Seminář Zemní práce na pozemních komunikacích v ČR a v Evropě vyprodal sál v centru Prahy
Rubrika: 2010
V Kongresovém centru hotelu Olšanka v Praze se 24. února konal odborný seminář Zemní práce na pozemních komunikacích v ČR a v Evropě. Letošní čtrnáctý ročník semináře zpřehlednil dění v oblasti zemních prací na pozemních komunikacích a kromě jiného přinesl informace o nových normách u nás i v zahraničí. Zvláštního zájmu se těšila přednáška o nové britské normě na zemní práce BS 6031. Akci, které se zúčastnilo 320 posluchačů, pořádaly společnosti ARCADIS Geotechnika a.s. a Česká silniční společnost.
Seminář byl určen především projektantům inženýrských a dopravních staveb, pracovníkům investorských organizací, zhotovitelných stavebních firem, inženýrským geologům a geotechnickým specialistům.
V úvodu zazněly projevy představitelů obou pořádajících společností.
Ing. Václav Hořejší, MBA, předseda představenstva společnosti ARCADIS Geotechnika a.s. zdůraznil mimo jiné tradici pořádání tohoto semináře, jehož první ročník se uskutečnil v roce 1998.
Předseda České silniční společnosti prof. Ing. František Lehovec, CSc., vidí jako jednu z nejdůležitějších novinek, které náš v nejbližší době čekají, přestavbu dálnice D1 – z Prahy do Brna (tedy její základní úpravu) formou projektu PPP. Dále se ve svém projevu zabýval hlavně finančním a ekonomickým pohledem na výstavbu dopravní infrastruktury – možnostmi, jak snížit náklady v této oblasti. „Dominantním místem, které může snižovat celkové množství nákladů na výstavbu, jsou právě zemní práce,“ řekl prof. Lehovec.
S poznatky ze semináře Zemní práce v Evropě, který proběhl v červnu minulého roku v Londýně, přítomné seznámili RNDr. František Kresta, Ph.D. a Ing. Jiří Záruba, MBA ze společnosti ARCADIS Geotechnika a.s. Mezi nejdůležitější závěry a náměty z této mezinárodní konference, které by se mohly aplikovat v České republice podle RNDr. Kresty patří hlavně snaha o maximální využívání vytěžených zemin ze zářezů a tunelů na stavbách násypů, včetně velmi problematických zemin. „Tento přístup je již samozřejmostí v České republice firmy u nás patří k evropské špičce v úpravách zemin,“ sdělil RNDr. Kresta. Podle něj je také velmi důležité používání druhotných surovin jako zdroje, ne jako odpadu. „V používání druhotných surovin v ČR patříme opět k evropské a možná i ke světové špičce. Naše předpisy, včetně environmentální legislativy jsou propracované a v Evropě ojedinělé,“ doplnil Kresta.
K přípravě nové britské normy RNDr. Kresta sdělil, že se jedná o velmi nesnadný úkol pro její tvůrce, kteří se snaží standardizovat zemní práce pro celou Evropu, jež se výrazně liší svými geotechnickými podmínkami a z nich vyplývajícími národními normami a předpisy. „V komisích pro přípravu normy máme své zástupce a snad se nám podaří prosadit české „národní“ zájmy do finální verze,“ řekl RNDr. Kresta.
Ing. Jiří Záruba pohovořil o dopadu zemních prací na životní prostředí. Zabýval se vztahem životního prostředí a zemních prací z jiného pohledu – energetickými audity stavebních postupů, zahrnováním vlivu klimatických změn do projekčních prací apod. „Klimatické změny jsou neoddiskutovatelné. Po zavedení energetických auditů v pozemním stavitelství nebudou na sebe dlouho čekat i energetické audity jednotlivých možných technologií při výstavbě dopravní infrastruktury. Ty povedou k výběru technologie, která nejméně zatěžuje životní prostředí,“ zdůraznil Ing. Záruba.
Aktualizovaným předpisům TKP 4 a TKP 30 pro zemní práce, které jsou platné od 1. ledna 2010 a se věnoval Ing. Vítězslav Herle (ARCADIS Geotechnika, a.s.).
O nové britské normě na zemní práce BS 6031 hovořil Alex Kidd z Highways Agency (Velká Británie). „Vždy se snažíme používat výsledky všech staveb tak, abychom do norem zahrnuli veškeré poznatky,“ řekl Alex Kidd a pokračoval: „ Jedním z problémů výkonnostních specializací je, že se neuvádí, co dělat, pokud se vyskytne problém. Dalším problémem je přimět realizační firmu k tomu, že je odpovědná za chyby při realizaci.“
Ing. Karel Zdražil, CSc. z firmy Geostar, spol. s r.o. se věnoval provádění zemních prací a jejich kontrole z hlediska PPP projektu R1 na Slovensku. „Jedná se o první projekt PPP na Slovensku. Co je na něm charakteristické, je jeho rozsah. Stavba je rovněž specifická tím, že se jedná o první velkou dálniční stavbu, kde české firmy působí mimo území České republiky. Jedním ze zásadních pojetí, se kterým „šel“ zhotovitel do provádění, je úmysl realizovat stavbu pomocí zemin zlepšovaných vápnem, popř. směsnými pojivy. Takovéto „masové“ použití této technologie na Slovensku dosud nebylo provedeno a s tím souvisí i určitá skepse, s jakou je to tam přijímáno,“ sdělil Ing. Zdražil.
Dále se podrobně hovořilo o zrušených českých normách a jejich náhradách – ČSN 72 1002, ČSN 73 3050, ČSN 73 1001 a ČSN 73 0037.
S posledním příspěvkem – Nové kontrolní zkoušky na zemní práce (IBI, MCV) vystoupil Ing. Jan Zajíček z firmy ATP servis.
Informačně nabité přednášky s novými poznatky z oblasti zemních prací na pozemních komunikacích se těšily soustředěnému zájmu všech zúčastněných, o čemž svědčil plně vyprodaný sál hotelu Olšanka.