Stavba III. koridoru má problémy s majiteli pozemků poblíž Plzně
Rubrika: 2010
Stavba západní části III. železničního koridoru z Prahy do Chebu má na úseku Plzeň - Rokycany problémy s několika majiteli pozemků. Koridor přitom ministr dopravy Vít Bárta před týdnem označil za strategickou stavbu, která musí být bez úseku Praha - Beroun hotová do tří let. V okolí obce Kyšice u Plzně ale nyní majitelé pozemků požadují za ornou půdu výrazně více peněz, než kolik jim stát může ze zákona dát. Investor, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), proto nevylučuje vyvlastnění. ČTK to řekl Ladislav Seemann z plzeňské SŽDC.
"Je to největší problém, s nímž jsme se zatím na celé trase západní části koridoru setkali," uvedl ředitel oblasti SŽDC Václav Šťastný. Podle něj už investor jedná s vlastníky pozemků na připravované trase Plzeň - Rokycany čtyři roky a podařilo se vykoupit půdu anebo uzavřít smlouvu o smlouvě budoucí s téměř všemi z více než 400 vlastníků. V katastrálním území Kyšic ale zatím zůstává posledních několik nedořešených majetkoprávních vztahů. Tito vlastníci nepožadují směnu půdy, ale chtějí více peněz nebo odkoupení celého pole anebo chtějí vybudovat od SŽDC na svých zbylých pozemcích silnice nebo jiné stavby. SŽDC se obává, aby případné soudní spory s nimi nezpozdily termín dostavby úseku.
Investor majitelům před dvěma lety nabídl za ornou půdu znaleckou cenu 138 Kč/m2 a už tehdy mu někteří z nich části potřebné pro stavbu prodali. Obec si poté na doporučení SŽDC nechala zpracovat cenovou mapu, z níž vyšla nová cena 540 Kč/m2 a mapu schválilo ministerstvo financí. Na novou sumu kývli další majitelé ploch, a SŽDC tak už vykoupilo v Kyšicích půdu za 50 milionů korun.
Větší sumu než 540 Kč/m2, kterou požadují zbylí majitelé, jim nemůže SŽDC podle svého náměstka Jana Veselovského uhradit a ani nemůže vykoupit větší pozemek, než potřebuje. To potvrdila také aktuální stanoviska ministerstev dopravy, místního rozvoje a financí, ale také policie i NKÚ, které SŽDC požádalo o vyjádření.
"Sejdeme se naposledy s majiteli. Zopakujeme jim cenu a předložíme stanoviska ministerstev. Ihned poté začne běžet 65denní lhůta pro vyvlastnění," uvedl právník SŽDC Petr Hocký. Podle Šťastného musí státní firma jednat rychle, protože ministr dopravy považuje stavbu za prioritu. Rychlost vyvlastnění bude záležet na vyvlastňovacím úřadu v Plzni. Proti jeho verdiktu se může protistrana odvolat u soudu, který pak rozhodne, o tom, zda SŽDC může stavbu zahájit, nebo ne.
Stavba koridoru na dotčených pozemcích je v souladu s územním plánem kraje i obce. Úsek Plzeň - Rokycany, jemuž chybí kvůli nedohodě s vlastníky zbylých pozemků jedno ze tří stavebních povolení, si má vyžádat 9,7 miliardy korun, z toho téměř polovinu spolkne tunel. "Děláme úpravy projektu a cenu stavby tak snížíme minimálně o deset procent. O dalších pět procent klesne cena díky soutěži stavebních dodavatelů," řekl hlavní inženýr stavby Milan Majer. Patnáctiprocentní redukci slíbila SŽDC ministrovi dopravy.
Na III. koridoru běží stavby Zbiroh-Rokycany, Beroun-Zbiroh, Stříbro-Planá a Planá-Cheb. Před zahájením je Rokycany-Plzeň a průjezd uzlem Plzeň; hotová je část Plzeň-Stříbro.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.