KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    ŘSD letos zdvojnásobí částku na stavbu mostů na osm mld. Kč

ŘSD letos zdvojnásobí částku na stavbu mostů na osm mld. Kč

Publikováno: 24.4.2008, Aktualizováno: 22.11.2008 00:32
Rubrika: Aktuality

Ředitelství silnic a dálnic zaplatí letos za opravy havarijních mostů na silnicích první třídy a na dálnicích skoro tři miliardy korun. Loni to byla asi miliarda, i tak částka zdaleka nestačí. Stav řady starších konstrukcí je podle odborníků stále horší. Situace je špatná hlavně na silnicích II. a III. třídy, které ale ŘSD nespravuje. Odborníci na mosty se sešli na mezinárodních stavebních veletrzích v Brně, kde tuto problematiku projednávali.

Česko je na tom dobře ve výstavbě nových mostů, míní experti. Na jejich výstavbu letos ŘSD uvolní pět miliard korun. Starší mosty ale postupně chátrají. Na jejich kompletní opravy by bylo potřeba desítky miliard, podle některých odborníků zhruba 25 až 30 miliard Kč. Investice, se kterými letos počítá ŘSD, tak stav řeší jen částečně.

V Česku je teď podle evidence téměř 17.000 mostů. Přes 1.150 jich vlastní stát, zhruba 12.500 leží na silnicích II. a III. třídy, a spravují je tedy kraje. ŘSD investuje jen do státních mostů. Na opravě tisíců dalších, které patří krajům, se nepodílí. Právě ty jsou ale podle odborníků v daleko horším stavu.

Zatímco počet mostů ve špatném stavu na silnicích I. třídy se loni podařilo snížit, u silnic nižších tříd, které jsou ve vlastnictví krajů, je to právě naopak.

„Nejvýraznější příčinou zhoršujícího se stavu je bezesporu výrazný nárůst dopravy a zvyšování tonáže a nápravových tlaků vozidel oproti původním navrhovaným předpokladům a stáří mostních objektů,' objasnil František Menšík, jeden z autorů petice za obnovu mostů adresovanou vládě i dalším institucím. Doplnil, že chátrání některých konstrukcí uspíšily třeba i povodně.

S problémy se potýkají prakticky všechny regiony. Například Středočeský kraj potřebuje naléhavě opravit několik havarijních mostů přes Labe, poznamenal hejtman Petr Bendl. V jeho regionu je přes tisícovku mostů. Na několika desítkách z nich bývá pravidelně omezen nebo zastaven provoz. Opravy chce kraj financovat částečně ze svého, využije ale i evropské peníze a část čtyřmiliardového úvěru, který si vzal především na zlepšení dopravní infrastruktury.

Situace je podobná i na Slovensku. „S českými kolegy jsme zdědili vlastně tu stejnou silniční síť, a řada mostů je tak stejně jako v Česku v havarijním stavu,' popsal předseda bratislavského regionu Vladimír Bajan. Slovensko by podle něj na opravy potřebovalo rovněž desítky miliard slovenských korun. Velkou část těchto peněz chce získat stejně jako Česko z evropských fondů.

Zdroj: ČTK

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (53x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (44x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (37x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice