Sdružení Posázavský pacifik opravuje staré železniční stavby
Rubrika: 2010
Sdružení Posázavský pacifik, které propaguje historický význam železnice, se loni pustilo do opravy vodárenské věže ve stanici Čerčany. Koupilo také chátrající výtopnu v Ledečku. "Obě stavby patří k dominantám Posázaví, museli jsme je zachránit," řekl ČTK jednatel sdružení Lumír Běhal.
Vodárenskou věž U Sekalů v Čerčanech loni sdružení částečně opravilo. Dostala novou střechu, okna a fasádu. Práce se mohly uskutečnit díky výluce na trati, která souvisela se stavbou železničního koridoru. "Měli jsme tak jedinečnou možnost postavit lešení kolem věže, která je v blízkosti trati. Paradoxně jsme proto opravu začínali venkovním pláštěm. Později bychom výluku nezaplatili," dodal Běhal.
První část opravy stála asi půl milionu korun a sdružení ji zaplatilo ze svých zdrojů. Na druhou etapu, jejíž součástí je přístavba a rekonstrukce vnitřku věže, sdružení dostalo evropskou dotaci 1,8 milionu korun. Opravu dokončí letos. Ve věži vznikne malé železniční muzeum s klubovnou Posázavského pacifiku, vyhlídkou a občerstvením pro turisty.
Čerčanská stanice vznikla v roce 1871 na dráze Františka Josefa. Poté, co se na ni napojila trať Posázavského pacifiku, stala se živým dopravním uzlem. Byla v ní vybudována vodárna, z níž parní lokomotivy čerpaly vodu potřebnou pro svůj provoz. Po první světové válce ale vodárna přestala vyhovovat potřebám výkonnějších lokomotiv a České dráhy si postavily novou, které se podle posledních nájemníků říkalo U Sekalů. Po ukončení parního provozu ale ztratila i ona svůj význam a začala chátrat. Sdružení ji před několika lety koupilo a začalo opravovat.
Stejným způsobem se snaží zachránit i zchátralou výtopnu v Ledečku, které hrozila likvidace. Loni ji sdružení koupilo a připravuje opravu. Nyní požádalo krajský úřad o příspěvek na statické zajištění stavby.
Občanské sdružení Posázavský pacifik vzniklo 21. dubna 1998. V současnosti má asi 16 členů, většinou železničních nadšenců, jejichž profese je spojena se železnicí. Zaměřují se na propagaci historického významu železnice a její perspektivy, zachraňují a renovují významná železniční vozidla i budovy. Organizují jízdy zvláštních, nostalgických, výletních a turistických vlaků.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.