KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Stavba rychlostní silnice R4 Mirotice – Třebkov

Stavba rychlostní silnice R4 Mirotice – Třebkov

Publikováno: 16.11.2010
Rubrika: Zajímavosti

Stavba R4 Mirotice – Třebkov je součástí souboru staveb doplňující rychlostní silnici R4 na křižovatku I/20 u Nové Hospody a pokračující silnicí I/4 přes Strakonice a Vimperk až na hranici s Německem. Přestože čtyřpruhová komunikace začíná již na křižovatce městského okruhu – R4 v Praze, rychlostní silnice R4 začíná až u Jíloviště za Prahou. První kilometry silnice I/4 totiž nesplňují parametry rychlostní silnice, a to zejména kvůli chybějícím doprovodným komunikacím v úseku Lahovice – Zbraslav.

DOPRAVNÍ VÝZNAM STAVBY
Stavba je důležitou součástí silnice I/4 a R4 na trase Praha – Strakonice – Vimperk – Strážný – hranice Německo, která je v úseku mezi Prahou a mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Nová Hospoda navržena k postupné přestavbě na rychlostní silnici R4. Zároveň umožňuje rychlé spojení Prahy a Českých Budějovic přes Písek a oddělení dálkové a místní obslužné dopravy a tím nejen zvýšení cestovní rychlosti, ale také zvýšení bezpečnosti provozu. K tomu rovněž přispívá i nové šířkové uspořádání, zlepšení směrových a sklonových poměrů a bezkolizní křížení se silnicemi III. třídy a účelovými komunikacemi. Z hlediska hlukové a emisní zátěže obcí Předotice a Malčice se počítá i při předpokládaném nárůstu dopravní zátěže ke zlepšení situace, protože silnice je oddálena od zástavby a u Předotic vedena v hlubokém zářezu.

UMÍSTĚNÍ A POPIS STAVBY
Předmětem stavby je silnice R4 (SO 121) v úseku od křižovatky u obce Radobytce, kde navazuje na obchvat Mirotice, k osadě Třebkov, kde navazuje na stavbu R4 – křižovatka I/20 Nová Hospoda. Silnice R4 je navržena jako rychlostní čtyřpruhová směrově dělená komunikace s omezeným přístupem. Délka řešeného úseku je 5 880 m. Úsek je projektován v kategorii R 22,5/100a tvoří větší polovinu objemu prací celé stavby, přesně jde o 531 890 tis. Kč bez DPH.

Součástí stavby je také napojení souběžné silnice II/604, která vznikla z původní silnice I/4 a slouží jako doprovodná komunikace k rychlostní silnici pro přeložky silnic III/121 14 směrem na Čížovou, III/00 424 směrem na Podolí II a III/121 15 na Křešice a účelové komunikace.

STRUČNÝ KOMENTÁŘ KE STAVEBNÍM OBJEKTŮM
V rámci výstavby nového úseku rychlostní komunikace R4 bylo vybudováno devět mostních objektů. Z toho tři jsou tvořeny jako rámové pro převedení potoků a podchodu pro pěší, jeden jako přemostění místní komunikace v Malčicích, tři slouží jako přemostění přerušených silnic III. třídy a místních komunikací a jeden převádí nově vybudovanou místní komunikaci přes potok. Posledním mostním objektem je opěrná zeď skládaná z gabionů sahající do výšky až 8 m. Nedílnou součástí výstavby nového úseku R4 jsou i vynucené překládky existujících komunikací a inženýrských sítí. Tyto byly rozděleny do osmi stavebních objektů zohledňující přeložky stávajících komunikací, sedmi objektů řešících problematiku překládek vodohospodářských sítí, deseti objektů pro překládky elektro a po jednom objektu na překládku plynu a produktovodu.

