KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Snížení tepelné zátěže měst – řešení leží na cestě

Snížení tepelné zátěže měst – řešení leží na cestě

Publikováno: 2.12.2017
Rubrika: Zajímavosti

Změny klimatu přinesly v posledních dekádách několik negativních jevů spojených s nárůstem průměrné roční teploty. Jedním z nich je nadměrné zahřívání center měst a hustě obydlených částí. Teplo slunečního záření absorbované na povrchu městské zástavby a komunikací zvyšuje teplotu vzduchu, dochází k přehřívání a snižuje se kvalita života obyvatel. Jednou z možností jak snížit akumulaci tepla slunečního záření je použití světlých barev na povrchu městské zástavby, které sluneční paprsky dobře odráží. Pro tento účel lze využít tzv. barevných asfaltů, které poskytují možnost využití široké palety barev, včetně světlých odstínů. Použitím barevných asfaltů dochází ke snížení absorpce tepla na povrchu městských silnic, chodníků a parkovišť. Maximální teplota asfaltu se může při extrémně vysokých teplotách vyšplhat až nad 60 °C, použití barevného asfaltu tuto teplotu výrazně snižuje.

Barevné asfalty přinášejí kromě snížení tepelné zátěže měst a estetického vzhledu také další benefity. Mezi jednu z dalších důležitých výhod barevných asfaltů patří přínos k bezpečnosti v dopravě. Výrazná barva asfaltu zklidňuje dopravu a zvyšuje viditelnost kritických míst, jako jsou křižovatky, přechody pro chodce, křížení cyklostezek se silnicí, kruhové objezdy apod. Barevný asfalt se také hojně využívá k zvýraznění jízdních pruhů vyhrazených pro cyklisty a autobusy. Použití světlých odstínů pomáhá nejen ke snížení absorpce tepla na povrchu, ale také v tunelech, kde dochází k lepšímu odrazu světla a tím k výrazně lepší viditelnosti. Uplatnění pestrých barevných asfaltových povrchů ocení zejména děti na dětských hřištích, školních dvorech a sportovištích.

Barevná asfaltová směs použitá pro pokládku obsahuje tři základní komponenty: 1. bezbarvé asfaltové pojivo, 2. barevný pigment 3. kamenivo. Bezbarvé asfaltové pojivo je synteticky vyrobený materiál, který lze jej obarvit širokou škálou běžně dostupných pigmentů. Synteticky vyrobené bezbarvé asfaltové pojivo firmy Total má stejné kvalitativní parametry jako běžné černé asfalty. Modifikací polymerem a aditivací získává bezbarvý asfalt lepší reologické vlastnosti než silniční asfalt, výborné adhezní vlastnosti mezi pojivem a kamenivem, vynikající mechanickou odolnost proti vzniku deformací a trhlin a dlouhou životnost. Další výhodou bezbarvého asfaltového pojiva Kromatis je aplikace výsledné asfaltové směsi při snížené teplotě pokládky až 150 °C, což snižuje náklady na pokládku a má pozitivní vliv na pracovní podmínky obsluhy. Bezbarvé asfaltové pojivo Kromatis se dodává ve standardních gradacích 35/50, 50/70, 70/100 a 160/220, stejně jako běžná silniční pojiva a dá se také použít pro výrobu asfaltových emulzí.

Bezbarvý syntetický asfalt Kromatis je dodáván do obaloven, kde je obarvován přidáním vybraného pigmentu a zároveň je v mísícím zařízení obalovny tzv. míchačce smíchán s kamenivem. Mezi nejběžněji používané pigmenty pro barvení asfaltu se používají oxidy kovů, jako jsou oxid železitý pro odstíny červené barvy, oxid chromitý pro odstíny zelené a oxid titaničitý pro odstíny žluté. Obsah pigmentu se pohybuje v množství 1 – 3 % (vztažených na výslednou asfaltovou směs) v závislosti na požadovaném odstínu. Mísení asfaltové směsi a následná pokládka podléhá přísné technologické disciplíně, aby nedošlo ke znehodnocení barevného asfaltu zbytky klasického černého asfaltu. Samotné bezbarvé asfaltové pojivo má světle okrovou, medovitou barvu. Kromatis je dodáván pro velké objemy v automobilových cisternách, do 190 kg v sudech a do 0,5 kg v plastových pytlících, které jsou rozpustné spolu s pojivem a jsou tak bezodpadové.

Technologie výroby a pokládka barevného asfaltu Kromatis od firmy Total je již dlouhou dobu zvládnutý proces, který může velkou měrou přispět ke snížení tepelné zátěže městských center a obytných částí a tím i výrazně zvýšit kvalitu života nás všech.

Pro bližší informace k barevným asfaltům Kromatis prosím kontaktujte naše technické oddělení.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
KROMATIS® 50/70, pigment: oxid chromitý Anglie, chodníky v městském parkuKROMATIS® 50/70, pigment: oxid titaničitý Brno, Česká republika – cyklostezkaKROMATIS® 50/70, pigment: oxid železitý Francie – cyklostezka

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (190x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice