Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM
Rubrika: Zajímavosti
Na projektu D4 Skalka – křižovatka II/118 je právě v plném proudu pokládka asfaltových vrstev. Na této stavbě jsou pomocí technologie řízených stavebních strojů a 3D modelů v rámci BIM prováděné nejen zemní a výkopové práce. Jedná se o první velký projekt liniové stavby v České republice, kde je asfaltový povrch úspěšně pokládán finišerem osazeným technologií 3D-UTS (tzv. univerzální totální stanice, jejíž pomocí je finišer řízen).
„Předem zpracované 3D modely jsou nahrávány do kontrolboxu (řídící jednotka finišeru) a do kontrolerů, které slouží pro zorientování pozic UTS, a také pro kontrolu výšek pokládaných vrstev. Liniová stavba vyžaduje rozmístění dvou UTS, a to každých cca 100 m, v závislosti na složitosti okolního terénu. UTS se při pojezdu finišeru částečně rozsahem svého signálu navzájem překrývají a během dne je obsluha finišeru několikrát přestavuje ve směru pojezdu stroje,“ komentuje práce Dana Blahnová, projektová specialistka BIM ze společnosti Skanska, která stavbu provádí.
Jelikož je to první velký projekt pokládky mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev v BIM, byla potřeba nejen pečlivá příprava projektu, ale i odborné zaškolení obsluhy finišeru. Zprovoznění technologie 3D-UTS vyžadovalo značnou přípravu nejen na finišerech, které Skanska osadila novou technologií, ale i jejich obsluha se musela seznámit s pracovním postupem a obsluhou jednotlivých komponentů. UTS jsou ve většině případů osazovány na tzv. Jumbo stativy s váhou 17,2 kg a výškou 4 m. Důvodem používání speciálních stativů je nepřerušené spojení mezi UTS a finišerem po celou dobu pokládky. Na úseku dlouhém 4,8 km se touto technologií pokládají tři konstrukční vrstvy v obou jízdních pásech dálnice.
Současně se s pokládkou mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev dokončují vrstvy štěrkodrtí na hlavní trase a přilehlých stavebních objektech, dále probíhají vegetační úpravy, dokončovací práce na objektech středové kanalizace a do provozu byly již předány další ze stavebních objektů „Most přes silnici I/4 v km 4,333 a Přeložka sil. II/118“ ve směru Příbram – Kamýk nad Vltavou. Plánované ukončení celého projektu D4 Skalka – křiž. II/118 je na konec září tohoto roku.