KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Soudní spory okolo dálnice D8 nekončí

Soudní spory okolo dálnice D8 nekončí

Publikováno: 20.1.2010
Rubrika: 2010

Dostavba dálnice D8 je dlouhodobě trnem v oku různým občanským sdružením. Některá z nich opakovaně podávají podněty k soudním řízením, žalují Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a tím způsobují průtahy na celé stavbě. V této oblasti je aktivní především ekologické sdružení Děti Země, jehož žalobám čelí ŘSD jakožto stavebník téměř neustále. V prosinci projednával Městský soud v Praze další z mnoha sporů, které se v souvislosti s dálnicí D8 vedou, a svým rozhodnutím se přiklonil na stranu Ministerstva dopravy, a potažmo tedy ŘSD.

Okolo samotné dálnice D8 se točí spousta sporů, některé z nich jsou však velmi zarážející. Například nedávná událost v Litoměřicích ukázala, že ne všechna ekologistická hnutí jsou vedena lidmi, kterým jde opravdu jen o dobro přírody. Kauza předsedy Společnosti ochránců životního prostředí Litoměřice, který byl dle informací Policie ČR obviněn z trestného činu vydírání, dokazuje, že spory ekologistických aktivistů mohou být v některých případech vykonstruované, kdy nejde tak ani o veřejné blaho, jako spíše o osobní zisk či výhody.

V prosinci 2009 zasedal Městský soud v Praze, aby rozhodnul další z mnoha dílčích sporů okolo dostavby dálnice D8. Tentokrát šlo o napadení stavebního povolení úseku 48,3 – 53,2 km ekologickým sdružením Děti Země. Jeho návrh se opíral o tvrzení o hrozící nenahraditelné újmě spočívající v devastaci přírody a krajiny CHKO České Středohoří. Tvrzení ekologistů však soud shledal jako nepodložená a jejich návrhu nevyhověl. Investoři a stavebník dálnice D8, Ředitelství silnic a dálnic ČR, tak mohou pokračovat ve stavebních pracích. „Obdobná situace byla na stejné části stavby D8 Lovosice – Řehlovice, ale v úseku 61,1 – 62,3 km (část hlavní dálniční trasy) a v úseku 49,550 – 49,870 (most Vchynice a část hlavní dálniční trasy), kde soud v obou případech rozhodnul rovněž v náš prospěch“ říká Alfred Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR.

ŘSD si samozřejmě uvědomuje svou povinnost stavět co nejšetrněji k životnímu prostředí. Dostavba dálnice D8 je na očích široké veřejnosti a čelí neustálému zájmu médií a ekologistických organizací, je tedy v zájmu Ředitelství silnic a dálnic ČR provádět stavbu podle všech příslušných právních předpisů a platných rozhodnutí.

Vzhledem k velkému počtu žalob u správních soudů (v současné době ŘSD eviduje 15 žalob), dle přesvědčení Ředitelství silnic a dálnic ČR neoprávněných, nelze vyloučit podezření, že mnohé ekologistické organizace se snaží z různých důvodů stavbu dálnice D8 co nejvíce protáhnout tak, aby investoři a stavebníci nemohli práci na dostavbě dokončit včas.

Příkladem, který podporuje pochybnosti o skutečné motivaci ekologistických aktivistů je zmíněná kauza předsedy Společnosti ochránců životního prostředí Litoměřice, který dle informací Policie ČR od listopadu 2009 čelí obvinění z trestného činu vydírání a musel být umístěn do vazby. Obviněný se na veřejnosti hlásil k hájení zájmů ochrany přírody, krajiny a životního prostředí a v souvislosti s tím soudně napadal stavby investorů, po kterých poté dle zjištění Policie ČR zřejmě požadoval finanční prostředky za slib stažení podaných odvolání k jednotlivým soudním řízením.

Kromě mnoha menších staveb soukromých investorů a privátních osob se Společnost ochránců životního prostředí Litoměřice zapojovala i do schvalovacích řízení největších staveb v kraji. „Ředitelství silnic a dálnic ČR má s panem předsedou Společnosti ochránců životního prostředí Litoměřice také co do činění. Setkáváme se s ním například v případě dvou žalob podaných v souvislosti se stavbou dálnice D8,“ řekl Jan Kroupa, vedoucí manažer projektového týmu D8.

V současné době investor vyhodnocuje všechny vlivy, které popsala mimořádná kontrola včetně výše uvedeného a avizuje nepříznivý vývoj v původních harmonogramech výstavby posledního úseku dálnice D8. Přesné dopady na termín zprovoznění stavby ŘSD vyhodnotí po získání stěžejních stavebních povolení.

 

Přílohy:

Odkazy:

  • Zpravodajství Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje http://www.policie.cz/clanek/obvinen-z-vydirani.aspx
  • Obviněn z vydírání
    Předseda OS Společnosti OŽP je ve vazbě
    Policie 12. listopadu 2009 obvinila 56letého muže z trestného činu vydírání. Podle trestního zákona mu hrozí trest odnětí svobody až na tři roky. V současné době umístěn ve vazbě. Jako předseda občanského sdružení Společnosti ochránců životního prostředí v několika případech v letošním roce podával k jednotlivým řízením odvolání a za stažení odvolání požadoval od zástupců investorských firem finanční dar pro své občanské sdružení. Intenzivní vyšetřování stále pokračuje. Policie vyzývá všechny účastníky správních řízení, kteří byli daným sdružením osloveni, aby se přihlásili na bezplatné telefonní lince 158. Děkujeme.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (127x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (28x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice