Silniční okruh kolem Prahy – úseky 513 a 514
Rubrika: Zajímavosti, Silniční okruh kolem Prahy
Hlavním účelem a cílem stavby SOKP je vybudování kapacitního a integrovaného dopravního systému, který zajistí nejen odpovídající funkční úroveň pro tranzitní dopravu propojením mezi dálničními tahy a rychlostními komunikacemi, ale i kvalitnější dopravní obsluhu v Praze a jejím blízkém okolí.
Silniční okruh kolem Prahy je součástí dálniční sítě České republiky schválené usnesením vlády č. 741/99 ze dne 21. července 1999 a je připravován a realizován v souladu se schváleným Územním plánem hlavního města Prahy ze dne 9. září 1999. Zatím poslední dokončený úsek stavby SOKP Řepy – Ruzyně byl zprovozněn v roce 2002. V příštím roce bude po téměř osmi letech zprovozněn další úsek silničního okruhu kolem Prahy, „jihozápadní segment SOKP“, který zabezpečí plynulou dopravu mezi dálnicí D5 a D1.
Z dálnice D5 se od roku 1984 sjíždí na provozovaný úsek silničního okruhu SO 515 Slivenec – Třebonice, který do zprovoznění jihozápadního segmentu v roce 2010 projde zásadní rekonstrukcí. V dalším úseku mezi odbočením na barrandovskou výstupní a silnicí R4 (Strakonickou) musí SOKP překonat značné převýšení a geografické nerovnosti. Tento nesnadný úkol zajišťuje úsek označený jako 514 Lahovice – Slivenec. Stavba SOKP v úseku 514 si v technickém řešení vyžádala řadu velmi náročných mostních objektů a také realizaci tunelu. Lochkovské údolí je již v současné době překlenuto ve výšce 65 m nad terénem unikátní 460 m dlouhou mostní konstrukcí s dvěma šikmými betonovými pilíři a ocelovou nosnou konstrukcí spřaženou se železobetonovou mostovkou. Ocelová konstrukce byla vysouvána z lochkovské strany a do své stabilní polohy byla dosunuta začátkem července letošního roku. Dalším mostem je 60 m dlouhý ocelový most – most přes Slavičí údolí.
Trasa od dálnice D5 pokračuje téměř 1.660 m dlouhým dvoutubusovým tunelem, jenž začíná v Lochkově na severním portálu a končí jižním portálem, který je situován v Radotíně nad širokým údolím Berounky a Vltavy cca 45 m nad železniční tratí Praha – Plzeň. Pro stoupající jízdní pás je tunelový tubus třípruhový a pro klesající pás pak dvoupruhový. Údolí je hustě zastavěno průmyslovými i dalšími podnikatelskými aktivitami vč. železniční tratě a silnice II/101, nad vším tím je umístěna železobetonová mostní estakáda v délce 2 054 m, jejíž poslední úsek přemosťuje Berounku a navazuje na mimoúrovňovou křižovatku „Strakonická“ se silnicí R4. Samotná MÚK (mimoúrovňová křižovatka) Strakonická zabezpečuje propojení ve všech směrech silnice R4 s SOKP, a to jak ve směru Strakonice a Praha, tak i přes zpomalující retardér (okružní křižovatku) se Zbraslaví a ulicí K Přehradám. Výstavba této MÚK prováděná za plného provozu, si postupně vyžádá sedm etap dopravních opatření s omezeními a uzavírkami.
Část MÚK Strakonická je svými rampami navazujícími na most přes Vltavu již součástí dalšího úseku SOKP 513 Vestec – Lahovice. I tento úsek obsahuje technicky zajímavé a náročné stavby. V prvé řadě je to již zmiňovaný most přes Vltavu – železobetonová konstrukce délky 236 m o třech polích, 64 + 104 + 68 m, který přímo navazuje na MÚK Strakonická čtyřmi přímými rampami a jednou vratnou. Trasa v úseku Vestec – Lahovice obsahuje dalších 25 mostních objektů hlavně v mimoúrovňových křižovatkách a na křížení s místními komunikacemi, biokoridory a vodními toky. V úseku mezi Komořany a Cholupicemi pod vrchem Čihadla je vybudován tunel se stoupáním 4 % tvořený dvěma samostatnými tunelovými troubami. Stoupající tunelová trouba má tři jízdní pruhy a je 1 937 m dlouhá, klesající má dva jízdní pruhy a je 1.924,2 m dlouhá. Trouby jsou propojeny pěšími a průjezdnými propojkami. Odvětrání je zajištěno výdechovým objektem Nouzov.