V rámci začlenění stavby do okolního krajinného rázu byla realizována výsadba keřů a stromů a provedeny hydroosevy. Dalším prvkem, který stavbu dotváří a slouží i jako ochrana zvěře
ale zároveň i řidičů, je vybudované oplocení podél rychlostní komunikace R4. Jen pro zajímavost celkem bylo na stavbě vysázeno 548 stromů a 8 560 keřů.

ÚSEK HLAVNÍ TRASY R4 MIROTICE – TŘEBKOV REALIZOVANÝ FIRMOU STRABAG
Naše provozní jednotka se na tomto úseku konkrétně podílela především na hlavní trase silnici R4, kde jsme prováděli úsek dlouhý 2 760 m tj. staničení 90,00–92,760. Další práce byly realizace menších stavebních objektů, jako demolice objektů v trase, překládka vodovodu, potoků, meliorací, náhradní vodovodní vrt, vegetační úpravy, rekultivace dočasného záboru stavby. Dále pak překládka komunikací III. tříd a místních komunikací, provizorní objížďky a menší mostní objekt. V neposlední řadě je třeba zmínit práce na vybavení hlavní trasy SOS systémem v rozsahu přípravy bez osazení technologie.

Chronologie postupu prací
Úsek hlavní trasy prováděný firmou STRABAG a. s. se skládal z násypů a zářezů (km 90,00–90,800 – zářez v trase, km 90,800–92,150 násyp, 92,150–92,500 zářez, 92,500–92,760 (konec úseku) PS odřez a LS násyp).

V první řadě bylo v úseku hlavní trasy provedeno vykácení zeleně a demolice objektů především v blízkosti obcí Předotice a Malčice. Dalším krokem výstavby bylo sejmutí orniční a podorniční vrstvy a deponování potřebné kubatury pro zpětné humusování a rozvoz přebytku zeminy na přilehlé pozemky ZD, pak se mohly zahájit zemní práce. Před zemními pracemi jsme v trase vybudovali dva propusty o světlosti 1,6 a 1,4 m.

Zemní práce: K sanacím a násypům se využíval výhradně materiál z trasy (zářezů). Současně se zahájením těžby se prováděly úpravy podloží násypů a to přehutněním stávajícího stavu po sejmutí orniční vrstvy nebo sanací podloží pomocí zatlačení kamenitého materiálu do podloží a v nejhorších případech vytěžení nevhodného materiálu s odvozem na skládku s provedením sanace. Při sanačních pracích bylo odvezeno 13 300 m3 nevhodného materiálu. V přechodovém úseku zářez násyp v km 90,800–90,880 byla provedena sanace pomocí
výztužné geotextilie ve výměře 2 284 m2.

Těžba:
Pro těžbu se využívala těžká mechanizace (dozery, bagry, vrtací stroje, hydraulická kladiva). V zářezu km 90,000–90,800 těžbu komplikovaly dva rodinné domy (RD) v těsné blízkosti komunikace. Zářez je hluboký až 16,5 m a byl tvořen z velmi tvrdých hornin třídy těžitelnosti 6 a 7. Při rozpojování tvrdých hornin byly použity trhaviny, v blízkosti budov se vzhledem k seizmicitě musely upravovat nálože a rozteče v poměru čím blíže k budovám tím hustější a menší (mělčí) nálože. Dá se říci, že takto odstřelený velmi tvrdý zemní materiál v blízkosti obydlí byl pouze rozpojen („rozpukán“) na kusy velké fragmentace, které dosahovaly i mocnosti až 3 m3, jež byly dále mechanicky rozpojovány pomocí hydraulických kladiv. Mezi trasou a dvěma RD v km 90,420–90,570 byla vybudována gabionová zeď výšky 6–8 m, která slouží jako opěrná zeď. Při zakládání gabionové zdi se vzhledem k těsné blízkosti RD vzdáleného pouhých 8 m provádělo tzv. záporové pažení v délce 50,5 m. V zářezu km 92,150–92,500 se převážně vyskytovaly horniny nižších tříd těžitelnosti 3–5.

