Rychlostní silnice R55, úsek Skalka–Hulín před zprovozněním
Rubrika: Zajímavosti
Nově budovaná rychlostní silnice R55 bude po zprovoznění společně s rychlostní silnicí R49 a dálnicí D1 u Hulína tvořit důležitý dopravní uzel nazvaný příznačně Moravská křižovatka. Zatímco R49, stavba 4901 Hulín–Fryšták, která čekala na své zprovoznění v roce 2011, byla pozastavena, práce na stavbě 5503 Skalka–Hulín zdárně finišují a její zprovoznění je plánováno na listopad 2010. Stavbu realizuje „Sdružení Skalka- Hulín-R55“, jehož členy jsou Eurovia CS, a. s., Strabag, a. s., OHL ŽS, a. s. a PSVS, a. s.
Stávající silnice I/55 je důležitým dopravním spojením vedeným ve směru Olomouc, Přerov, Hulín, Tlumačov, Otrokovice, Napajedla, Uherské Hradiště, Hodonín a Břeclav. Jedním z důvodů vzniku rychlostní silnice R55 bylo přesažení dopravního zatížení v některých problematických úsecích a následně nutnost zlepšení spojení mezi moravskými kraji. Ve jmenovaných sídlech je současná doprava vedena středem města nebo obce, což má negativní vliv na život a zdraví obyvatel. Realizací stavby rychlostní silnice R55 v úseku Skalka–Hulín stavba 5503 dojde k dopravnímu uvolnění současné silnice I/55 a tím ke zmírnění negativních vlivů dopravy na život v uvedených obcích.
Stavba navazuje na severovýchodní obchvat Otrokovic, který je v provozu od roku 2006. Konec stavby je napojen na dálnici D1, a to v úseku Kroměříž–Říkovice. Trasa úseku je vedena převážně nezastavěným územím po zemědělských pozemcích, s minimálním zásahem do lesních porostů. Není zde žádná mimoúrovňová křižovatka. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Se zprovozněním celé stavby se počítá v roce 2011. Nová trasa rychlostní silnice R55, stavba 5503 bude ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.
TRASA NOVÉ R55
Rychlostní silnice R55, úsek Skalka–Hulín, stavba 5503, navazuje na severovýchodní obchvat Otrokovic, který je v provozu od roku 2006. Konec stavby 5503 rychlostní silnice R55 v km 10,800 tvoří rozhraní se stavbou D1 0135 Kroměříž–Říkovice.
Stavba je navržena v kategorii R 24,5/120 v celkové délce 10,8 km, třída dopravního zatížení I, s asfaltobetonovým krytem. Trasa je vedena volným nezastavěným územím převážně po zemědělských pozemcích, s minimálním zásahem do lesních porostů. V trase není situována žádná mimoúrovňová křižovatka.
Stavba 5503 zahrnuje kromě hlavní trasy přeložky silnic III. třídy III/43835 Tlumačov–Machová v km 3,700, III/43826 Tlumačov–Kurovice v km 5,925, III/43828 Záhlinice–Kurovice v km 7,572, III/05511 Záhlinice–Chrášťany v km 8,428, přeložku místní komunikace Hulín–Chrášťany v km 9,017 a úpravu místní komunikace Skály–Peškov v km 1,655.
Trasa po krátkém klesání na začátku stavby přechází v km 1,655 ve stoupání místní komunikaci mezi osadou Skály a Peškovem, v nejvyšším místě stavby 5503 zářezem částečně zasahuje do lesa Hrabůvky. V klesání k obci Tlumačov v km 3,700 ji kříží nadjezdem silnice III/43835 Tlumačov–Machová. Na hluboký zářez u nejbližší zástavby obce Tlumačov navazuje násyp v km 4,700–5,400. Most přes příjezdnou cestu k lomu v km 5,000 bude sloužit i k obracení vozidel údržby.
Nežádoucímu vjezdu a výjezdu z rychlostní silnice budou sloužit závory. Zářezem hlubokým až 12 metrů míjí v km 5,730–6,050 trasu velmi vysokého napětí vlevo a skládku technického a komunálního odpadu vpravo. V místě nejhlubšího zářezu ji kříží v km 5,925 silnice III/43826 Tlumačov–Kurovice. V pokračujícím úseku kopíruje niveleta trasy stávající terén. V tomto úseku je navržena v km 7,270 oboustranná odpočívka a rychlostní silnici přechází v km 7,572 nadjezdem silnice III/43828 Záhlinice–Kurovice a v km 8,428 III/05511 Záhlinice–Chrášťany. Aktualizovaná hluková studie prokázala nutnost protihlukových opatření pro obec Chrášťany. Obec Chrášťany je chráněna proti hluku stěnou, která probíhá bez přerušení pod nadjezdem silnice III/05511 v km 8,428 a překračuje mosty přes říčku Mojenu v km 8,936 a přes místní komunikaci Hulín–Chrášťany v km 9,017.
