KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 v praxi, Ochrana a sanace betonových konstrukcí komplexními systémy PCI

Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 v praxi, Ochrana a sanace betonových konstrukcí komplexními systémy PCI

Publikováno: 18.11.2014
Rubrika: Zajímavosti

Článek krátce popisuje technologie společnosti BASF v komplexním systému značky PCI v oblasti sanací a izolací železobetonových konstrukcí a inženýrských staveb, tj. mostů, ve vztahu k ČSN EN 1504/ část 2–7 a navazujících TP a TKP ŘSaD a MDaS. Evropská norma ČSN EN 1504 „Výrobky a systémy pro opravu a ochranu betonových konstrukcí“ zahrnuje všechna hlediska v celém procesu oprav betonových konstrukcí včetně ochrany výztuže proti korozi. Článek představuje vybrané technologie a materiály PCI splňující požadavky normy na funkční vlastnosti materiálů a příklady aplikace těchto hmot ve vztahu k ochraně výztuže, a následně ochraně celé žb. konstrukce včetně povrchových úprav v praxi na 2 železničních mostních objektech.

HISTORIE VÝVOJE SPOLEČNOSTI PCI AUGSBURG A PRODEJE MATERIÁLŮ NA TRHU ČR
(Materiály pro sanace betonu, hydroizolace, lepení obkladů a dlažeb a ostatní speciální výrobky stavební chemie)

  • 1950 – založení společnosti pod názvem Polychemie GmbH
  • 1961 – vzniká nový název společnosti „Poly‑Chemie‑Ingenieurtechnik“, zrodila se značka PCI
  • Výrobní závody v Augsburgu, Wittenbergu a Hammu
  • 1981 – uveden revoluční produkt PCI Flexmörtel – speciální flexibilní lepidlo na obklady a dlažby, firma se tím stává lídrem v oblasti pokládky a lepení obkladů a dlažeb
  • 2004 – uvedení na trh první lepidla a spárovací hmoty na bázi nanotechnologie
  • 2006 – společnost PCI Augsburg součástí koncernu BASF
  • 2006 – uvedení na trh sanační malty na železobetonové konstrukce na bázi nanotechnologie – řada PCI Nanocret®
  • 2014 – v rámci společnosti BASF ČR opětovné uvedení na trh technologií PCI v oblasti sanací a izolací betonových konstrukcí a potvrzení kvality výrobků PCI jako technologické „1“ ve světě stavebních materiálů.

ČSN EN 1504 – ZÁKLADNÍ NORMA V OBLASTI SANACÍ A OCHRANY BETONOVÝCH KONSTRUKCÍ
Evropská norma EN 1504 „Výrobky a systémy pro opravu a ochranu betonových konstrukcí „zahrnuje všechna hlediska v celém procesu oprav betonových konstrukcí a je členěna celkem do 10 částí (viz tabulka 1), kdy materiály PCI beze zbytku plní všechny požadavky této normy (část 2–7).

Tabulka 1

EN 1504-1 Popisuje termíny a definice použité v normě
EN 1504-2 Systémy pro ochranu povrchu betonu (zásady 1, 2, 5, 6 a 8)
EN 1504-3 Opravy se statickou funkcí a opravy bez statické funkce (zásady 3, 4 a 7)
EN 1504-4 Poskytuje specifikace pro staticky nosné spojování (zásada 4)
EN 1504-5 Poskytuje specifikaci pro injektáž betonu (zásady 1 a 4)
EN 1504-6 Poskytuje specifikaci pro kotvení výztužných ocelových prutů (zásada 4)
EN 1504-7 Poskytuje specifikaci pro ochranu výztuže proti korozi (zásady 7 a 11)
EN 1504-8 Popisuje řízení kvality a hodnocení shody pro výrobce
EN 1504-9 Popisuje obecné zásady pro použití výrobku a systémů na opravu a ochranu betonu
EN 1504-10 Poskytuje specifikace pro použití výrobků a systémů a kontrolu kvality provedení

SANACE MOSTNÍCH OBJEKTŮ V PRAXI – MOST PŘES ŽEL. TRAŤ, DALKIA OSTRAVA, PŘÍJEZD DO AREÁLU ZÁVODU

  • investor: DALKIA Česká republika, a. s. Ostrava
  • projekce: Geoengineering spol. s r. o. Ostrava
  • zhotovitel: Alfapol s. r. o. Ostrava

Mostní objekt určený k sanaci se nachází v Ostravě-Třebovicích a je u vjezdu do areálu firmy DALKIA a. s. Ostrava a převádí silniční dopravu nad železniční tratí, je železobetonový, vícepolový a jelikož byl provozem narušen, investor přistoupil k celkové sanaci objektu. Technologii sanačních prací navrhla ve spolupráci s projektantem a prováděcí firmou společnost BASF a to komplexními technologiemi PCI.

