Státní úřady při stavbě D47 porušovaly zákony
Rubrika: 2010
Státní úřady během výstavby dálnice D47 pravidelně porušovaly zákony. Uvedl to dnes server Aktuálně.cz s odkazem na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), kterou dnes obdrželi ústavní činitelé. O tom, že stavba nebude efektivní, se podle NKÚ vědělo už v roce 2004, kdy se začala stavět. Mezitím se doba výstavby prodloužila o čtyři roky, tedy na dvojnásobek a plánovaná cena se mezitím zvýšila o čtvrtinu.
Dálnice D47 spojuje Lipník nad Bečvou s Ostravou a do dvou let dosáhne polské hranice.
"Program D47, který byl od počátku pod hranicí efektivnosti, je financován i za cenu zvýšení zadlužení České republiky," stojí ve zprávě NKÚ. Náklady na 78 kilometrů dálnice dosáhnou nejméně 58 miliard korun. Nejdražší je dvacetikilometrový úsek, který protíná Ostravu a Bohumín a stojí 30 miliard korun, uvedl server.
Zákonnou odpovědnost za stavbu nese ministerstvo dopravy, podle NKÚ však nemá pravomoci, aby stavbu jakkoli ovlivnilo. O vedení trasy se rozhodovalo na úrovni vlády a financování má na starosti Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) řízený poslanci, píše Aktuálně.cz.
Ve vládním programu výstavby z roku 2004 je uvedena cena 30,3 miliardy bez DPH. Vládní výbor tehdy zároveň nařídil stavbu přivaděčů, které měly propojit dálnici s městskou dopravní sítí Ostravy. Předpokládal tehdy cenu devět miliard. Z částky 30,3 miliardy se mezitím stalo 38,8 miliardy korun.
Do výstavby dálnice zasahovaly vlády od roku 2000. V roce 2006 předal kabinet Jiřího Paroubka (ČSSD) kontrolu nad financemi pro D47 dopravnímu fondu. Vláda Mirka Topolánka (ODS) přestala kontrolovat, jak fond s penězi zachází. To způsobilo podle zprávy NKÚ ve financování dálnice naprostý chaos. Fond rozjel v roce 2007 desítky nových silničních staveb a nedokázal včas proplácet účty firmám, které stavěly ostravskou dálnici.
Nedostatku peněz nezabránilo ani vydání dluhopisů. Dopravní fond totiž porušil zákon a vypůjčenými penězi začal financovat jiné stavby jiných silnic. Loni šlo na jiné silnice 3,3 miliardy, a protože proti této praxi nezasáhl ani kabinet Jana Fischera, půjde letos na jiné silnice 5,6 miliardy Kč. Proto dnes chybí na dostavbu D47 tři miliardy. Pokud se seženou, může být nejdražší dálnice Česka hotova v roce 2012, napsal Aktuálně.cz.
Tabulka: Ceny za úseky dálnice D47
Úsek | Společnost | Délka (v km) | Cena (v miliardách Kč) |
Lipník nad Bečvou - Bělotín | Skanska | 15,4 | 9,386 |
Bělotín - Hladké Životíce | Colas | 18,1 | 5,074 |
Stanice údržby Mankovice | Strabag | - | 0,353 |
Hladké Životice obchvat* | Strabag | - | 0,992 |
Hladké Životíce - Bílovec | Skanska | 11,7 | 3,896 |
Bílovec - Ostrava, Rudná* | Skanska | 11,7 | 8,944 |
Odpočívka 139 km | Skanska | - | 0,246 |
Ostrava, Rudná - Hrušov | ODS-Dopravní stavby Ostrava | 6,5 | 7,441 |
Prodloužená Rudná* | Strabag | - | 3,758 |
Severní spoj I. | ODS-Dopravní stavby Ostrava | - | 1,093 |
Prodloužená Místecká I. a II.* | Metrostav | - | 3,345 |
Hrušov - Bohumín I. | Strabag | 4,5 | 4,073 |
Hrušov - Bohumín II. | Stavby silnic a železnic | 4,2 | 4,475 |
Bohumín - státní hranice* | ODS-Dopravní stavby Ostrava | 6,1 | 3,947 |
Skřečoň obchvat* | Firesta | - | 1,231 |
Tabulka: Součty cen úseků D47
Úsek | Délka (km) | Cena (mld. Kč) |
Lipník nad Bečvou - Ostrava, Rudná | 56,9 | 28,891 |
Ostrava, Rudná - státní hranice | 21,3 | 29,364 |
Celkem | 78,2 | 58,255 |
Zdroj: SFDI
* Stavby ještě probíhají, případně nejsou vyúčtovány. Konečná cena se proto může změnit
Poznámka: Tabulka obsahuje všechny úseky dálnice a vedlejší stavby, které dálnici napojují na okolní síť silnic
Poznámka 2: Firmy ODS-Dopravní stavy a Stavby silnic a železnic jsou součástí společnosti Eurovia
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.