Slovenští dopravci mají další požadavky, částečně už ale uspěli
Rubrika: 2010
Unie autodopravců Slovenska (UNAS) dnes požádala tamní ministerstvo dopravy, aby pozastavilo výběr mýtného do konce dubna a výrazně snížilo počet zpoplatněných silnic první třídy. Ministerstvo to odmítlo, vyhovělo však dřívější žádosti, aby řidiči nemuseli platit za kilometry, které ve skutečnosti neprojedou. Dopravci ústupek přivítali, obnovení protestu ale nevyloučili.
Autodopravci i pro údajnou nespravedlivost systému během prvních dnů tohoto roku blokovali silnice. Mimo jiné jim vadilo, že při jízdě po zpoplatněném úseku museli platit za jeho celou délku, nikoli za skutečně ujeté kilometry.
Více než 2000 kilometrů zpoplatněných silnic bylo původně rozčleněno na 826 úseků dálnic v délce od 700 metrů do několika kilometrů. Jejich počet ale dnes ministr dopravy Ľubomír Vážny slíbil od začátku února rozšířit na 1066 a od dubna až na 1700. "V případě, že vozidlo neprojede celý měřený úsek, bude zpoplatněno nulovou sazbou," řekl ministr, který se na tomto postupu dohodl s Národní dálniční společností (NDS) a provozovatelem mýta, což je společnost SkyToll.
Podle Vážného je stát připraven platby za použité, ale nezaplacené úseky "oželet". O jak velkou částku stát v této souvislosti přijde, ale ministr neřekl.
Malí dopravci sdružení v UNAS ale trvají i na splnění svých nejnovějších požadavků. Celková délka zpoplatněných silnic první třídy by se podle nich měla snížit na 333 ze současných asi 1500 kilometrů. Nákladní doprava by se prý měla platit jen za úseky silnic první třídy, které jsou souběžné s dálnicemi a rychlostními silnicemi. "Navrhujeme dopravními značkami zakázat jejich přejezd tranzitní nákladní dopravě, jak se to řeší i v jiných evropských zemích, aby z tohoto důvodu nedocházelo k jejich nadměrnému zatížení," píše se v prohlášení dopravců.
Mluvčí ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič ČTK už dříve potvrdil, že po více než dvoutýdenním přerušení se mýtné na silnicích první třídy znovu začne vybírat od začátku února. "Není důvod k dalším odkladům. Systém je funkční a problémy řešíme," řekl. Ministerstvo neuvažuje ani o zkrácení zpoplatněných úseků. "Tranzit by se přesunul na silnice, které nejsou zpoplatněny," dodal Jurikovič. Ministerstvo kvůli některým problémům pozastavilo výběr mýtného na silnicích první třídy od minulého čtvrtka a podle mluvčího už se na nezpoplatněných úsecích objem přepravy zvýšil zhruba o desetinu.
Unie autodopravců organizovala začátkem letošního roku jeden z největších protestů v historii samostatného Slovenska. Řidičům kamionů se podařilo přinutit vládu premiéra Roberta Fica k některým ústupkům. Kromě částečného pozastavení výběru mýtného kabinet jako kompenzaci za zpoplatnění silnic předložil parlamentu návrh na snížení spotřební daně na naftu. Další návrh počítá se snížením některých pokut za nesprávné používání systému.
Povinnost platit mýtné mají na Slovensku od začátku letošního roku vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Hned v prvních dnech ale řidiči mimo jiné tvrdili, že systém je nepřesný. Nelíbila se jim ani údajně vysoká poruchovost palubních jednotek a výše poplatků. Ministerstvo dopravy chce rozšířit výběr mýtného i na osobní automobily a ministr Vážny dnes odhadl, že by se tak mělo stát nejdříve v roce 2014.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.