KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Specialisté jednali o vydařených, ale i nevydařených projektech na železnicích

Specialisté jednali o vydařených, ale i nevydařených projektech na železnicích

Publikováno: 29.1.2008, Aktualizováno: 30.11.2008 10:10
Rubrika: Aktuality

Opět plný kongresový sál, množství kvalitních odborných příspěvků, zajímavé informace o vývoji výstavby železniční sítě v ČR, rozsáhlé diskuze v předsálí a taktéž efektivní možnost prezentace firem – takto by se dal shrnout 13. ročník konference Železniční mosty a tunely, který se konal 17. ledna v hotelu Olšanka v Praze.

O slavnostní zahájení se postaral generální ředitel pořádající společnosti Sudop Praha Josef Fidler. Ještě před zahájením prvního přednáškového bloku informoval přítomné posluchače generální ředitel státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek o investicích do výstavby železnic. „Loni dosáhly 18 miliard korun, letos to bude přes 20 miliard a v roce 2009 plánujeme investice ve výši 30 miliard korun,“ nastínil vývoj Jan Komárek.


Konferenci tradičně zahajuje Josef Fidler generální ředitel Sudop Praha

Prvním přednášejícím byl Tomáš Martinek ze Sudop Praha, který se zaměřil na nové mostní konstrukce, které byly realizovány v rámci rekonstrukce železniční stanice Ústí nad Labem. Protože nové objekty nahradily stávající mosty, byla jejich dispozice ovlivněna novým kolejovým řešením a požadavky na zlepšení prostorového uspořádání překonávaných překážek. Čtyři představené realizované mosty byly ukázkou vhodného návrhu konstrukce při splnění estetických požadavků v městském prostředí a technických požadavků daných překonávanou překážkou, kdy bylo stávající prostorové uspořádání pod mosty vylepšeno, při využití současných technických možností.


Jan Komárek generální ředitel SŽDC informoval o plánovaných
investicích do výstavby železnic.

Zajímavý byl příspěvek Jana Fialy a Ivana Šíra z firmy Ing. Ivan Šír - Statika staveb, mosty. Ti se zaměřili na rekonstrukci železničního mostu v Nymbuce. Zde byla v roce 2007 provedena rekonstrukce železničního mostu na elektrifikované trati Poříčany – Nymburk. Rekonstrukci vyvolal požadavek Ředitelství vodních cest ČR na zajištění plavebního profilu o výšce 5,25 m v rámci akce splavnění Labe do přístavu Pardubice. Pro zajištění požadovaného plavebního profilu bylo nutné zvednout stávající nosné konstrukce nad plavební hladinu a současně výškově upravit stávající spodní stavbu. Zvednutí mostu vyvolalo nutnost výškové a směrové úpravy železničního svršku a spodku v úseku 12,750 až 13,588 km trati Poříčany – Nymburk spolu s přeložením sdělovacích, silových a zabezpečovacích vedení v předmětném úseku. Zároveň bylo umožněno výhledové zřízení zdvižného pole mostu pro podjezdnou výšku 7,0 m.

O těžkých zásilkách na ČD pohovořil Marek Hummel. „Železniční doprava je svou povahou předurčena nejen k přepravě osob, ale i k přepravě velkých objemů zboží. Výhodou je možnost přepravy mimořádných zásilek (MZ), které by jiné druhy dopravy nezvládly. Za mimořádné zásilky mj. považujeme ty, které pro své vnější rozměry, svou hmotnost nebo povahu a se zřetelem na drážní zařízení nebo vozy způsobují zvláštní potíže. Nejčastěji je pro přepravu těchto zásilek limitujícím faktorem hmotnost dále nedělitelného přepravovaného kusu – těžká zásilka,“ uvedl zástupce Českých drah.


Konferenci si nenechala ujít ani Gabriela Šoukalová - technická náměstkyně
firmy Firesta - Fišer rekonstrukce stavby (vpravo).

Následovala přednáška o novelizaci ČSN 73 6201 – připravované změny železniční a společné části a příspěvek o rekonstrukci mostu v 409,200 km trati Česká Třebová – Praha Masarykovo nádraží (přes Trocnovskou ulici).

Zástupkyně SŽDC Blanka Karbanová a Pavla Březnická se ve svém příspěvku zabývaly důsledky řešení vybraných detailů mostních objektů v projektové, dodavatelské dokumentaci a při realizaci. Z přednášky vyplynulo, že chyby nebo opomenutí v technické dokumentaci (projektové či dodavatelské) vedou k následným problémům při realizaci mostních objektů. „K tomu se často přidávají další pochybení při vlastní realizaci. Následné reklamace a odstraňování závad jsou mnohdy složité a nákladné a často nevedou ke konečnému úspěchu. Jedná o stále se opakující problémy, které je nutné řešit nejen v projektové dokumentaci, dokumentaci zhotovitele, při vlastní realizaci i reklamacích,“ uvedly v příspěvku. Jak z něho dále vyplynulo, připravuje se a realizuje celá řada mostních a tunelových staveb, což klade velké nároky na odborníky, provádějící a aplikační firmy ve všech oborech. Za tímto tempem výstavby však podle zástupkyň SŽDC zcela pokulhává kvalita prací na některých stavbách.

O geomonitoringu železničních tunelů Nového spojení měl příspěvek Milan Kössler z SG-Geotechnika, který se zaměřil na popis optimalizace jednotlivých stavebních cyklů tak, aby bylo deformační chování udrženo v projektem předpokládaných mezích a aby byla zajištěna bezpečnost i ekonomičnost stavebního díla.