Zhotovitel provedl odbourání původních říms, odstranění vozovkového souvrství včetně izolace, odstranění narušených míst žb. konstrukce oklepáním a celkové otryskání mostní konstrukce pomocí VVP paprsku.

Po přípravě konstrukce pro vlastní sanaci se provedla betonáž nových monolitických říms a po vyzrání s finálním transparentním hydrofobizačním nátěrem PCI Silconal 303. Dále byla provedena nová hydroizolace mostovky asfaltovými pásy na asf. penetrační nátěr s následným vozovkovým souvrstvím z asfaltobetonu. Pro samotnou sanaci mostní konstrukce byla zvolena technologie v systému materiálů PCI. Konstrukce byla ve 100% kvalitě zasanována a následně investorem přebrána do následného užívání.

  • ochrana výztuže proti korozi dle EN 1504-7 (zde kontaktní AP primer) PCI Nanocret AP, který obsahuje tzv. elektrochemicky aktivní pigmenty, které poskytují aktivní ochranu povrchu výztužných prvků v konstrukci proti následné korozi oceli v konstrukci.
  • hrubá reprofilace v místech s hloubkovou karbonatací betonu dle EN 1504-3 (třída R4) PCI Nanocret R4 SM. Který je použit jako náhrada konstrukčního betonu pro opravy BK se statickou funkcí na svislých konstrukcích a podhledech (tloušťky 6 – 40 mm).
  • jemná reprofilace konstrukce povrchu konstrukce dle EN 1504-3 (třída R2) – PCI Barrafill 305, který je použit jako speciální tenkovrstvá malta bez spojovacích můstků pro stěrkování betonových povrchů konstrukcí (tloušťka 1 – 5 mm)
  • speciální ochranný a uzavírací pružný nátěr dle EN 1504-2 – PCI Polyflex, který je použit jako dvouvrstvý celoplošný ochranný nátěr, vodoodpudivý, s odolností proti CO2 a rozmrazovacím solím v šedé barvě, kterým se provedl kompletní nátěr všech betonových ploch konstrukce po sanaci, mimo podhled mostu (zde použit EP nátěr). 
  • speciální ochranný epoxidový nátěr s odolností proti kouřovým plynům dle EN 1504-2 – PCI Apokor EP, který byl použit na nátěr podhledů nosné konstrukce proti pronikání tzv.kouřových plynů, je speciální vodou ředitelný epoxid pro vlhké podklady se zvýšenými chemickými odolnostmi.
  • kotvení zábradlí do konstrukce říms dle EN 1504-6 – PCI Barrafix 920. Chemická kotva, která byla použita pro ukotvení konstrukce zábradlí do vrtaných otvorů, se speciálními zkouškami na vytržení z konstrukce.
  • zpevňování spodní části nosných podpěr mostu pomocí systému uhlíkových tkanin do epoxidové pryskyřice za účelem zvýšení zatížení konstrukce a odolnosti na vzpěr technologiemi Basf.
  • spárování kamenné rovnaniny na svahu pod konstrukcí mostu dle EN 1504-3 – PCI Nanocret R4 SM, který je zde použit jako malta pro spárování, s vysokou pevností a přídržností, s odolnostmi proti vodě a rozmrazovacím solím (tl. spár cca 6 – 40 mm).

SANACE MOSTNÍCH OBJEKTŮ V PRAXI – ŽELEZNIČNÍ MOST PŘES SILNICI V OBCI PETROVICE U KARVINÉ

  • investor: SŽDC s. o., OŘ Ostrava, SMT Ostrava
  • projekce: pravidelná údržba konstrukce
  • generální dodavatel: Tomi – Remont a. s. Prostějov
  • zhotovitel: Alfapol s. r. o. Ostrava

Mostní objekt určený k sanaci se nachází v obci Petrovice u Karviné v těsné blízkosti centra obce a pod tímto žel. mostem prochází silniční doprava dále do vedlejší obce směr na Polsko, je železobetonový, s jedním otvorem a jelikož byl provozem narušen, investor přistoupil k celkové sanaci objektu. Technologii sanačních prací navrhla ve spolupráci s investorem a prováděcí firmou společnost BASF a to opět komplexními technologiemi PCI.

Zhotovitel provedl odbourání narušených míst na svislé konstrukci a podhledu mostovky, odstranění vegetace kolem opěrných křídel a říms, oklepáním a celkové otryskání mostní konstrukce a křídel pomocí VVP paprsku.