V celém nově stavěném úseku je situováno pět nových mimoúrovňových křižovatek – v Lochkově, v Lahovicích (na „Strakonické“), v Dolních Břežanech, v Písnici a se sil. II/101 jižně od Jesenice, kterými bude silniční okruh napojen na stávající silniční síť – jak v radiálním směru do Prahy, tak i směrem ven z hlavního města. Na úsecích SOKP 513 a 514 o celkové délce 14,350 km je hlavní trasa vedena v délce cca 3 km po mostech a v tunelech o celkové délce 3,6 km. Pět mimoúrovňových křižovatek a sedm nadjezdů zajišťuje integraci SOKP se stávajícím dopravním systémem. Další čtyři biomosty zajišťují minimalizaci vlivu stavby na životní prostředí. Bylo, resp. ještě bude zabudováno do konstrukcí více než 300 tisíc m3 betonu, téměř 10 tisíc t stavebních ocelových konstrukcí, bylo přemístěno více než 4 milióny m3 zeminy a dalších téměř 600 tisíc m3 ornice. Na trase budou instalovány desítky portálů dopravního značení vč. proměnných dopravních značek. Vybavení SOKP bude v konečném řešení odpovídat evropskému standardu okružních komunikací hlavních měst. Vybavení tunelů respektuje všechny bezpečnostní požadavky platných norem i požadavky příslušných úřadů včetně zásad, uvedených ve Směrnici EU o zajištění bezpečnosti v tunelech.
Obě stavby byly zahájeny v průběhu roku 2006, nikoliv však v plném rozsahu, neboť velmi složitá jednání o majetkoprávním vypořádání k pozemkům pokračovala v některých úsecích až do února 2008. Z toho důvodu byla realizace některých stavebních objektů zahájena i s více než ročním zpožděním. Dokonce úsek stavby 514 v prostoru Radotína byl zdržen téměř o 20 měsíců. V současné době jsou oba budované úseky v plné rozestavěnosti.
AKTUÁLNÍ STAV VÝSTAVBY ÚSEKŮ 514 A 513 SOKP
Stavba 514
Na mostu přes Lochkovské údolí pokračují betonáže šikmých pilířů. Z hlediska technologického postupu se připravuje velmi náročná betonáž železobetonové mostovky na ocelové nosné konstrukci. V tunelu Lochkov – Radotín je v třípruhovém tunelu již vybetonována vozovka a byly zahájeny práce na osazování technologie. Ve dvoupruhovém tunelu je dokončeno definitivní ostění, dokončují se inženýrské sítě a připravuje se pokládka konstrukčních vrstev vozovky. V části hloubených tunelů je dokončena ochrana vnější izolace a provádí se zásyp obou tunelových tubusů.
Na estakádě přes údolí Berounky bude v prvé dekádě září položen poslední kubík betonu, který spojí nosnou konstrukci levého mostu estakády. Dokončení pravého mostu, a tím i celé estakády v hrubé stavbě, se předpokládá v listopadu 2009. V prostoru MÚK Strakonická se intenzivně pokračuje v realizaci mostních objektů, jejichž části byly v prvé dekádě června zprovozněny v rámci úprav dopravního režimu průjezdu veřejné dopravy prostorem MÚK Strakonická. Postup prací je organizován tak, že výstavba mostů křižovatkových větví pokračuje za vyloučení veřejné dopravy.
Stavba 513
V tomto úseku probíhají práce na betonáži pilířů a nosné konstrukci mostu přes Vltavu, pravý most je již propojen. Byly zprovozněny nadjezdy přes silniční okruh na silnici Cholupice – Točná a Písnice – Dolní Břežany a definitivní přeložka Komořanské ulice. V tunelu Komořany – Cholupice jsou ukončeny úpravy sekundárního ostění, provádějí se nátěry, pokládají se chráničky a štěrbinové žlaby, zahájeny jsou vozovky. Bylo též zahájeno osazování provozních souborů, které zajistí bezpečný provoz v tunelu.
Dále je dokončen zásyp přesypaného tunelu Šabatka, souběžně se realizují gabionové opěrné stěny před portály tunelu. V Cholupicích jsou vybetonovány jednotlivé sekce hloubených tunelů. Na hlavní trase jsou před dokončením hrubé zemní práce, ochranné valy a postupně se realizují další nezbytné součásti komunikace SOKP, jako jsou drenáže, dešťová kanalizace a uliční vpustě. V tomto roce by měly být dokončeny i vozovky na hlavní trase.
ZÁVĚR
Z uvedeného přehledu je patrné, že výstavba SOKP v úseku Vestec – Slivenec je mimořádná svým rozsahem i technickou náročností. Přáním motoristické veřejnosti je, aby výstavba dalších úseků SOKP plynule pokračovala i na úsecích mezi D1 a Běchovicem a mezi Ruzyní a Březiněvsí tak, aby se skutečné výhody celého Silničního okruhu kolem Prahy v plném rozsahu projevily co možná nejdříve – což ocení nejen motoristé, ale i obyvatelé Prahy a okolních obcí.
Ring around Prague – sections 513 and 514
On the sections of the ring around Prague 513 and 514 with total length of 14.350 km, the main route leads over bridges of about 3 km length and trough tunnels in total length of 3.6 km. Five grade-separations junctions and seven fly-overs ensures integration of RAP with the existing transport system. Another four bio-bridges provide for minimizing the construction impact on the environment. At the moment, both sections are fully under construction.