Správa železnic chce peníze na údržbu přejezdů od obcí a sedláků
Rubrika: 2010
Správa železniční dopravní cesty chce část peněz na údržbu železničních přejezdů získat od samosprávy a soukromých majitelů přilehlých pozemků. ČTK to včera řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Údržba jednoho přejezdu podle něj stojí v průměru zhruba 50 000 korun ročně, na českých kolejích jich je přitom přes 8 000.
"Umožňuje nám to evropské nařízení, takže to musí jít," řekl Halla. Podle něj je nelogické, že se o přejezdy starají pouze železničáři, ačkoliv jde o křížení kolejí a silnic. Správa železnic přitom udržuje přejezdy do šířky čtyř metrů od osy kolejnice. Majitelé silnic a cest by se proto měli podle SŽDC podílet na nákladech polovinou.
Halla zároveň přiznává, že finanční nároky mají posloužit také jako páka na samosprávy a sedláky, aby souhlasili s rušením přejezdů. "Dokud nepoužijeme spoluúčast, tak je nedonutíme," uvedl mluvčí. Podle něj je v malých obcích, na polích či v lesích řada nadbytečných přejezdů. "Kde jsou tři vedle sebe, stačil by jeden," řekl.
Není prý přitom pravda, že by přejezd na polní cestě nevyžadoval údržbu. Je třeba se starat například o svršek přejezdu, zajištění výhledu řidiče nebo kolejové obvody zabezpečovacích zařízení.
Podobný postup, jaký plánuje česká SŽDC, zvolili nedávno v Německu. Dva sedláci se například dohodli, že místo dvou přejezdů budou mít jeden společný, což je vyjde levněji. Během roku tak bylo zrušeno na 1 200 přejezdů.
Železniční přejezdy se v lednu dostaly do centra pozornosti také kvůli tragické bilanci nehod. Začátkem roku zemřelo na železničních přejezdech deset lidí, tedy zhruba čtvrtina celkového počtu takových obětí za celý loňský rok.
Vybavení všech přejezdů světelnou signalizací a závorami by vyšlo na 40 miliard korun.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.