Skanska získala další významnou zakázku ve Švédsku
Rubrika: Aktuality
Po úspěšném dokončení ražby několika menších tunelů na dálničním obchvatu Norra länken ve švédské metropoli zahájili slovenští a čeští specialisté Skanska stavební práce na 300 metrovém tunelu Karoliner. Zhotovitelem celého dálničního úseku je švédská společnost Skanska AB, ukončení ražby tunelu Karoliner v rámci druhé etapy výstavby je plánováno na říjen roku 2008.
„Trasa raženého tunelu Karoliner křižuje stávající dálniční tunel Eugenia, kde budeme razit jen 3,5 metru pod povrchem vozovky. Abychom v době výstavby zajistili úplnou bezpečnost provozu, křížení v tunelu Eugenia jsme museli dočasně přemostit. Stavební práce jsou o to složitější, že probíhají pod nemocnicí Karolinska, kde je v průměru jen 15 metrů homogenního skalního nadloží,“ popisuje situaci Anton Sumerák ml., projektový manažer společnosti Skanska.
Dálnice číslo E20 Norra länken (Severní spojka), která by měla být zcela dokončená v roce 2015, je významná ze dvou důvodů: jednak tvoří obchvat Stockholmu a za druhé propojuje nejdůležitější švédské námořní přístavy Vartahamnen a Frihamnen a umožňuje přepravu zboží i cestujících do Finska a Ruska.
Norra länken
Výstavba dálnice je náročná, neboť v širším centru Stockholmu vede velká část její trasy v podzemí obytné zóny. Nová trasa minimálně o polovinu ulehčí pozemní dopravě a nenaruší parkové a jinak environmentálně důležité části města. Nadzemní části silnice představují 5 km (silnice, železniční most, dočasné přemostění, chodníky a cyklostezky), podzemní části téměř 11 km, z nichž 9 kilometrů připadá na ražené tunely (z nichž nejdelší měří cca 3 km) a 2 km na tunely hloubené s betonovým krytem.
Vedle ražby dvoupruhového dálničního tunelu Karoliner o profilu 110 m2 je součástí projektu i stavba ventilačního tunelu v délce 160 m a únikových cest v celkové délce 60 m. Doba výstavby bude delší vzhledem k tomu, že se stavba nechází v těsné blízkosti obytné zóny, mohou práce probíhat pouze v denních hodinách.
Základní údaje:
Název stavby: Projekt Norra länken (Severní spojka), část NL 11
Lokalita: Stockholm, Švédsko
Hlavní investor: Vägverket, Švédsko (Švédská správa silnic)
Projektant: SWECO, Švédsko
Zhotovitel stavby: Skanska AB, Švédsko
Celková cena stavby: 1.140 miliónů Kč
Subdodavatel razicích prací: Skanska BS
Začátek ražby: únor 2008
Ukončení ražby: říjen 2008