Slovensko zatím nezačne stavět úsek dálnice D1, uvedl ministr
Rubrika: 2010
Stavba 75 kilometrů dálnice D1 na severu Slovenska zatím nezačne. Na čerpání úvěru Evropské investiční banky (EIB) nestačí podmínečný souhlas Evropské komise, uvedl slovenský ministr dopravy Ľubomír Vážny (Směr-SD) po dnešním jednání vlády.
Na financování akce je potřebný příslib půjčky EIB, uzavření projektu se chystá na 18. května. EK zatím souhlasila jen s poskytnutím části úvěru, a to na stavbu úseků, které nejsou v blízkosti chráněných území.
Banka podle Vážného sice schválila, že Slovensku poskytne celou slíbenou miliardu, souhlas Evropské komise se ale vztahuje jen na její část. Jakékoli práce, které by mohly mít vliv na chráněné lokality oblastí Natura 2000, je nutné odložit, dokud komise nebude konstatovat soulad projektu s evropskými pravidly. Komise to potvrdila ČTK.
Částečným souhlasem by se však podle Vážného celý projekt otevřel, což by mohlo zbrzdit začátek prací o několik měsíců. Ministr proto chce příští týden v Bruselu zajistit konečný souhlas komise.
O tom, že výstavba úseků dálnice D1 od severoslovenské obce Dubná Skala na východ země může po opakovaných odkladech začít, dnes psaly slovenské Hospodářské noviny. Dálniční úseky v celkové délce 75 kilometrů postaví soukromé firmy, stát bude investici splácet 30 let.
Vážny míní, že se finanční uzávěrka projektu stihne v termínu. "Problémové jsou metry, ne kilometry. Ale podle mého názoru máme ta opatření dostatečně přijatá, jen to ještě musíme vyjednat s komisí," řekl ministr.
Dodal, že se jedná o rašeliništích, kde se navrhovaná trasa blíží chráněnému území Natura 2000. Věc se týká také pilířů, které mají stát ve Váhu a mohly by narušit biotopy.
Stát by za postavení a provoz dálnice měl konsorciu pod vedením francouzské společnosti Bouygues postupně zaplatit 9,13 miliardy eur (téměř 232 miliard Kč). Opozice vládu kritizovala za to, že je podle ní výstavba silnic v partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) předražená.
Vláda chce takovými projekty urychlit výstavbu silniční infrastruktury. Jako první začala výstavba chybějících úseků rychlostní cesty R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostřednictvím PPP by se mělo stavět i 29 kilometrů dálnice u Žiliny.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.