Slavnostní zahájení optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín
Rubrika: 2010
Slavnostně zahájena byla ve středu 12. Května 2010 další významná stavba na III. tranzitním železničním koridoru. Jedná se o stavbu Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavební práce byly zahájeny loni v červnu a jejich dokončení je plánováno na březen 2012. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC).
Generální ředitel státní SŽDC Ing. Jan Komárek uvedl: „Jedná se o klasickou liniovou stavbu, která téměř v celém rozsahu probíhá na existujícím železničním tělese. Nově bude trasa vedena v zastávce Ropice. Původní 1200 metrů dlouhá trasa pak bude rekultivována. Výrazně bude zvýšena bezpečnost železničního i silničního provozu. V rámci stavby totiž budou vybudovány čtyři nové podjezdy, které nahradí současná úrovňová křížení s pozemními komunikacemi. Zbývajících šest přejezdů bude zabezpečeno nejmodernější technologií a plnými závorami.“
Stavba začíná v kilometru 305,807 v železniční stanici Bystřice nad Olší, kde navazuje na rovněž probíhající optimalizaci koridoru v úseku Bystřice nad Olší – Mosty u Jablunkova – státní hranice se Slovenskem, a končí v kilometru 317,296 na vjezdu do železniční stanice Český Těšín. Zahrnuje dva mezistaniční úseky, modernizaci železniční stanice Třinec a přestavbu železničních zastávek Vendryně, Třinec-Konská a Ropice. Součástí zakázky je také rekonstrukce trakční napájecí stanice Třinec. „Celková délka optimalizovaného úseku je 11 489 m a stavba je členěna celkem na 166 stavebních objektů a 59 provozních souborů,“ řekl Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.
Optimalizace zahrnuje rekonstrukci železničního spodku a svršku, rekonstrukci nástupišť, včetně výstavby mimoúrovňových přístupů na ostrovní nástupiště, sanaci nestabilního podloží železničního spodku a výstavbu pozemních objektů pro umístění technologických zařízení. V celém úseku bude vybudováno nové trakční a kabelové vedení, sdělovací
a zabezpečovací zařízení a osvětlení.
V zástavce Ropice vyroste na přeložce trati nový most a celkem bude rekonstruováno dalších 18 železničních mostů a 6 propustků. Nové podchody pro cestující v zastávce Vendryně a Třinec-Konská budou vybaveny výtahy pro bezbariérový přístup na nástupiště. V zastávce Vendryně bude postavena nová ocelová lávka pro pěší, v železniční stanici bude lávka opravena. Stavební práce probíhají bez přerušení provozu vždy v jedné koleji podle schváleného plánu výluk.
Investorem této stavby, jejíž celkové náklady dosáhnou téměř 2,9 miliardy Kč (bez DPH), je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a současně bylo zažádáno o spolufinancování tohoto projektu Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava, kdy plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti přesáhne 1,38 miliardy Kč. Žádost o poskytnutí dotace byla Ministerstvem dopravy ČR schválena v listopadu 2009 a bude následovat schvalovací proces na úrovni Evropské komise. Zhotovitelem je sdružení firem „BYČT“, jehož členy jsou OHL ŽS, a.s. (vedoucí účastník sdružení), Subterra a.s. a Eiffage Construction Česká republika, s.r.o. Projekt zpracoval SUDOP PRAHA a.s.
Základní údaje o stavbě:
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Projektant: SUDOP PRAHA a.s.
Zhotovitel: Sdružení „BYČT“ (OHL ŽS, a.s., Subterra a.s. a Eiffage Construction Česká republika, s.r.o.)
Náklady (bez DPH): 2 599 691 101 Kč
Plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti EU: 1 380 944 880 Kč
Datum zahájení: červen 2009
Datum ukončení: březen 2012
Železniční svršek:
Zřízení nového železničního svršku:
- nový materiál 22 978 m
- regenerovaný materiál 2 135 m
Výhybky:
- na betonových pražcích 25
- regenerované na dřevěných pražcích 10
- úprava stávajících 16
Nástupiště nová úrovňová a ostrovní:
- nástupištní hrany včetně zastřešení a přístřešků 2 680 m
Další objekty:
- podjezdy 4
- nový most 1
- rekonstrukce mostů 18
- rekonstrukce propustků 6