Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku
Rubrika: 2010
Stavbě vlakového nádraží v Brně hrozí další zpoždění. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů. Řízení může podle kritiků přesunu nádraží trvat až rok, při odvolání účastníků i déle. SŽDC o problému s absencí výjimky vědělo prokazatelně 11 měsíců, když soud v lednu 2009 zastavil z procesních důvodů územní řízení ke stavbě nádraží. ČTK to dnes řekl zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který výstavbu nového nádraží dlouhodobě kritizuje. Vyjádření SŽDC ČTK zjišťuje.
Náklady na vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí.
SŽDC chtělo územní povolení získat opět ještě do konce minulého roku, aby letos mohlo stavbu zahájit. Chybějící podklady, kvůli kterým Krajský soud v Brně loni v lednu z procesních důvodů řízení přerušil, ale odevzdal až v prosinci. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011. Nyní podle Bartíka hrozí další, až roční zpoždění.
"Bude-li SŽDC při žádání o územní rozhodnutí postupovat dle zákona, bude muset s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. V důsledku toho je zřejmé, že nastane posun se zahájením stavby, a tím pádem i v případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropského Operačního programu Doprava," řekl Bartík.
Také podle Miroslava Patrika z Dětí Země je šance na získání miliard korun z Operačního programu Doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.
Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.
Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety. V roce 2002 jej schválila také sociálnědemokratická vláda. V roce 2004 magistrát uspořádal referendum. Zúčastnila se ho ale jen čtvrtina voličů, a tak bylo hlasování neplatné, i když bylo více než 80 procent lidí proti odsunu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.