BERANIDLO SVODIDLOVÝCH SLOUPKŮ ORTECO 800 HD
Při stavbě svodidel na R55 je významným pomocníkem samojízdné beranidlo svodidlových sloupků ORTECO 800 HD. Stroj stejnojmenného italského výrobce má rázovou energii 820 J a hmotnost kladiva 300 kg. Je vybaven samonivelační věží, automaticky zajišťující kolmost ve všech podmínkách, hydraulickým generátorem elektrické energie pro připojení ručního nářadí, podavačem svodidlových pásnic usnadňujícím jejich montáž k zaraženým sloupkům a jádrovou vrtačkou, která po připojení ke kompresoru umožňuje předvrtávat skalnaté podloží. „Stroj u nás funguje od jara letošního roku a je zcela bezproblémový. Při stavbě svodidel na R55 postupujeme rychlostí 50 m za hodinu. Beranidlo je standardně vybaveno rážecí hlavou pro svodidlové sloupky profilu 100 mm. U zakončení svodidel se po jednoduché výměně této rážecí hlavy zatloukají sloupky profilu 140 mm,“ vysvětluje výhody beranidla ORTECO stavbyvedoucí společnosti Strabag, a. s. Tomáš Hájek. Jeho team může být na samojízdné beranidlo 800 HD právem pyšný, protože takto vybavený typ pracuje zatím v ČR pouze jeden.
Beranidla ORTECO přitom najdou využití nejen při realizaci svodidel, ale staly se i nepostradatelnými pomocníky při stavbě fotovoltaických elektráren nebo realizaci protihlukových stěn.
Samojízdná beranidla ale nejsou jediná, která pod značkou italského výrobce fungují při stavbách a opravách silnic v ČR. ŘSD, regionální SÚS a další firmy zabývající se touto činností, vlastní dohromady již několik desítek beranidel upevněných na nákladních vozech či jiných nosičích. Hydraulické beranidlo lze totiž instalovat na korbu nákladního vozidla nebo na výložník rypadla či jeřábu, případně je nabízeno i na zmiňovaném samojízdném pásovém podvozku. Vybírat lze ale nejen podle působu provozu beranidla, ale i úderové energie kladiv. Beranidlo je standardně vybaveno hydraulickým okruhem pro možnost využití hydraulického ručního nářadí, jako např. utahovák, kladivo, řezačka atd., případně může být osazeno jádrovou vrtačkou, vytahovákem sloupků, rážecím trnem pro směrové sloupky atd. „Firma ORTECO stála u zrodu beranidel svodidlových sloupků a dnes je považována za světovou jedničku a leadra trhu, který přichází s každoročními inovacemi. O jejich kvalitě svědčí i fakt, že například ŘSD s nimi má již téměř patnáctiletou zkušenost. Výhodou jsou i nepřetržitý servis a nízké provozní náklady,“ vysvětlil Ing. Lukáš Janalík, product manager společnosti STAVES s. r. o., která je výhradním dovozcem beranidel ORTECO do ČR a SR.
Expressway R55, Section Skalka-Hulín Prior to Operation
The newly built Expressway R55 after putting into operation together with Expressway R49 and Motorway D1 near Hulín will create a transportation network named Moravian Intersection. While R49 section 4901 Hulín–Fryšták waiting for putting into operation in 2011 was stopped, works on section 5503 Skalka–Hulín are finishing and its operation is planned for November 2010. The construction is carried out by “Association Skalka–Hulín–R55”, with members Eurovia CS, a. s., Strabag, a. s., OHL ŽS, a. s. and PSVS, a. s. For building the safety fence on R55, an important help is the self-mobile hydraulic pile driver ORTECO 800 HD. Hydraulic pile driver may be mounted onto the truck bed from 3.5 tons or onto the excavator or crane jib, or it can be offered on the already mentioned self-mobile crawler.
Využito podkladů Ředitelství silnic a dálnic ČR