ŘSD: Slevy jsou až 14 pct, někde bylo nutné zabránit zdražení
Rubrika: 2010
Stavební firmy nabídly státu na zhruba stovce rozestavěných úsecích silnic a dálnic slevy v rozmezí nula až 14 procent. U některých staveb přitom hrozilo, že se náklady státu kvůli špatným projektům ještě zvýší, nulovou slevu proto lze považovat za úspěch. V rozhovoru pro ČTK to řekl nový šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Švorc.
"Ne všechny smlouvy z mého pohledu byly zadány na základě kvalitně zpracovaných projektů, což je chyba nejen na naší straně, ale i na straně projektanta. Ukazuje se, že někde fyzicky prostor na úsporu není a jednání jsou naopak v rovině nenavýšení rozpočtových nákladů," řekl Švorc. Podle něj to platí hlavně pro stavby v těžkých geologických podmínkách, kde firmy narážejí na problémy takříkajíc za pochodu.
Slevy prý nebylo možné najít ani u staveb těsně před dokončením, což je případ silnice R4 u Písku nebo jihozápadní části pražského okruhu. Její příprava se protáhla na 17 let a investice do samotné výstavby činila 18 miliard korun. "Faktury bude nutné po kontrole jejich oprávněnosti uhradit, zároveň tam ale probíhá audit ministerstva dopravy a Nejvyššího kontrolního úřadu," uvedl ředitel.
Smluvní dodatky se stavebními firmami chce mít ŘSD hotové do konce tohoto týdne. Kromě slev se v nich upraví i rozvolnění splátkového kalendáře. "Po čtyřech týdnech jednání jsme si s partnery potvrdili, že je i v jejich zájmu ty úspory hledat, protože peníze, které ušetříme, nám dávají možnost pokračovat na dalších stavbách," řekl Švorc.
České firmy prý musí reagovat i na možnost naznačenou ministrem dopravy Vítem Bártou, který chce zvážit nasazení asijských společností na výstavbu českých dálnic. "Tuzemské firmy si moc dobře uvědomují, co by pro ně takovýto průlomový model znamenal," je přesvědčen Švorc.
ŘSD však hledá především model levnější výstavby do budoucna. Rozpočet státní investorské organizace by se měl podle aktuálního návrhu příští rok snížit z letošních 55 miliard na 35 miliard a lepší pohled neskýtá ani prognóza na další léta.
Meziresortní komise proto nyní hledá řešení, jak zrychlit a zlevnit přípravu takzvaných liniových staveb. Na práci komise by se měla podílet i ministerstva zdravotnictví, životního prostředí a pro místní rozvoj. V úvahu podle Švorce připadá například zcela nový zákon pro liniové stavby, základní teze by měla mít skupina hotové do dvou měsíců.
Zmíněná ministerstva by se prý mohla finančně podílet na některých výdajích ŘSD. To například mění domácnostem okna na základě hlukových norem ministerstva zdravotnictví a sází stromy podle požadavků orgánů životního prostředí. Jen kolem dálnice D8 se prý musely vysadit stromy za miliardu korun, o dřeviny se přitom ŘSD musí starat pět let, což vyjde na dalších 300 milionů. "Řešením by třeba bylo, kdyby se po výsadbě o stromy starala samospráva nebo občanská sdružení," poznamenal Švorc.
Expertní skupina také chystá důslednou fyzickou kontrolu přebíraných staveb a při nekvalitní práci hodlá uplatňovat smluvní sankce. Stavby by podle Švorce měly zlevnit i tím, že rozpočet bude oproti minulým létům nižší, což zvýší konkurenci na straně firem.
"Stalo se - jestli je to chyba, omyl či úmysl, neumím říci - že v jednom krátkém časovém období se vypsalo několik velkých zakázek a potom na trhu není dostatečná kapacita stavebních firem, které by mohly spolu soutěžit," uvedl Švorc.
Slevy od stavebních firem k 13. září | Slevy (v mld. Kč) | Podíl z celkových nákladů |
Dálnice a silnice | 2,319 | 2,6 pct. |
zdroj: ministerstvo dopravy
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.