Stavba posledního úseku dálnice D47 zahájena
Včera byla slavnostně zahájena stavba posledního úseku dálnice D47 (po zprovoznění součást D1) z Bohumína na státní hranici s Polskem. Zde bude dálnice v roce 2010 napojena na polskou dálnici A1, směr Katovice.
Z regionálního hlediska spočívá význam tohoto 6,13 km dlouhého úseku stavby 47092 zejména v převedení nákladní dopravy na tuto novou komunikaci, čímž se odlehčí dopravnímu zatížení stávajících komunikací přes zastavěné části Bohumína. Mnohem větší význam bude mít dobudovaný úsek ve smyslu tahu D1, čímž dojde ke spojení polské dálniční sítě, Ostravy, Brna a Prahy plnohodnotnou silniční magistrálou,' uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Z mezinárodního hlediska je dálnice D47 významnou součástí evropské dálniční sítě, umožňující dopravní spojení sever-jih z oblasti baltských přístavů do států Středního východu. Navíc je součástí transevropské dálnice (TEM), a to VI. B multimodálního koridoru vedeného z Gdaňska přes Varšavu, Katovice, Ostravu, Brno, Bratislavu, Budapešť, Bělehrad a Sofii do Istanbulu a odtud dále přes Turecko do Iráku a Íránu. Na území České republiky je dálnice D47 propojena se západoevropskou dálniční sítí dálnicí D1 přes Prahu a dálnicí D5 přes hraniční přechod v Rozvadově.
Stavba začíná na katastrálním území Starý Bohumín za křížením tratě ČD Bohumín-Chalupki a končí na katastrálním území Věřňovice na státní hranici navázáním na projektovanou polskou dálnici A1. V rovinatém území Bohumína povede dálnice spolu se souběžnými přeložkami silnic I/67, III/46813 a okružní křižovatkou těsně nad terénem nad úrovní hladiny stoleté vody. Podél souběhu dálnice a silnic dojde v délce více než 4 kilometry k vybudování protihlukových stěn a zemních valů. Na území Dolní Lutyně dálnice pokračuje na násypu výšky 2-6 m, poté překoná řeku Olši mostem délky 180 m a skončí na státní hranici na násypu kolem 11 m.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
-
Název stavby: Dálnice D47, stavba 47092 Bohumín - státní hranice ČR/PR
-
Místo stavby: Moravskoslezský kraj
-
Katastrální území: Pudlov, Starý Bohumín, Nový Bohumín, Skřečoň
-
Objednatel a investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Na Pankráci 56, 145 05, Praha 4
-
Délka úseku: 6.113 m
-
Protihlukové stěny: 4.220 m
-
Mimoúrovňové křižovatky: 1
-
Mostní objekty: 22
-
Zahájení stavby: 04/2008
-
Uvedení stavby do provozu: 05/2010
-
Cena stavby dle smlouvy bez daně: 2.934.000.128 Kč
Zdroj: ŘSD.cz