Slovenský SkyToll chce budovat české mýtné, pře se s Kapschem
Rubrika: 2010
Slovenská společnost SkyToll se chce podílet na rozšíření českého mýtného systému, dostala se přitom do sporu s tuzemským provozovatelem mýta, firmou Kapsch. Ředitel SkyTollu Matej Okáli dnes na tiskové konferenci uvedl, že firma státu nabízí výrazně levnější řešení než Kapsch. Naopak Kapsch považuje nabídku slovenské konkurence za nereálnou.
Jak uvedl Okáli ve své prezentaci, SkyToll nabídl českému ministerstvu dopravy zpoplatnění více než 9000 kilometrů silnic první a nižších tříd satelitní technologií za 3,6 miliardy korun. Okáli rovněž připomněl, že Kapsch za svůj mikrovlnný systém na 2500 kilometrů "jedniček" chce 4,8 miliardy korun.
Ředitel českého Kapsche Karel Feix považuje nabídku ze Slovenska za nereálnou a neúplnou. "Zadání z ministerstva je obecné, což vede k velkému rozptylu cen. Skutečnou cenu by ukázal až detailně specifikovaný tendr," uvedl Feix.
Ministerstvo dopravy požádalo firmu Kapsch jako stávajícího provozovatele, aby zpracovala dvě varianty zpoplatnění zmíněných 2 500 kilometrů. Mikrovlnná technologie podle Kapsche vychází na tuto vzdálenost levněji než satelit. "Ještě v roce 2007 firma Kapsch konstatovala, že satelitní systém je výhodnější," reagoval dnes ředitel strategie SkyTollu Boris Miškovič.
Jinou poptávku směrovalo ministerstvo na celý evropský trh, když požádalo všechny relevantní firmy, aby předložily své předběžné nabídky na satelitní zpoplatnění rovnou 5500 kilometrů silnic první třídy a až 3600 kilometrů "dvojek" a "trojek". Při zpoplatnění krajských a okresních silnic by se přitom přihlíželo k požadavkům krajů.
Podle mluvčího MD Karla Hanzelky se sešlo celkem osm nabídek. Podle informací ČTK je přitom cenový rozptyl zhruba od tří do 18 miliard, přitom Kapsch se pohybuje někde v polovině. Rozdíly v cenách Feix připisuje právě obecnému zadání z ministerstva.
Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy mikrovlnnou technologií Kapsche, která si žádá výstavbu ocelových mýtných bran. "Co se týká dalšího rozšíření, zůstává ve hře stále jakákoliv z variant," řekl Hanzelka. Definitivní rozhodnutí o směřování mýtného systému chce MD učinit do konce roku.
Obě firmy spolu vedou souboj i jinými nástroji než cenou. Okáli dnes například poukázal na údajnou nižší účinnost systému Kapsche v prvních šesti měsících po spuštění, delší dobu nutnou k výstavbě a zprovoznění bran a vyšší provozní náklady.
Kapsch však čísla popírá a kontruje, že účinnost na Slovensku ani nelze pořádně změřit, neboť nejsou povinné elektronické palubní jednotky pro kamiony a údajně tak neexistuje řádná kontrola placení mýta. Firmy si navzájem předhazují i délky kolon kamionů, které se po spuštění systémů tvořily na hranicích.
Kapsch si také zaplatil vydání celostránkových inzerátů v novinách; inzeráty obsahují výběr zpráv kritických ke SkyTollu ze slovenských médií. "Veřejnost by měla mít vyvážené informace, proto jsme použili výběr článků ze slovenských médií, aby si každý čtenář udělal obrázek sám," uvedl Feix.
SkyToll, který provozuje mýtné na Slovensku od letošního ledna, založili členové konsorcia Ibertax - SanToll. Vlastníkem společnosti SanToll je francouzská firma Sanef. SkyToll vyhrál tendr poté, co slovenské úřady tři ze čtyř uchazečů vyřadily pro nesplnění technické specifikace tendru. To kritizuje Evropská komise. Sanef podle informací ČTK předložil českému MD samostatnou nabídku.
Ředitel společnosti Kapsch Česká republika Karel Feix dnes v rádiu Impuls řekl, že v letošním roce se výběr mýtného každý měsíc zvyšuje, což potrvá i v dalších letech a v roce 2013 se vybere zhruba devět miliard korun. "Uplynulou sobotu jsme dosáhli výběru 5,5 miliardy, který byl za celý loňský rok," uvedl Feix v rádiu Impuls. "Letos počítáme s tím, že přesáhneme výsledek loňského roku zhruba o miliardu," dodal s tím, že "na rostoucím dopravním zatížení je vidět, že ekonomika opravdu začíná růst".
Ani ministrem dopravy Vítem Bártou ohlášení zvýšení sazby mýtného o čtvrtinu v příštím roce nebude znamenat propad výběru, řekl Feix. "Jsme pořád ještě hluboko pod mýtnými tarify okolních zemí. Rakousko je téměř dvojnásobně dražší než ČR, i Německo a Slovensko jsou zhruba o 20 až 30 procent dražší," uvedl.
Kapsch očekává, že příští rok by výběr mýtného mohl přinést až 1,2 miliardy navíc proti letošku a totéž by se mělo opakovat i v následujícím roce, kdy se má znovu zvýšit sazba. V roce 2013 by tedy roční výběr mohl přesáhnout devět miliard korun, a to za naprosto stejných provozních nákladů, zdůraznil Feix.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.