Startuje modernizace nádraží v Sokolově
Rubrika: Aktuality
Modernizace železniční stanice Sokolov, která leží na trati Chomutov – Cheb, byla slavnostně zahájena dne 27. února 2008. Tato stavba navazuje na již v roce 2006 dokončenou elektrizaci trati Kadaň – Karlovy Vary. „Modernizace železniční stanice Sokolov zajistí celkové zvýšení jejích technických parametrů, zkvalitní úroveň železniční dopravy a výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti železničního provozu,“ řekl dnes Miroslav Konečný, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.
Stávající úroveň železniční infrastruktury ve stanici neodpovídá důležitosti Sokolova jako významného dopravního centra nejen osobní, ale také nákladní dopravy. „Jedná se o velmi důležitý projekt, protože modernizovaná stanice Sokolov umožní zavedení pravostranného provozu v celém traťovém úseku až do Chebu,“ řekl dnes zástupce zhotovitele Ondřej Novák, předseda představenstva Viamont DSP. Zásadní změnu pro občany Sokolova přinese prodloužení podchodu až do městské části Šenvert. Do podchodu povedou boční schodiště a pro občany se sníženou schopností pohybu budou vybudovány výtahy. Cestujícím ve směru na Kraslice bude sloužit nové jednostranné nástupiště dlouhé 100 m.
Během modernizace bude změněna konfigurace kolejiště, zvýší se rychlost v hlavních kolejích na 80 km/h a bude odvodněn železniční spodek. V místě stávající koleje č. 2 vyroste zastřešené ostrovní nástupiště s šířkou 6 m a délkou 250 m. Výška nástupní hrany bude 550 mm nad temenem kolejnice. Koleje č. 1 a 2 (v nové poloze) budou kompletně zrekonstruovány tak, že v místě ostrovního nástupiště bude jejich osová vzdálenost 9,5 m. Celkově bude kolejové řešení stanice po modernizaci podstatně jednodušší, protože bude zrušena řada výhybek. Mimo rekonstrukce hlavních kolejí včetně návazných úprav na obou zhlavích bude opraven také železniční most přes Svatavu v km 208,664.
Nové bude rovněž staniční zabezpečovací zařízení, a to elektronické ústřední stavědlo ESA 11 s jednotným obslužným pracovištěm a počítačovým ovládáním. Jako předpoklad budoucího dálkového ovládání železniční stanice Citice budou v rámci modernizace vybudovány také úvazky traťového zabezpečovacího zařízení a nová budou rovněž návěstidla a přestavníky. Součástí sdělovacího zařízení budou kromě dorozumívacích systémů nová informační technologie a monitorovací kamerový systém osobního nádraží. Modernizace zahrnuje také trakční vedení, elektroinstalace, osvětlení, elektrický ohřev výhybek a kabelové rozvody.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, Stavební správa Plzeň. Celková investice dosáhne 495,3 mil. Kč bez DPH a prostředky jsou čerpány ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Příspěvek ve výši 9 mil. Kč poskytne rovněž město Sokolov. Projekt zpracoval Sudop Praha a zhotovitelem je „Sdružení sokolovské nádraží“, jehož členy jsou akciové společnosti Viamont DSP a Subterra. Hlavní stavební práce budou zahájeny v březnu 2008 a dokončení modernizace je plánováno na srpen 2009.
Základní informace:
-
Název stavby: „Modernizace žst. Sokolov“
-
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
-
Projektant: SUDOP Praha
-
Termíny realizace: 02/2008 – 08/2009
-
Začátek stavby: km 207,060
-
Začátek stavebních úprav: km 207,391
-
Konec stavebních úprav: km 208,835
-
Konec stavby: železniční stanice Citice (pouze kabelizace)
Technické specifikace:
-
Výhybky: - vyjmutí 30
- vložení nových 22
- vložení užitých 3
- rušení 12 -
Koleje: - vyjmutí 2.792 m
- vložení včetně přípojných polí 4.418 m -
Rozsah sanace železničního spodku 27.384 m2
-
Nástupiště: - ostrovní 250 m
- jednostranné 100 m -
Podchod (délka): 17,985 m
-
Prodloužení podchodu (město) 17,870 m
-
Rekonstrukce mostu 1
-
Úpravy propustků 3
-
Montáž trakčního vedení 1.800 m
-
Staniční zabezpečovací zařízení 3. kategorie 1