Násypy: Kostra násypových vrstev byla tvořena hrubozrnným materiálem, který byl prosypáván jemnozrnným materiálem. Pro rozhrnování násypových vrstev jsme používali buldozery, popř. gradery, hutnění jednotlivých vrstev bylo prováděno pomocí těžkých válců s hladkými a ježkovými validly. Po nasypání násypových vrstev a dotěžení parapláně v zářezech se prováděla aktivní zóna trasy z předrceného materiálu frakce 0/125. Aktivní zóna se před hutněním rozhrnovala gradery.

Další následnou činností bylo provedení konstrukčních vrstev v mocnosti 200 mm štěrkodrtě fr. 0/63, 200 mm mechanicky zpevněného kameniva, 80 mm vrstva se směsí s vysokým modulem tuhosti typu A, 80 mm asfaltový beton pro ložní vrstvu a 40 mm asfaltový koberec mastixový s podrcením předobalenou kamenivem. Celková mocnost konstrukce je 600 mm. Finální vrstvu asfaltového koberce mastixového jsme realizovali na celém úseku hlavní trasy R4, což představuje cca 110 tis. m2. Vrstvy štěrkodrtě se rozhrnovaly graderem a ostatní konstrukční vrstvy finišerem. Vrstva MZK při své mocnosti byla pokládána ve dvou vrstvách.

Jako poslední byly provedeny dokončovací práce, tedy úprava a humusování svahů, zpevnění příkopů a svahů příkopovými tvárnicemi a polovegetačními tvárnicemi, doplnění zemních a štěrkových krajnic, doplnění středního dělicího pásu, provedení ocelových a betonových svodidel, provedení hydroosevů včetně ošetřování a ostatní dokončovací práce. Dokončovací práce byly vzhledem k velkému rozsahu a vysokým požadavkům na přesnost časově náročné.

DATA O STAVBĚ
Druh stavby novostavba
Místo stavby Jihočeský kraj
Katastrální území Třebkov, Křešice u Čížové, Podolí II, Malčice u Mirotic, Radobytce
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa České Budějovice
Zhotovitel Sdružení R4 Mirotice – Třebkov – Strabag – Swietelsky zastoupené vedoucí firmou Sdružení Strabag a. s.
Projektant Pragoprojekt, a. s., ateliér České Budějovice
Termín zahájení stavby 01/2008
Termín zprovoznění v předčasném užívání 09/2010
Termín zprovoznění stavby dle SOD 05/2011
Termín dokončení dle SOD 03/2012
Cena díla bez DPH a inflace 944 113 227 Kč
Počet stavebních objektů 54

 

ZAJÍMAVÁ ČÍSLA Z VÝSTAVBY
Zemní práce výkopy 340 tis. m3
násypy vč. AZ 338 tis. m3
Zabudované materiály
ŠD 71 500 t
MZK 63 000 t
Obalové směsi 65 000 t
Betony 9 000 m3
Stavební objekty  
Hlavní trasa – SO 121 – Silnice R4 délka 5 880 m
kategorie R 22,5/100
plocha vozovky 111 662,40 m2
ocelová svodidla 12 226 m
betonová svodila 620 m

Construction of Expressway R4 Mirotice – Třebkov
The construction is an important part of the road I/4 and R4 on the route Praha – Strakonice – Vimperk – Strážný – borders of Germany which is designed in the section between Prague and the level crossing (LC) Nová Hospoda for gradual reconstruction to the Expressway R4. At the same time it allows for fast connection of Prague and České Budějovice through Písek. The construction also allows for department of distant and local service transport increasing not only the transportation time but also the traffic safety. The new width arrangement, improvement of direction and slope ratios and no-collision crossing with class 3 roads and purpose roads shall contribute to that.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Slavnostní střihání pásky při uvedení stavby do provozuTěžba zářezu v km 90,000–90,800Dokončená část R4 v km 88,400–88,900, včetně přemostění účelové komunikaceSypání zemního tělesa v KM 90,800–92,150

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (193x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (88x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice