Severní obchvat podle Kuřimi dopravu v centru nesníží, jižní ano
Rubrika: 2010
Severní obchvat Kuřimi, který dlouhodobě prosazuje Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), podle vedení města dopravní zatížení v centru nesníží. Prosazuje proto vedení obchvatu jižní trasou. Kromě snížení počtu vozidel je tato varianta také kratší, levnější a nemá tolik negativních dopadů na životní prostředí, řekl dnes novinářům starosta Kuřimi Oldřich Štarha. Jihomoravský kraj bude obě varianty posuzovat v rámci návrhu zadání zásad územního rozvoje.
Obchvat Kuřimi v budoucnu propojí stávající silnici I/43 z Brna do Svitav s plánovanou rychlostní silnicí R43. Její stavba patří společně s výstavbou R52 z Brna do Mikulova k nejkontroverznějším v kraji.
"Jižní varianta odlehčí až 48 procent tranzitní dopravy, která nyní jezdí ve směru Tišnov - Kuřim. U severní varianty bude intenzita dopravy na dnešní úrovni," řekl dopravní expert Václav Starý z projekční firmy DHV.
Podle studie města Kuřim má jižní varianta stát kolem 4,2 milionu korun, severní trasa prosazovaná ŘSD asi 4,4 miliardy korun. Štarha ale připouští, že obchvat vedený na jih od Kuřimi skrze 1200 metrů dlouhý tunel sebou přinese vyšší náklady na provoz. "Bude potřeba trvalého dozoru několika zaměstnanců. V Kuřimi bude muset také vzniknout jednotka profesionálních hasičů, nyní tu máme jen dobrovolníky," řekl Štarha.
Podle ŘSD ale bude jižní varianta stát 6,6 miliard, právě kvůli větší technické náročnosti stavby a mimoúrovňových křižovatek. Konečnou podobu trasy obchvatu ale ŘSD příliš neovlivní, rozhodující je územní plán kraje.
Zatím není zřejmé ani to, kdo obchvat zaplatí. Město Kuřim počítá s tím, že jižní varianta bude čtyřpruhová a bude splňovat všechny parametry pro rychlostní komunikace a silnice I. třídy. V tom případě by její stavbu platil stát. Pokud bude silnice nakonec navržena jako silnice II. třídy, zaplatí ji kraj.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.