KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Rekonstrukce terminálu Mělník podpořena z grantu TEN‑T

Rekonstrukce terminálu Mělník podpořena z grantu TEN‑T

Publikováno: 14.7.2014
Rubrika: Zajímavosti

Intermodální terminál Mělník je jedním z největších terminálů v České republice, který má vysoký potenciál dále se rozšiřovat. Protože objemy exportů, importů a transferů v posledních letech rostou, je potřeba na tento trend reagovat a připravit kapacitu terminálu tak, aby vyhovovala rostoucí zátěži. To znamená investovat do modernizace zastaralých zařízení, provést rozsáhlé stavební práce a rozšířit objekty přístavu a terminálu.

Majitel intermodálního terminálu Mělník, společnost České přístavy a.s., se proto rozhodl iniciovat rozsáhlý rekonstrukční projekt, který poskytne řešení pro vzniklou situaci. Financován bude částečně z evropských peněz – s pomocí poradenské společnosti PNO CZ, s. r. o. se Českým přístavům podařilo na tento projekt získat grant z evropského programu TEN‑T. Staly se tak prvním českým soukromým subjektem, který čerpá podporu z tohoto programu.

Cílem Evropské komise je financovat projekty, které vedou k naplňování jejích strategických cílů. Dotační program TEN‑T byl nastaven proto, aby podporoval zlepšení propojení, vzájemnou provozuschopnost, integraci a udržitelný rozvoj transevropské dopravní sítě. Zejména se jedná o navázání chybějících klíčových spojení a dokončení hlavních cest, rozvoj infrastruktury usnadňující vazbu národních sítí a periferních regionů, dosažení interoperability železniční sítě, optimalizaci kapacity a efektivnosti infrastruktury, ale také podporu kombinovaných způsobů dopravy a zlepšení bezpečnosti a spolehlivosti sítě.

Jedná se přitom o program celoevropský, dostupný žadatelům ze všech členských zemí EU. Je spravován přímo Evropskou komisí, která prostřednictvím své výkonné agentury (TEN‑T Executive Agency) sama projekty hodnotí a dotace přiděluje. Hlavním měřítkem přitom je celoevropský dopad, řešení problému, které na národní úrovni není dostupné. Nejčastěji podporu využívají správci železniční infrastruktury, přepravní společnosti, přístavy ať už námořní nebo vnitrozemské, a právě multimodální terminály. V České republice jsou přitom České přístavy zatím jedinou soukromou společností, která tuto možnost využila. V jiných zemích EU je tento způsob financování zcela běžný, TEN‑T podpořil ročně několik stovek projektů veřejných i soukromých žadatelů, např. v poslední schválené víceleté výzvě z r. 2012 bylo podáno 189 oprávněných projektů, z nichž 89 (v celkové hodnotě 1 348,48 mil EUR) bylo doporučeno k financování.

Proces přípravy evropského projektu není jednoduchý, je relativně časově náročný a v neposlední řadě s sebou nese určitou administrativní zátěž. Kromě „klasické“ fáze zpracování projektové žádosti, která je běžná při zpracování všech dotačních projektů (v ČR např. i Operační program Doprava), je v evropském projektu neméně důležitá fáze obhajoby projektu a vyjednávání podmínek smlouvy. I zde je role poradců podstatná, nejen že dokonale znají projekt a dokážou prezentovat fakta, ale také hovoří řečí úředníků. V mnoha případech je díky tomu průběh jednání hladší, kratší, efektivnější a výsledkem je spokojenost na straně úřadu i žadatele, vyjádřená podepsanou smlouvou o přidělení dotace.

Ing. Jan Šnejdárek, ředitel terminálu Mělník, k úspěšnému projektu říká: „Rozhodli jsme se pro přípravu tak náročného projektu využít odbornou podporu PNO, a naše rozhodnutí se vyplatilo. Dotaci jsme získali, společně obhájili, teď už zbývá jen pokračovat podle nastaveného plánu a peníze taky podle plánu vyčerpat. Úvodní nejasnosti se vyřešily, věříme, že další překvapení nás už nečekají. S koncem příštího roku tak bude náš projekt dokončen, zatímco bez dotace by trval o několik let déle. Určitě budeme uvažovat o dalších projektech. TEN‑T sice skončil, ale i jeho nástupce, program CEF, nabízí nám i dalším žadatelům možnosti, jak efektivně financovat naše investiční akce. Už nyní s PNO naše záměry konzultujeme.“

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (158x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (73x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (63x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice