje největší problém nedostatečná domácí poptávka, tzn. nízký objem zakázek. Tomáš Čoček, náměstek sekce pro realizaci zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury nastínil na setkání lídrů stavebnictví proto možné změny v čerpání zdrojů na dopravní výstavbu: ,,Abychom mohli v budoucnu více využívat kofinancování projektů ze zdrojů EU, musíme být schopni lépe projekty dopředu připravit, ale s tím nelze otálet. Další relevantní operační program bude spuštěn v roce 2014, musíme být schopni vyhlásit tendry už v roce 2013, plánování tedy musí začít už ani ne za rok, abychom byli dobře připraveni a realizované
projekty tak mohly být kvalitní. Trváme na tom, aby u všech EU projektů byla realizována studie proveditelnosti a benefit analýza. Považujeme to za nutnou podmínku. Je třeba ale mít na zřeteli, že pokud projekty PPP nevyjdou, budeme nuceni stáhnout peníze z vedlejších projektů na ty páteřní.“
Nižší rozpočty na straně státní sféry jsou aktuálně největší noční můrou tohoto roku pro řadu stavebních firem. ,,Je pravda, že náš disponibilní rozpočet je určitě nejmenší ve srovnání s rozpočty za několik posledních let, ale maximální tlak na efektivitu neznamená jen samé škrty bez jakýchkoliv investic. Aktuálně se nacházíme na začátku delšího procesu, takže se teď může zdát, že budeme jen škrtat, tak to ale není,“ snažil se uklidnit firmy Ivo Toman, náměstek ministra dopravy. Jednou z možností, jak by se do rozpočtů mohlo nalít více peněz je podle něj avizované zdražení mýtného. „Řekněme si na rovinu, že jediný, kdo má ještě peníze jsou řidiči. Stále se hovoří i o PPP projektech. Pokud ale chceme PPP rozjet, je nutná úprava legislativy,“ dodal Toman.
Podle Václava Matyáše, prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR, je právě v období nedostatku finančních zdrojů dobré se zaměřit na odstraňování nefinančních překážek v rozvoji segmentu stavebnictví. „Podle World Economic Forum patří infrastruktura v ČR mezi evropský podprůměr. Podle kvality dopravní infrastruktury jsme mezi hodnocenými státy až na 80. místě!,“ upozornil Matyáš.
Souhlasí s ním i Tomáš Hüner, náměstek ministra průmyslu a obchodu. ,,Jednou z hlavních úloh státu v této oblasti je podle mne také stanovování vize směřování trhu. Tato oblast se u nás ale stále ještě opomíjí,“ dodává Tomáš Hüner.
Lednové setkání mělo ale i druhou stranu mince. Ačkoli by aktivity nové vlády mohly vzbuzovat v řadách stavařských mecenášů mírný optimismus, je tomu spíše naopak.
„Měli bychom se zamyslet, jak moc a efektivně šetřit. Nejvíce se duplo na brzdu u nás a ve Velké Británii. Zatímco ale Angličani už před třemi měsíci opět šlápli na plyn, u nás pořád přešlapujeme na místě,“ myslí si generální ředitel a předseda představenstva společnosti Skanska CZ Dan Ťok.
„Nebudeme ani sociálním ústavem, ani skladištěm strojů. Je to politika matky vůči všem firemním pobočkám v EU. Zeštíhlíme a čekají nás restrukturalizační opatření. Koneckonců ministr Bárta prohlásil, že s menšími firmami se mu lépe spolupracuje,“ vysvětlil s drobnou nadsázkou situaci ve firmě Jaroslav Katzer, předseda představenstva společnosti Strabag.
Martin Borovka, generální ředitel společnosti EUROVIA CS vidí budoucnost jinak: „Chceme více komunikovat a mít od státu jasně definovaný rámec. Učme se ze zahraničí. Například způsob, jakým se k PPP staví na Slovensku.“
Petr Čížek, generální ředitel společnosti SWIETELSKY stavební upozornil na jiný nešvar: „Silnice a dálnice stavíme pro naši ekonomiku a lidi, ne pro sebe. Nejsme žádní zloději, jak velké stavební firmy označila některá média. Je škoda, že s ministrem dopravy komunikujeme skrz média, to je špatně. Jak třeba mohla být schválena superkoncepce rozvoje dopravy bez účasti stavebních firem? Vždyť všechny firmy se svým know how jsou připraveny pomoc. Navíc se kvůli škrtům zcela zapomíná na otázku údržby a oprav. Proč se zastavily? Zima je v polovině a všichni vidíme, jak to vypadá v praxi.“
„Kdo nehledí s optimismem před sebe, nemůže řídit lidi. I v těžké době je ale nutné vyčlenit prostředky pro přípravu staveb, aby, až krize pomine, bylo co stavět. Neméně důležitá je i politická stabilizace, aby třeba nová vláda za čtyři roky neměnila toky peněz,“ myslí si Martin Doksanský, generální ředitel společnosti SMP CZ.
Jesliže současnou situaci nevidí růžově šéfové velkých firem, potom zástupci subdodavatelů jsou ze současné situace nervózní dvojnásobně. „Díky zahraničním zakázkám máme přehled o tom, co se děje ve světě. V některých zemích už stavebnictví jde nahoru. Ne ale tak masivně, aby zatoužili po službách českých firem. Budeme si tady muset pomoci sami. Velké a střední stavební firmy mohou logicky využívat své stroje a zařízení. To má ale daleko horší dopad pro dodavatele těchto služeb. Neoddaluje se ale jen stavění, ale i projektování. Obávám se, že až ty peníze najdeme, nebude co stavět, protože nebude existovat projektová příprava. Jestli chceme zachovat stabilní kvalitu a efektivitu, je třeba zlepšit komunikaci mezi soukromým a státním sektorem,“ je přesvědčen Ivan Kunst, generální ředitel pro jihovýchodní Evropu, Harsco Infrastructure CZ.
The Building Industry is Going to Have a Difficult Year of Transformation
The directors of the construction companies at the last Meeting of the Leaders of the Czech Building Industry 2011, held on January 18 in Prague, have agreed that the year 2011 will be for the Czech building industry a year of blood and tears on one hand, bur on the other hand it will also be a year of necessary transformation. It is also confirmed by the results of Quarterly analysis of the Czech Building Industry 01/2011 prepared by the company CEEC Research in cooperation with KPMG Czech Republic and the company Ipsos.