Po přípravě konstrukce pro vlastní sanaci se provedla betonáž hlavic křídel (opěrné stěny) mostu a po vyzrání s finálním transparentním hydrofobizačním nátěrem PCI Silconal 303. Dále byla provedena vlastní sanace konstrukce, včetně opravy kamenných a betonových křídel objektu, tmelení spár říms horní části mostovky a oprava zábradlí (kotvení, nátěry, oprava výplně zábradlí). Pro samotnou sanaci mostní konstrukce byla ve spolupráci všech zúčastněných zvolena technologie v systému materiálů PCI.

Konstrukce byla ve 100% kvalitě zasanována a následně investorem přebrána do následného užívání.

  • ochrana výztuže proti korozi dle EN 1504-7 (zde kontaktní AP primer) PCI Nanocret AP, který obsahuje tzv. elektrochemicky aktivní pigmenty, které poskytují aktivní ochranu povrchu výztužných prvků v konstrukci proti následné korozi oceli v konstrukci.
  • hrubá reprofilace v místech s hloubkovou karbonatací betonu dle EN 1504-3 (třída R4) – PCI Nanocret R4 SM. Který je použit jako náhrada konstrukčního betonu pro opravy BK se statickou funkcí na svislých konstrukcích a podhledech (tloušťky 6 – 40 mm).
  • jemná reprofilace konstrukce povrchu konstrukce dle EN 1504-3 (třída R2) – PCI Barrafill 305, který je použit jako speciální tenkovrstvá malta bez spojovacích můstků pro stěrkování betonových povrchů konstrukcí (tloušťka 1 – 5 mm)
  • speciální ochranný a uzavírací nátěr dle EN 1504-2 – PCI Betonfish W, který je použit jako dvouvrstvý celoplošný ochranný nátěr, vodoodpudivý, s odolností proti CO2 a rozmrazovacím solím v šedé barvě, kterým se provedl kompletní nátěr všech betonových ploch konstrukce po sanaci, včetně křídel a podhledu mostu.
  • kotvení zábradlí do konstrukce říms dle EN 1504-6 – PCI Barrafix 920. Chemická kotva, která byla použita pro ukotvení konstrukce zábradlí do vrtaných otvorů, se speciálními zkouškami na vytržení z konstrukce.
  • spárování kamenné rovnaniny na okrajích křídel konstrukce mostu dle EN 1504-3 – PCI Repafast Tixo, který je zde použit jako malta pro spárování, s vysokou pevností a přídržností, s odolnostmi proti vodě a rozmrazovacím solím (tl. spár min. 10 mm).
  • hydrofobizační nátěr horní plochy konstrukce křídel a římsy dle EN 1504-2 – PCI Silconal 303, který je zde použit jako transparentní hydrofobní přípravek pro ochranu betonových konstrukcí s odolností proti vodě a imisím z ovzduší.

ZÁVĚR
BASF a jeho součást výrobní firma PCI Augsburg je také významným dodavatelem řady dalších produktů pro stavební praxi např. systémů PCI Apogel® pro injektáže a těsnící tmely, systémy PCI Repaflow® pro podlévání a kotvení, hmoty řady PCI Nanocret® a řady PCI Repafast® pro klasické sanace BK a podlahové systémy. Naši obchodní poradci jsou k dispozici při řešení konkrétních požadavků na Vašich stavbách. Zde popsané technologie sanace a ochrany výztuže a ocelových prvků v konstrukci a na konstrukci úzce souvisí s kvalitou následně prováděných úprav, ev. vrstev na ŽB konstrukci.

V případě potřeby kontaktujte naše technické poradce v jednotlivých regionech.

Redevelopment and Insulation of Ferroconcrete Structures – BASF Technologies in Line with EN 1504 in Practise, Protection and Redevelopment of Concrete Structures through the PCI Complex Systems
The article briefly discusses BASF technologies through the PCI complex systems in the field of redevelopment and insulation of ferrroconcrete structures and structural engineering constructions (bridges) in relation to the ČSN EN 1504/section 2 – 7 standard, and related technical conditions and technical and quality-related conditions of the Road and Motorway Directorate and Ministry of Transport and Telecommunications. The ČSN EN 1504 European standard “Products and Systems for the Protection and Repair of Concrete Structures” deals with all perspectives involved during the entire process of concrete structures repairs including reinforcement protection against corrosion. The article introduces selected technologies and PCI materials meeting the standard requirements for functionality properties of materials and examples of their application, for reinforcement protection and subsequent protection of the whole ferroconcrete structure including surface finish, in practice, on two rail bridge objects.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Stávající stav konstrukce před sanacíPříprava na sanaci – lešeníMost po sanaci – celkový pohledDetail nosné podpěry mostu po sanaciMost před sanacíMost po sanaciAntikoroze konstrukce

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice