Správa železnic chce zvýšit podíl vyhřívaných výhybek
Rubrika: 2010
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce v následujících letech výrazně zvýšit podíl vyhřívaných výhybek, které pomáhají železničářům v boji proti sněhu a mrazu. Samoohřívací výhybky jsou zatím doménou modernizovaných koridorů, postupně by se však měly objevit i na regionálních tratích. ČTK to řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
"Osazení zařízení pro ohřev je samozřejmou součástí rekonstrukcí a modernizací dopravně významných tratí, zvažujeme také jejich montování při obnově lokálních kolejí," řekl Halla. Správa železnic zatím vyhřívá více než 5000 výhybek, což je zhruba čtvrtina z celkového počtu.
Rozšíření kolejového luxusu není laciné. Průměrné náklady na zřízení ohřevu - elektrického či plynového - se pohybují kolem 250.000 korun, levný není ani samotný provoz výhybky. V zimě stojí jedna ohřívaná výhybka v průměru 15.000 korun měsíčně, celkové náklady na provoz všech obdobných zařízení se pohybují v zimě kolem 80 milionů korun za měsíc.
"Vytápěné výhybky zásadně přispívají k udržení sjízdnosti kolejí v zimním období, mírní třeba riziko vykolejení vlaků, na všechno ale rozhodně nestačí," uvedl Halla. Například během nedávného kalamitního víkendu musely výhybky železničáři opakovaně čistit ručně, neboť příval sněhu byl enormní a ohřev nestačil. "Zařízení navíc znovu a znovu zafoukával sníh, který vířily projíždějící vlaky," dodal mluvčí.
Sníh v minulých dnech zastavil provoz na několika převážně regionálních tratích.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.