ŘSD letos zdvojnásobí částku na stavbu mostů na osm mld. Kč
Rubrika: Aktuality
Ředitelství silnic a dálnic zaplatí letos za opravy havarijních mostů na silnicích první třídy a na dálnicích skoro tři miliardy korun. Loni to byla asi miliarda, i tak částka zdaleka nestačí. Stav řady starších konstrukcí je podle odborníků stále horší. Situace je špatná hlavně na silnicích II. a III. třídy, které ale ŘSD nespravuje. Odborníci na mosty se sešli na mezinárodních stavebních veletrzích v Brně, kde tuto problematiku projednávali.
Česko je na tom dobře ve výstavbě nových mostů, míní experti. Na jejich výstavbu letos ŘSD uvolní pět miliard korun. Starší mosty ale postupně chátrají. Na jejich kompletní opravy by bylo potřeba desítky miliard, podle některých odborníků zhruba 25 až 30 miliard Kč. Investice, se kterými letos počítá ŘSD, tak stav řeší jen částečně.
V Česku je teď podle evidence téměř 17.000 mostů. Přes 1.150 jich vlastní stát, zhruba 12.500 leží na silnicích II. a III. třídy, a spravují je tedy kraje. ŘSD investuje jen do státních mostů. Na opravě tisíců dalších, které patří krajům, se nepodílí. Právě ty jsou ale podle odborníků v daleko horším stavu.
Zatímco počet mostů ve špatném stavu na silnicích I. třídy se loni podařilo snížit, u silnic nižších tříd, které jsou ve vlastnictví krajů, je to právě naopak.
„Nejvýraznější příčinou zhoršujícího se stavu je bezesporu výrazný nárůst dopravy a zvyšování tonáže a nápravových tlaků vozidel oproti původním navrhovaným předpokladům a stáří mostních objektů,' objasnil František Menšík, jeden z autorů petice za obnovu mostů adresovanou vládě i dalším institucím. Doplnil, že chátrání některých konstrukcí uspíšily třeba i povodně.
S problémy se potýkají prakticky všechny regiony. Například Středočeský kraj potřebuje naléhavě opravit několik havarijních mostů přes Labe, poznamenal hejtman Petr Bendl. V jeho regionu je přes tisícovku mostů. Na několika desítkách z nich bývá pravidelně omezen nebo zastaven provoz. Opravy chce kraj financovat částečně ze svého, využije ale i evropské peníze a část čtyřmiliardového úvěru, který si vzal především na zlepšení dopravní infrastruktury.
Situace je podobná i na Slovensku. „S českými kolegy jsme zdědili vlastně tu stejnou silniční síť, a řada mostů je tak stejně jako v Česku v havarijním stavu,' popsal předseda bratislavského regionu Vladimír Bajan. Slovensko by podle něj na opravy potřebovalo rovněž desítky miliard slovenských korun. Velkou část těchto peněz chce získat stejně jako Česko z evropských fondů.
Zdroj: ČTK