Silničáři chtějí v Pardubicích vozovky s tišším povrchem
Rubrika: 2011
Automobily, které projíždějí Pardubicemi, by v budoucnu nemusely dělat takový hluk jako dosud. Silničáři se snaží prosadit moderní povrch vozovek, který sníží hlučnost až o pět decibelů. Na osm kilometrů silnic by ale potřebovali 300 milionů korun. ČTK to řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
"Na silnicích, kde se toto udělalo, se sundalo dolů pět decibelů. To je opravdu hodně, jako kdyby zmizelo 5 000 vozidel za den," uvedl.
Otestovat moderní asfaltovou směs by silničáři chtěli na průtahu Pardubicemi ve směru od Chrudimi na Hradec Králové a na ulici Teplého. Jen na křižovatce u ulice Teplého projede za 24 hodin 30 000 aut, což už je parametr dálnice, řekl Němec.
Když například v Litomyšli studentky měřily hluk na hlavním tahu, který protíná město, zjistily, že překračuje limity o 20 až 30 decibelů. Přitom současné normy na silnicích prvních tříd jsou přes den 60 decibelů, v noci o deset decibelů nižší. Lidské zdraví už přitom ohrožuje hluk silnější než 42 decibelů, 55 decibelů a více ohrožuje zdravý spánek.
Současný stav vytypovaných vozovek v Pardubicích se zhoršuje, podle Němce dosáhne brzy bodového hodnocení čtyři nebo pět, což je havarijní či nevyhovující stav. Modernizace je stejně čeká. Moderní asfaltová směs obsahuje drcenou gumu nebo vlákno. Obsahuje víc mezer než běžný asfalt, což snižuje hluk. Testy se v tuzemsku provádějí od roku 1996. Zatím ale není v Česku mnoho firem, které ji vyrábějí.
"Stlačená pneumatika se přimačkává na vozovku a způsobuje svist. Aby nevznikal, kryt vozovky nemá mezerovitost sedm procent, ale 11 až 22 procent nebo i víc," řekl Němec.
Silničáři chtějí přesvědčit město a kraj, aby jejich plány podpořily. Přispět by mohl stát, potažmo Státní fond dopravní infrastruktury. Financování chtějí silničáři rozdělit na tři roky, za čtyři roky by měli výsledky. Testy by ukázaly, jakou má směs životnost, o kolik by se snížila hlučnost a zda by byla směs vhodná i na silnice prvních tříd nebo dálnice.
"Správa a údržba silnic se to snaží prosadit jako pilotní projekt. Je to moderní technologie v silničařině. Finančně to vychází plus minus stejně, možná malinko dráž než klasický asfalt, protože to není úplně rozšířené. Má to vysoké nároky na technologickou kázeň při výstavbě," řekl primátorčin náměstek Martin Bílek (Sdružení pro Pardubice).
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.