Seminář Logistainable poskytl ucelený obraz oblasti dopravy, logistiky a udržitelnosti
Rubrika: 2010
Jednodenní odborný seminář týkající se dopravy, logistiky a udržitelnosti na úrovni firemního managementu, strategie a politiky proběhl 27. ledna 2010. Seminář byl iniciativou Velvyslanectví Nizozemského království a byl organizován společně s nizozemskými dopravními a logistickými experty Pieterem Vosem (Tesco Stores CR) a Quintem Vosmanem (Qrail s.r.o., Praha). Odborného setkání v Iris Congress Hotelu v Praze se zúčastnilo 100 posluchačů.
Akci zahájil velvyslanec Nizozemského království Jan Henneman. Ve svém projevu mimo jiné sdělil: „Naše země (Nizozemsko) má druhou nejlepší logistickou infrastrukturu ve světě.“ A dále dodal: „Udržitelnost je hlavním principem pro naši dopravní politiku. „Zelenější politika“ totiž může vést k ziskům, aniž by byly nutné vysoké investice.“
Zejména o dopadu dopravy na životní prostředí, možných řešeních a problematických otázkách v této oblasti hovořil Vladimír Slavíček, ředitel odboru mezinárodních vztahů a Evropské unie Ministerstva dopravy ČR. „V České republice se nachází pouze síť terminálů kombinované dopravy s nedostatečnými parametry a bez napojení na logistická centra. Je zde také mnoho soukromých logistických skladů. Ty jsou ale většinou napojeny pouze na silniční síť, což je dáno skutečností, že soukromý sektor nesleduje přípravu logistických skladů jako svůj primární cíl na snižování zatížení životního prostředí nebo efektivní využívání alternativních druhů dopravy. Cílem soukromého sektoru je využívat logistické sklady za nejvýhodnějších finančních a provozních podmínek. Česká republika má zájem na tom, aby se tato skutečnost změnila,“ řekl Slavíček. „Pro podnikání ve sféře logistických a dopravních služeb musí platit rovné nediskriminační podmínky,“ sdělil Slavíček. Rovněž dodal: „Věřím, že přijetí a následná realizace Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů je jedním z kroků, které povedou ke zlepšení udržitelnosti nákladní dopravy.“
Následně přednesli své příspěvky čeští a nizozemští experti.
Jakub Pelikán ze společnosti CTP (ČR) přiblížil přítomným oblast výstavby logistických center v souladu s udržitelností z pohledu developera. Hovořil o tzv. zelených aspektech, které firma uplatňuje při vytváření průmyslových a logistických center. „Takové věci dávají hodnotu naší práci.“ Zmínil jedinečnost CTParků v Ostravě, Brně a Plzni. „Být udržitelný a přemýšlet „zeleně“ znamená, že musíte také něco vytvořit,“ řekl Pelikán. A zdůraznil: „Pokud si nevyberete strategickou lokalitu, nemůžete vytvořit kvalitně fungující logistický park.“
Peter ten Broek ze společnosti Port of Rotterdam (NL) – přístavu Rotterdam – informoval posluchače o nejdůležitějším evropském přístavu Rotterdam ve spojení s udržitelností. „Chceme přejít na další způsoby dopravy – omezit silniční a přejít na lodní dopravu,“ prohlásil van Broek. Hovořil o snahách společnosti podporovat tzv. inovativní řešení – hybridní lokomotivy, díky jejich použití se docílilo velkých úspor. Kladně hodnotil také používání kyvadlových vlaků při dopravě zboží.
Představitel společnosti Cushman & Wakefield (ČR) Ferdinand Hlobil poskytl přehled vývoje trhu projektů a nemovitostí. K výhledu trhu v roce 2010 řekl: „Očekáváme určitý pokles pronájmu. Nové konstrukce budou mít spíše negativní vývoj. V druhé polovině roku očekáváme možný vývoj nových konstrukcí. Vývoj nemovitostí bude v roce 2010 velmi nízký.“
O možnostech využívání elektromobilů hovořil Riksaart van Montfrans ze společnosti Urgenda (NL). „Širšímu zavedení elektromobilů brání několik bariér: cena, omezená možnost volby, nesnadnost dobíjení a hlavně nedostatek informací,“ řekl van Montfrans. „Je to takový začarovaný kruh: lidé si nekupují elektromobily, protože není vybudovaná kvalitní infrastruktura, a ta se nestaví, protože není dost elektromobilů,“ doplnil Riksaart van Montfrans. A k nutnosti častého dobíjení elektromobilů dodal: „V letošním roce je uváděno na trh již několik modelů, které mají dojezd (bez dalšího dobíjení) až 400 km.“
Rob van Gansewinkel z firmy HUSA Transportation Group (NL) se věnoval intermodální dopravě. „Celý svět existuje díky logistice. Čím více bude dopravy, tím větší tlak bude vyvíjen na omezení globálního oteplování a nacházení lepších řešení. Ovšem největší prioritu by mělo získat snižování uhlíkové stopy, její minimalizace,“ sdělil van Gansewinkel. Vyzdvihl také nutnost existence tzv. intermodálních uzlů. „Intermodální doprava se točí kolem kombinovaných objemů – využití spojení silnic, železnic, vodních cest,“ vysvětlil van Gansewinkel.
Informace o železniční přepravě poskytla Henriette de Werk z ERS Railways (NL). „Na udržitelnost klademe velký důraz,“ řekla de Werk a pokračovala: „Železniční přeprava je „zelenějším typem“ přepravy. Nabízíme společně s českým partnerem – firmou OKD Doprava – vlakové spojení mezi Mělníkem v České republice a Rotterdamem v Nizozemí, které úspěšně funguje šest dnů v týdnu.“
„Chtěli bychom v budoucnu směřovat více zboží do Mělníka, jenž by se pak stal významným překladištěm,“ upřesnila van Werk.
Seminář, který zahrnoval všechny aspekty udržitelné logistiky, poskytl rovněž dostatek prostoru pro časté diskuze a pracovní setkání odborníků v této oblasti.