Stavby SDS Exmost najdete na silnicích i železnicích
Rubrika: Zajímavosti
Mezi celou řadu zakázek realizovaných stavební firmou SDS Exmost spol. s r. o. patří i dvě stavby (jedna silniční a jedna železniční), jejichž investorem je Krajský úřad Středočeského kraje.
V oblasti silničního stavitelství se jedná o stavbu III/33914 Vlastějovice, most ev. č. 5
Termín realizace: 5/2008 – 6/2009
Generální projektant: VPÚ DECO PRAHA a. s.
Cena díla: 49,7 mil. Kč (bez DPH)
Účelem stavby byla náhrada dvou stávajících mostních objektů. Nový most je situován v místě stávajícího objektu ev. č. 5, proto musela proběhnout jeho demolice včetně části silnice III/33914. Před tím bylo nutno vybudovat provizorní objízdnou komunikaci, jejíž součástí byl provizorní most „BB“ v kombinaci s materiálem MMT 100 a PIŽMO o délce 60 m, pro zachování příjezdu do obce Vlastějovice. Poté začala výstavba nového mostu, který převádí komunikaci III/33914 přes koryto Sázavy a polní cestu na Vlastějovickém předpolí.
Most přes Sázavu je navržen jako spojitý nosník o dvou polích s rozpětím 26,9 + 26,9 m, horní mostovkou a s posuvným uložením na krajních opěrách.
Pevné ložisko je nad středním pilířem. Nosná konstrukce (NK) je tvořena dodatečně předepnutým dvoutrámem proměnného průřezu s parabolickými náběhy u středního pilíře (od 900 mm nad opěrami do 2.100 mm nad pilířem). Trám je navržen jako půdorysně přímý s konzolami konstantního vyložení. Tloušťka konzoly na jejím konci je 250 mm a v místě vetknutí 450 mm. Šířka NK je 10,25 m, na OP1 je provedeno zvětšení pravé konzoly jako důsledek rozšíření komunikace v navazujícím směrovém oblouku.
Příčně je povrch NK v jednostranném spádu 2,5 % dle klopení vozovky. Most přes polní cestu zůstal i nadále jako součást opěry 3 a konstrukčně je řešen jako rámový železobetonový přesypaný objekt. Založení je plošné s navrženou výměnou podloží. Součástí stavby byla také realizace nové silnice v délce 174 m, která je umístěna mezi prodloužená křídla mostu. Tato jsou vzhledem k rázu okolní krajiny řešena jako gabionová zeď.
Další stavba, která patří mezi novostavby na železnici, je II/201 Jeneč, připojení na R6
Termín realizace: 9/2009 – 1/2010
Gen. projektant: METROPROJEKT Praha a. s.
Cena díla: 146,9 mil. Kč (bez DPH)
Předmětem stavby je vybudování nového silničního přivaděče (silnice č. II/201) mezi rychlostní komunikací R6 a obchodní a průmyslovou zónou Jeneč. V jednotlivých stavebních postupech byly zrealizovány dva mostní objekty (30-03 a 30-04), úprava staničních kolejí 1, 2, 3 a 5, úprava koleje č. 121 vč. objízdných tras pro zachování stálého železničního provozu a přemístění vlečky soukromého uživatele. Dále byly provedeny přeložky IS a demolice objektů. Po zprůjezdnění trati č. 121 a traťových kolejí 1, 2, 3 byly započaty práce na realizaci odvodnění komunikace a výstavbě vlastní silnice II/201 pod mostními objekty. Délka komunikace je 270 m a navazuje na mimoúrovňové křížení Jeneč (MÚK Jeneč) a kruhový objezd v rámci výstavby R6 Park. V 1. etapě byl vybudován mostní objekt SO 30-03 v km 18,406 trati č. 121 Hostivice – Podlešín na traťovém úseku TU 0741 Praha-Smíchov jižní zhlaví – Středokluky. Nosnou konstrukci tvoří v 1. fázi jedna konstrukce SO 30-04 Most v km 18,475 – železniční stanice Jeneč, most ve výstavbě. Zbývající dvě nosné konstrukce budou doplněny v rámci připravovaného projektu PRaK II. Nosná konstrukce je provedena jako monolitická železobetonová konstrukce se 13 nosníky profilu HEB, betonovaná na místě s rozpětím 12,2 m. Spodní stavba je provedena i pro budoucí dvě nové konstrukce a je tvořena dvěma opěrami a rovnoběžnými křídly s plošným založením. Použitím vyztužené zeminy geomříží Fortrac 55/25 – 20/30 MP bylo dosaženo snížení dimenzí opěr a křídel.
Ve 2. etapě výstavby se realizoval mostní objekt SO 30-04 ve dvou fázích. Nejdříve pro staniční kolej č. 1 a 3, a poté pro staniční kolej č. 2. Tento objekt řeší stavbu nového mostu v km 18,475 trati č. 120 v obvodu stávající stanice Jeneč. Nosnou konstrukci tvoří tři samostatné ocelové dvounosníkové konstrukce s kolejovým ložem s horní mostovkou. Spodní stavba je z velkoprůměrových pilot s nasazenými úložnými prahy.