Rychlostní komunikace R 48 Tošanovice-Žukov otevřena
Rubrika: Aktuality
Ředitelství silnic a dálnic ČR uvedlo do provozu stavbu rychlostní komunikace R48 Tošanovice-Žukov v délce 7,9 km. Nově postavená čtyřpruhová rychlostní komunikace přebírá dopravu z extrémně zatíženého, směrově a výškově nevyhovujícího úseku silnice I/48. Stavba byla zahájena v březnu 2005 a celkové stavební náklady se vyšplhaly na 1,46 miliardy korun.
Otevřená silnice spojuje již vybudované úseky komunikace R 48 a to státní hranice – Český Těšín a úsek Frýdek-Místek – Tošanovice, čímž dojde k výraznému zjednodušení a zrychlení dopravy v úseku Frýdek-Místek – státní hranice s Polskou republikou.
Otevření rychlostní komunikace R 48 Tošanovice – Žukov se zúčastnili jak zástupci stavebních
firem a investora, tak starostové dotčených obcí.
Nový úsek zahrnoval výstavbu silnice s cementobetonovým krytem kategorie R 22,5/100 v celkové délce 7.850 m. Tento druh silničního povrchu se zejména v západní Evropě příliš neobjevuje. Jeho výhodou je vysoká odolnost a nevyžaduje častou změnu.
Protihlukové stěny tvoří na novém úseku silnice nezanedbatelnou plochu.
Oblast je hustě osídlena.
Součástí stavby bylo rovněž vybudování deseti mostů, silnic, místních a obslužných komunikací a přeložek inženýrských sítí. Zanedbatelných není ani 7,1 km protihlukových stěn, jejichž plocha se ustálila na 23.000 m2. Všechna křížení s rychlostní silnicí jsou mimoúrovňová. Významným objektem stavby je silniční most – estakáda o 13 polích přes údolí řeky Stonávky v celkové délce 727,75 m.
Součástí stavby je deset mostních objektů. Největší z nich je přes sedm set metrů
dlouhá estakáda přes údolí řeky Stonávky.
„Zprovoznění stavby bude významným přínosem ke zlepšení dopravního spojení v trase VI. transevropského dopravního koridoru sítě TEN, mělo by snížit počet dopravních nehod a zlepšit životní prostředí,“ uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Projekt byl spolufinancován Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti. Nenávratný příspěvek Evropské unie činil 37.062.160 EUR, což představuje 76 % celkových uznatelných nákladů. Zbývající část nákladů byla hrazena Státním fondem dopravní infrastruktury.