KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Slovenské ETCS L2 v režii AŽD Praha

Slovenské ETCS L2 v režii AŽD Praha

Publikováno: 19.4.2016
Rubrika: Zajímavosti

Společnost AŽD Praha působí na trhu zabezpečovací a sdělovací techniky již více než 60 let. Za tuto dobu se ve svém oboru stala etablovaným lídrem nejen v České republice, ale i v zahraničí. Důkazem je i další úspěch ve veřejné soutěži na vybudování ETCS L2 (jednotný evropský vlakový zabezpečovač) za více než 45 milionů eur na Slovensku. Společnosti pomohly i reference z výstavby jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS L2 v České republice, protože na Slovensku dosud ETCS L2 nebyl v provozu.

Železniční tratě na Slovensku procházejí v posledních letech rozsáhlou modernizací, jejímž cílem je zrychlit, ale zároveň zaručit ještě bezpečnější provoz. Jednou z takových je i trať na severozápadě Slovenska. Železnice Slovenské republiky (ŽSR) na dopravně vytíženém úseku vypsaly v roce 2013 soutěž na zavedení ERTMS (evropský systém řízení železniční dopravy), jehož součástí byla i realizace a zprovoznění ETCS L2 v IV. koridoru v úseku Žilina – Čadca státní hranice SR/ČR a to vůbec jako první na Slovensku. Společnost AŽD Praha zmíněnou soutěž vyhrála počátkem roku 2014. Zakázka byla rozdělena do dvou staveb. Na zavedení zmíněného ETCS a na implementaci GSM‑R v síti Železnic Slovenské republiky v úseku Bratislava – Žilina – Čadca státní hranice SR/ČR. Obě stavby byly realizovány za podpory Evropské unie a financovány z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2007 – 2013 a ze státního rozpočtu Železnic Slovenské republiky. Kontrakt s vítězem tendru společností AŽD Praha byl uzavřen v celkové hodnotě 45 290 639 EUR (bez DPH), na dobu výstavby 17 měsíců, s termínem ukončení do 31. 8. 2015.

Tento termín se lídru stavby, AŽD Praha, spolu s hlavními subdodavatelskými společnostmi (Kapsch CarrierCom, Siemens, OTNS, SUDOP), podařil dodržet a stavbu v průběhu 17 měsíců od prvního předání staveniště dokončit. Tato výstavba byla opravdu nelehký oříšek a realizace byla mimořádně náročná. V tomto úseku jsou totiž tři železniční stanice a každá byla vybavena jiným typem stavědla.

Na konci srpna 2015 byly obě stavby včas a bez vad a nedodělků předány Železnici Slovenské republiky, a to spolu se současným uvedením systému ETCS L2 do zkušebního provozu. To se podařilo díky všem zúčastněným subdodavatelům, včetně generálního projektanta I. a II. stavby, kterým byla projektová organizace REMING CONSULT, Bratislava. AŽD Praha si zajišťovala výrobní, tedy dodavatelskou dokumentaci, prostřednictvím vlastních projekčních složek (projekce AŽD Praha a PROJEKT SIGNAL).

CHARAKTERISTIKA STAVBY
I. stavbu Zavedení ERTMS v úseku Bratislava – Žilina – Čadca státní hranice SR/ČR charakterizuje hlavně vybudování infrastruktury pro zajištění provozu systému ETCS L2. V rámci této stavby bylo nutné vyprojektovat, zrealizovat, otestovat a certifikovat traťovou část ETCS L2 na zhruba 35km železniční trati, která zahrnuje tři železniční stanice (Kysucké Nové Mesto – SIMIS‑W, Krásno nad Kysucou – ESA 33 a Čadca – ESA 44). Pro celý úsek byla zřízena jedna rádiobloková centrála (RBC) umístěná v železniční stanici Čadca. V rámci stavby bylo třeba nainstalovat a naprogramovat 356 ks neproměnných balíz. Balízy byly montovány v kolejišti za plného provozu bez omezení vlakové dopravy.

Dále byly čtyři stávající přejezdy zabezpečeny novým elektronickým typem PZZ (EPA) v rámci sjednocení typů PZZ na tomto rameni tratě tzn. od Žiliny po Čadcu, jejichž počet se zvýšil na 16.

