KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM

Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM

Publikováno: 16.8.2017
Rubrika: Zajímavosti

Na projektu D4 Skalka – křižovatka II/118 je právě v plném proudu pokládka asfaltových vrstev. Na této stavbě jsou pomocí technologie řízených stavebních strojů a 3D modelů v rámci BIM prováděné nejen zemní a výkopové práce. Jedná se o první velký projekt liniové stavby v České republice, kde je asfaltový povrch úspěšně pokládán finišerem osazeným technologií 3D-UTS (tzv. univerzální totální stanice, jejíž pomocí je finišer řízen).

„Předem zpracované 3D modely jsou nahrávány do kontrolboxu (řídící jednotka finišeru) a do kontrolerů, které slouží pro zorientování pozic UTS, a také pro kontrolu výšek pokládaných vrstev. Liniová stavba vyžaduje rozmístění dvou UTS, a to každých cca 100 m, v závislosti na složitosti okolního terénu. UTS se při pojezdu finišeru částečně rozsahem svého signálu navzájem překrývají a během dne je obsluha finišeru několikrát přestavuje ve směru pojezdu stroje,“ komentuje práce Dana Blahnová, projektová specialistka BIM ze společnosti Skanska, která stavbu provádí.

Jelikož je to první velký projekt pokládky mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev v BIM, byla potřeba nejen pečlivá příprava projektu, ale i odborné zaškolení obsluhy finišeru. Zprovoznění technologie 3D-UTS vyžadovalo značnou přípravu nejen na finišerech, které Skanska osadila novou technologií, ale i jejich obsluha se musela seznámit s pracovním postupem a obsluhou jednotlivých komponentů. UTS jsou ve většině případů osazovány na tzv. Jumbo stativy s váhou 17,2 kg a výškou 4 m. Důvodem používání speciálních stativů je nepřerušené spojení mezi UTS a finišerem po celou dobu pokládky. Na úseku dlouhém 4,8 km se touto technologií pokládají tři konstrukční vrstvy v obou jízdních pásech dálnice.

Současně se s pokládkou mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev dokončují vrstvy štěrkodrtí na hlavní trase a přilehlých stavebních objektech, dále probíhají vegetační úpravy, dokončovací práce na objektech středové kanalizace a do provozu byly již předány další ze stavebních objektů „Most přes silnici I/4 v km 4,333 a Přeložka sil. II/118“ ve směru Příbram – Kamýk nad Vltavou. Plánované ukončení celého projektu D4 Skalka – křiž. II/118 je na konec září tohoto roku.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Dálnice D4 – pokládka asfaltových vrstev; finišer osazený 3D-UTSZleva řidič finišeru Jiří Holeček, Štěpán Linhart – navádí auta, lištař Martin LinhartZleva lištař Martin Linhart, řidič Jiří Holeček, lištař Josef BaxaKontrolboxUniverzální totální stanici obsluhuje Ján ŠlosárikDozer osazený 3D-GPS; v pozadí již zprovozněný mostStroje osazené 3DGrader osazený 3D-UTSGrader osazený 3D-GPS

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (116x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (116x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice