Seškrtání dálnic poškodí nejen nás, shodují se autodopravci
Rubrika: 2010
Pokud by se nová vláda skutečně rozhodla zastavit většinu projektů na výstavbu silniční sítě, u autodopravců se s pochopením zřejmě nesetká. Firmy v dotčených regionech, které dnes ČTK oslovila, to vesměs považují za špatné řešení, na němž se v konečném důsledku prý stejně moc neušetří. Třeba na severu Moravy jsou podle nich úspory plánované na nesprávném místě.
Kroky vlády dnes kritizovala například dopravní společnost Beskyd Cargo z Třinecka. Nejvíc jí vadí, že by se nedostavěla silnice I/11 spojující západ Moravskoslezského kraje s východem a hraničním přechodem v Mostech u Jablunkova, který využívá velké množství dopravců. "Také vlivem dopravy mezi automobilkami Hyudai a Kia je tam situace dlouhodobě katastrofální, kamiony čekají v kolonách. Pokud se mi kamion postaví do fronty, je to pro firmu sebevražda, kterou mi žádný ministr nezaplatí," řekl ČTK majitel firmy Radim Mikulík.
Podle něho je dopravní situace na severu Moravy nejhorší v rámci republiky. Pokud by stát neměl peníze ani na dostavbu dálnice D1 mezi Bohumínem na Karvinsku a česko-polskou hranicí, pro Beskyd Cargo by to až tak velký problém nebyl.
Podobně to vidí i ředitel dopravní společnosti Cone-Ostrava Petr Herman. "Dobudovat I/11, která s dálnicí tvoří takzvaný Slezský kříž, je pro nás důležitější než pár kilometrů dálnice. Cesta z Ostravy směrem na Slovensko i Krnovsko je obrovský dopravní problém," řekl ČTK s tím, že kamionová doprava by měla být svedena na komunikace odpovídající 21. století, aby nemusela vést centry obcí. Pro obě dopravní firmy by dostavba Slezského kříže znamenala především snížení nákladů a rychlejší a bezpečnější přepravu.
Nespokojeni jsou ale i dopravci na jihu Čech, kteří čekají na napojení do dálniční sítě už desítky let. Jednatel jihočeské autodopravy Šindelář spedition Václav Šindelář ČTK řekl, že o dálnici D3 se mluví už velmi dlouho a zatím jí stojí jen část, takže s ní v podstatě už ani nepočítají. Současnou situací je prý velice znechucen.
Dálnice na jih Čech už měla stát dávno, myslí si jednatel firmy Koubektrans Ludvík Koubek. Nákladní auta podle něj jezdí po silnicích nižších tříd a ničí se, dopravci tak mají vyšší náklady na jejich údržbu. Navíc se silným provozem ničí i silnice a stát je musí stejně za své peníze opravit, dodal.
Škrty v investicích by měly negativní vliv i na západě Čech, v němž marně čekají na dostavbu rychlostní silnice R6 mezi Karlovými Vary a Prahou. Pro Karlovarský kraj je stávající dvouproudá silnice prakticky jedinou dopravní spojnicí s Prahou. I proto vidí ředitel společnosti Autobusy K. Vary Zdeněk Suchan hlavně problém z hlediska komfortu cestování. Současná silnice je nekvalitní a přetížená, zvyšuje se na ní riziko dopravních nehod.
A že by se nedokončily rozestavěné úseky R6 mezi Chebem, Sokolovem a Karlovými Vary, to si Suchan vůbec nedokáže představit. "Je tady mnoho objížděk, trasy se prodlužují o mnoho kilometrů a nám vznikají vícenáklady, které jen těžko někdo pokryje. Zastavit v regionu téměř dokončenou stavbu snad není možné," uvedl.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.