V traťovém úseku Krásno nad Kysucou – Čadca, na dvoukolejné trati Žilina – Čadca státní hranice ČR/SR byl před zahájením výstavby v provozu trojznakový decentralizovaný autoblok typu AB 3‑74 s návěstidly AŽD. Volnost úseků byla zjišťována kolejovými obvody.

Jako nové traťové zabezpečovací zařízení je použito traťové zabezpečovací zařízení 3. kategorie podle TNŽ 34 2630, typu elektronického automatického bloku od výrobce AŽD Praha ABE‑1. Volnost kolejových úseků je zjišťována dvoupásovými paralelními kolejovými obvody s napájecím napětím o frekvenci 75 Hz s dodatečným kódováním 75 Hz pro přenos návěstního znaku na hnací vozidlo. Nové traťové zabezpečovací zařízení je přímo propojeno se stávajícími staničními zabezpečovacími zařízeními 3. kategorie v sousedních stanicích Krásno nad Kysucou a Čadca. Stejně je vytvořeno napojení na nové přejezdové zabezpečovací zařízení v mezistaničním úseku.

II. stavbu Implementace GSM‑R do sítě ŽSR, úsek Bratislava – Žilina – Čadca státní hranice ČR/SR charakterizuje vybudování infrastruktury rádiových a telekomunikačních zařízení pro zajištění provozu ETCS L2 důležité pro pokrytí rádiovým signálem GSM‑R celé železnice. Úpravy stavebních objektů, vybudování technologického rádiového zařízení, přenosového zařízení, realizování trasy závěsného optického kabelu, doplnění ústředny GSMR v železniční stanici Bratislava Nové Mesto.

Cílem projektu bylo zlepšení technické infrastruktury železniční tratě na úroveň, aby odpovídala uzavřeným dohodám evropských států v rámci dohod AGC (evropská dohoda o mezinárodních železničních magistrálách) a AGTC (evropská dohoda o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy). Hlavním účelem stavby je modernizovat technickou infrastrukturu tratě pro dosažení parametrů vyplývajících už ze zmíněných TSI dohod AGC, AGTC, předpisu Z11 to znamená zvýšení bezpečnosti železničního provozu, zvýšení bezpečnosti cestujících a dosažení interoperability. V jednotlivých lokalitách výstavba zařízení byla předmětem samostatných provozních souborů a stavebních objektů, kterých bylo celkem 369. Nakonec se realizoval pouze počet 358, protože ne všechny nasmlouvané provozní soubory a smlouvy o dílo byly ze strany objednatele požadovány zrealizovat. Bylo 144 provozních soborů a 214 stavebních objektů.

Je reálný předpoklad, že po úspěšném ukončení tohoto projektu ŽSR by mohly pokračovat v zavádění systému ETCS L2 i na dalších tratích koridorů (IV. Respektive V. koridor), tj. žst. Kúty státní hranice SR/ČR – uzel Bratislava a následně pokračování od Bratislavy a přes Nové Zámky do Štúrova. V. koridor od žst. Svatý Jur po Púchov je v současnosti vybavený systémem ETCS L1. Po vybudování GSM‑R by se žádalo, aby ŽSR přistoupili k budování ETCS L2 až po Žilinu.

Poznámka redakce: Více info REPORTÉR č. 4/2015.

Slovak ETCS L2 Directed by AŽD Praha
AŽD Praha has been operating in the market of signalling and communication technology for more than 60 years. During this time, it became an established leader in the Czech Republic but also abroad. This fact has been proved by another success in the public tender for building ETCS L2 (European train control system) in Slovakia for more than EUR 45 million. The references from the construction of ETCS L2 European train control system in the Czech Republic also helped the company, as the ETCS L2 has not been put to operation in Slovakia so far.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
KoridoryDopravní kancelář v ČadciNástupiště železniční stanice ČadcaŽelezniční stanice je vybavena nejmodernějším staničním zabezpečovacím zařízením ESA 44.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (140x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (100x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Inovace předpisů pro navrhování vozovek – Dodatek TP 170 a Katalog vozovek polních cest – změna č. 2 (73x)
Od roku 2004 platily pro navrhování vozovek pozemních komunikací technické podmínky Ministerstva dopravy TP 170 Navrhová...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice