Slovenští dopravci nejsou jednotní, Česmad protest nepodpoří
Rubrika: 2010
Organizace sdružující slovenské silniční dopravce nemají jednotný postoj k chystanému protestu proti elektronickému mýtnému. Menší Unie autodopravců Slovenska (UNAS) ohlášenou stávku připravuje, zatímco sdružení Česmad Slovakia takovouto formu nesouhlasu nepodporuje. Řekl to dnes prezident Česmadu Peter Halabrín, podle kterého stát plní požadavky dopravců na změny nastavení mýtného.
"Na základě (...) odborných argumentů rozhodlo prezidium sdružení Česmad Slovakia, že připravovanou stávku nepodporuje, ani nesouhlasí s takovouto formou řešení problémů dopravců," uvedl Halabrín. Protestní akce části dopravců, ke kterým sáhli po spuštění mýtného systému, Česmad podle něj nikdy nepodporoval. Halabrín nicméně připustil, že tyto aktivity pomohly prosadit změny v mýtném ve prospěch autodopravců.
Nespokojení silniční dopravci, které zastupuje zatím nezaregistrovaná UNAS, nadále požadují pozastavení mýtného systému či snížení počtu zpoplatněných úseků na silnicích první třídy. Argumentují tím, že jejich současný rozsah jim nepřiměřeně zvyšuje náklady.
Dopravci již začátkem tohoto měsíce na protest proti mýtnému blokovali průjezd v několika městech a zpomalovali přepravu. Protesty zastavili poté, co premiér Robert Fico souhlasil s některými jejich požadavky. Slovensko například pozastavilo výběr mýtného na silnicích první třídy. Zpoplatnění těchto úseků mělo být původně obnoveno začátkem února. Fico již ale ohlásil, že zpoplatnění se rozběhne až poté, co se potvrdí, že mýtné po provedených změnách funguje správně. "Budeme ochotni souhlasit se spuštěním systému placení i za silnice první třídy, pokud budeme přesvědčení, že to je v pořádku," řekl Halabrín.
Mýtné na Slovensku od začátku roku platí autobusy a nákladní automobily s hmotností nad 3,5 tuny. Celkem je zpoplatněno více než 2000 kilometrů vozovek, z toho je téměř 1500 kilometrů silnic první třídy. UNAS považuje rozsah zpoplatněných silnic první třídy za likvidační a žádá jeho snížení na zhruba 333 kilometrů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.