Na programu konference byly dále příspěvky o opravě železničních tunelů u SDC Liberec, o nejdelším železničním tunelu v ČR - Březeno, o železničních mostech v úseku Břeclav – státní hranice se Slovenskem a o modernizaci trati Veselí nad Lužnicí – Tábor.

Zajímavý byl příspěvek Petera Slašťana (Tasum Žilina) a Marcela Zvárika (Weber-Tasum, Ostrava), kteří se zaměřili na odstranění havarijního stavu mostního pilíře po přívalových deštích. Zvýšení hladiny vody na řece Kysuca v měsíci září 2007 a silné nárazy vodního toku způsobily prolomení mostního pilíře. V místě založení pilíře se projevil nežádoucí pokles s následným průhybem mostní konstrukce. Pro zpevnění mostního pilíře a jeho podloží byla použita chemická injektáž polyuretanovou dvousložkovou pryskyřicí.


Na programu bylo více než 25 odborných příspěvků

S pozemním geofyzikálním průzkumem tunelových tras seznámil přítomné Miloš Karous z Geoniky Praha. Z příspěvku vyplynulo, že povrchové geofyzikální metody jsou úspěšně využívány pro průzkum tunelových tras do hloubek mnoha desítek metrů. Posuzují skalní masív z hlediska jeho různých fyzikálních vlastností, čímž přispívají k upřesnění geologické stavby, klasifikaci zastoupených hornin a jejich geotechnice, lokalizaci lokálního porušení a další strukturní otázky. Autor se zaměřil na možnosti geofyzikálních metod při průzkumu tras středně hlubokých tunelových staveb do hloubek v prvních stovkách metrů, zvláště reflexní seismiky.

Vysokou úroveň přednesených příspěvků podtrhl referát Jana Červenky, Vladimíra Červenky a Radomíra Pukla z firmy Červenka Consulting . Jejich práce pojednávala o metodách a technologiích vyvinutých během dvou Evropských projektů „Sustainable bridges“ a Uptun. Projekt „Sustainable bridges“ se zabývá moderními přístupy při posuzování a zesilování stávajících železničních mostních konstrukcí a cílem projektu Uptun byl vývoj nových prostředků a postupů pro zvýšení požární bezpečnosti evropských tunelů.


Po strop zaplněný sál hotelu Olšanka. Zvolí snad
organizátoři příště Sazka Arenu...

Václav Podlipný z generálního ředitelství Českých drah představil poznatky z výstavby železničních mostů v uplynulých letech. Příspěvek v zásadě navázal na vystoupení, které bylo součástí programu 11. ročníku konference „Železniční mosty a tunely“, která se konala 19. ledna 2006. Jeho cílem bylo upozornit na často se opakující chyby při přípravě, projektování a výstavbě mostů.

Součástí konference, která byla taktéž vhodnou příležitostí pro prezentaci desítek firem formou stánků a posterů v předsálí, byly odborné informace o mostech na vysokorychlostní trase Nürnberg – Ingolstadt (autoři Richard Buba, Matthias Scholz, SSF München), o rekonstrukci mostu v 9,118 km tratě Poříčany – Nymburk (Štěpán Jakeš, Jan Svitavský, Libor Marek, Top Con servis), o mostu na železniční trati Studénka Bílovec přes dálnici D47 (Pavel Kolenčík, Pavel Sliwka, fa Stráský, Hustý a partneři, Zdeňka Jabůrková, JR servis, František Mašek, Skanska DS), návrhu obloukového železničního mostu na 315,894 km trati Bystřice n. Olší – Český Těšín (Vojtěch Konečný, Lukáš Křižan, fa Ing. Antonín Pechal, CSc.), nových mostech v traťovém úseku Doubí u Tábora – Tábor (Jan Felgr, Jan Horn, Jiří Jirásko, Jana Sedláková, Libor Vítek, Jan Dubánek, Sudop Praha) a o mostu u Strakonic ze systému Matiére (autoři Pavel Bulejko, ABM Mosty a Farzin Hosseini, MEngSc, ABM Design & Build).


Se svými produkty se přišel pochlubil Petr Míchal z firmy
Ing. Software Dlubal a vzbudil zájem přítomných.

O vzájemném působení koleje a mostu a zásadách navrhování hovořil Josef Sláma z Ředitelství silnic a dálnic ČR. V příspěvku uvedl zatížení od rozjezdových a brzdných sil, vzájemném působení koleje a mostu (vlivy rozdílných změn teplot, vyvolaná přetvoření, …) a kombinaci účinků těchto zatížení. Dále popsal kombinovanou odezvu konstrukce a koleje na proměnná zatížení a podrobně analyzoval parametry ovlivňující tuto odezvu. Pozornost věnoval i modelování a výpočtu kombinovaného systému kolej/konstrukce pro obecné i jednodušší případy. Uvedl taktéž ustanovení národní přílohy pro Českou republiku v případech, kdy je to normou umožněno.

Došlo i na příspěvky komerčního charakteru. Torbo – systémy na tryskání zvlhčeným abrazivem představil Ladislav Janča. Stavby a rekonstrukce mostních objektů na železnici z flexibilních ocelových konstrukcí a trub prezentovali zástupci ViaCon ČR.

Setkání investorů, projektantů, stavitelů a správců tradičně spolupořádají Sudop Praha, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Mediálními partnery této významné odborné konference byl časopis Silnice Železnice a server www.mosty.cz

Vybrané články zveřejníme v průběhu rok v odborném časopise Silnice Železnice a na webovém portálu www.silnice-zeleznice.cz.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (40x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (39x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Liebherr Group Worldwide standardizuje svůj software na platformě Infor (34x)
Společnost Infor dnes oznámila, že Liebherr Group, jeden z největších světových výrobců konstrukčních strojů a zařízení,...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice