Stavebníci chtějí omezit projekty, ministr Bárta zatím spokojen
Rubrika: 2010
Stavební firmy nabídly státu úspory při aktuální výstavbě silnic kolem šesti miliard korun. Nesáhly si ale do marží, peníze chtějí ušetřit na vypuštění některých součástí projektů. ČTK to dnes sdělil důvěryhodný zdroj. Podle Jakuba Ptačinského z tiskového odboru ministerstva dopravy vyjádřil ministr Vít Bárta nad doručeným dokumentem "určitou spokojenost".
Bárta hrozil firmám, že bez slev se stavby zastaví. Stavební společnosti měly na Ředitelství silnic a dálnic doručit seznam slev, které státu nabízejí, návrhy dnes ministrovi představil šéf ŘSD Alfred Brunclík. Firmy ale považují snížení marží za nemožné, místo toho navrhují vypustit z projektů "zbytečnosti", které si prosadila například samospráva nebo ekologické organizace.
Jde například o cyklostezky, protihlukové stěny nebo mosty pro zvěř. Bárta nyní hodlá návrhy projednat se členy hospodářského výboru a zástupci akademické obce, sejde se znovu také s řediteli firem.
Definitivní seznam staveb určených k zastavení chce představit v pátek. V rozhovoru pro ČTK připustil i teoretickou možnost, že se letos výstavba zastavovat nebude. "Takový optimista ale nejsem," řekl ministr. Za své hlavní úkoly označil právě zefektivnění výstavby včetně přípravy projektů.
Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jsou nyní rozestavěny projekty v celkové hodnotě 200 miliard korun, z toho 120 miliard už bylo investováno. K dokončení aktuálně rozestavěných silnic tak chybí 80 miliard korun.
Silničním stavitelům dnes ministr ukázal vlídnější tvář než kolegům z železniční branže. Na železnici podle Bárty firmy nabídly "titěrné slevy", na což ministr zareagoval zastavením výstavby na železnici.
Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally ale nelze zastavit stavby ze dne na den. Správa proto nyní připravuje seznam staveb a harmonogram ukončování tak, aby nehrozilo poškození už hotových částí. Správa musí brát ohled i na České dráhy, neboť na řadě míst jsou kvůli výstavbě výluky vlakového provozu. Podle Hally zatím nejsou vyčísleny náklady na konzervaci staveb.
Příklady aktuálně největších staveb - řadě z nich hrozí zastavení:
Stavba - úsek | Cena dle smlouvy (bez DPH) |
Zhotovitel |
D47 Bohumín - st. hranice | 2,7 mld. | Dopravní stavby Ostrava (ODS), Skanska DS, OHL ŽS, Alpine |
D8 Lovosice - Řehlovice | 10 mld. | Eurovia CS, Metrostav, SMP CZ, Berger Bohemia |
D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí | 10,5 mld. | Strabag, Metrostav, Eurovia CS, Inžinierske stavby |
R49 Hulín - Fryšták | 6 mld. | Skanska DS |
R48 Rychaltice - Frýdek-Místek | 2,7 mld. | Skanska DS, ODS, Metrostav |
R6 Tisová - Sokolov - Nové Sedlo - Jenišov | 6,6 mld. | Eurovia CS, Strabag, Metrostav, Skanska DS |
R4 Mirotice - Třebkov | 1,1 mld. | Strabag, Swietelsky stavební |
I/37 Březhrad - Opatovice | 1,3 mld. | Skanska DS, Eurovia CS, Strabag |
I/42 Brno - velký městský okruh Dobrovského B | 5,7 mld. | OHL ŽS, Subterra, Metrostav |
propojení okruhů České Budějovice | 700 mil. | sdružení Swietelsky stavební |
Zdroj: ŘSD
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Související články
- Ministr Bárta informoval prezidenta Klause o škrtech, pozval ho na otevření okruhu (13.8.2010)
- Bárta: Zastavení výstavby na železnici – firmy nenabídly státu slevy (9.8.2010)