Špatná příprava oddaluje a prodražuje dopravní stavby
Rubrika: 2010
Dopravnímu stavitelství v Česku chybí základní dokument, který by realisticky seřadil stavby podle priorit a finančních možností ministerstva dopravy. Špatné plánování pak stavby prodražuje a oddaluje termíny jejich dokončení. O zakázky za desítky miliard korun se navíc dělí úzký okruh firem. Vyplývá to z aktuální zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, reakci ministerstva ČTK shání.
"Ministerstvo také ponechalo v této oblasti velkou pravomoc Ředitelství silnic a dálnic a do průběhu přípravy akcí do schválení investičního záměru prakticky nezasahovalo. V důsledku toho ŘSD nemá stanoveny základní finanční, časové a věcné podmínky pro přípravu akcí,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.
MD sice disponuje vládou schváleným harmonogramem výstavby silnic a železnic, ten je však podle kontrolorů postaven na špatných základech. Podle úřadu ministerstvo neprokázalo, podle jakých kritérií harmonogram sestavilo. Do harmonogramu byly navíc zařazeny stavby bez finančního krytí, což dokončení projektů oddaluje.
"Rozestavěné úseky vážou prostředky i do dalších let. Realizace některých souvislých dopravních tahů je značně opožděna, důvodem je například i nevypořádání majetkoprávních vztahů,“ konstatoval Dohnal.
Kontroloři také zjistili, že v letech 2008 a 2009 dvě třetiny objemu zakázek na dopravní stavby v hodnotě 63 miliard korun získal úzký okruh firem buď samostatně, nebo ve sdružení. U 46 zakázek za celkem 13 miliard korun byli maximálně dva uchazeči.
Všechny uvedené nedostatky vytýkal NKÚ ministerstvu dopravy i v minulých letech.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.