Rekonstrukce terminálu Mělník podpořena z grantu TEN‑T
Rubrika: Zajímavosti
Intermodální terminál Mělník je jedním z největších terminálů v České republice, který má vysoký potenciál dále se rozšiřovat. Protože objemy exportů, importů a transferů v posledních letech rostou, je potřeba na tento trend reagovat a připravit kapacitu terminálu tak, aby vyhovovala rostoucí zátěži. To znamená investovat do modernizace zastaralých zařízení, provést rozsáhlé stavební práce a rozšířit objekty přístavu a terminálu.
Majitel intermodálního terminálu Mělník, společnost České přístavy a.s., se proto rozhodl iniciovat rozsáhlý rekonstrukční projekt, který poskytne řešení pro vzniklou situaci. Financován bude částečně z evropských peněz – s pomocí poradenské společnosti PNO CZ, s. r. o. se Českým přístavům podařilo na tento projekt získat grant z evropského programu TEN‑T. Staly se tak prvním českým soukromým subjektem, který čerpá podporu z tohoto programu.
Cílem Evropské komise je financovat projekty, které vedou k naplňování jejích strategických cílů. Dotační program TEN‑T byl nastaven proto, aby podporoval zlepšení propojení, vzájemnou provozuschopnost, integraci a udržitelný rozvoj transevropské dopravní sítě. Zejména se jedná o navázání chybějících klíčových spojení a dokončení hlavních cest, rozvoj infrastruktury usnadňující vazbu národních sítí a periferních regionů, dosažení interoperability železniční sítě, optimalizaci kapacity a efektivnosti infrastruktury, ale také podporu kombinovaných způsobů dopravy a zlepšení bezpečnosti a spolehlivosti sítě.
Jedná se přitom o program celoevropský, dostupný žadatelům ze všech členských zemí EU. Je spravován přímo Evropskou komisí, která prostřednictvím své výkonné agentury (TEN‑T Executive Agency) sama projekty hodnotí a dotace přiděluje. Hlavním měřítkem přitom je celoevropský dopad, řešení problému, které na národní úrovni není dostupné. Nejčastěji podporu využívají správci železniční infrastruktury, přepravní společnosti, přístavy ať už námořní nebo vnitrozemské, a právě multimodální terminály. V České republice jsou přitom České přístavy zatím jedinou soukromou společností, která tuto možnost využila. V jiných zemích EU je tento způsob financování zcela běžný, TEN‑T podpořil ročně několik stovek projektů veřejných i soukromých žadatelů, např. v poslední schválené víceleté výzvě z r. 2012 bylo podáno 189 oprávněných projektů, z nichž 89 (v celkové hodnotě 1 348,48 mil EUR) bylo doporučeno k financování.
Proces přípravy evropského projektu není jednoduchý, je relativně časově náročný a v neposlední řadě s sebou nese určitou administrativní zátěž. Kromě „klasické“ fáze zpracování projektové žádosti, která je běžná při zpracování všech dotačních projektů (v ČR např. i Operační program Doprava), je v evropském projektu neméně důležitá fáze obhajoby projektu a vyjednávání podmínek smlouvy. I zde je role poradců podstatná, nejen že dokonale znají projekt a dokážou prezentovat fakta, ale také hovoří řečí úředníků. V mnoha případech je díky tomu průběh jednání hladší, kratší, efektivnější a výsledkem je spokojenost na straně úřadu i žadatele, vyjádřená podepsanou smlouvou o přidělení dotace.
Ing. Jan Šnejdárek, ředitel terminálu Mělník, k úspěšnému projektu říká: „Rozhodli jsme se pro přípravu tak náročného projektu využít odbornou podporu PNO, a naše rozhodnutí se vyplatilo. Dotaci jsme získali, společně obhájili, teď už zbývá jen pokračovat podle nastaveného plánu a peníze taky podle plánu vyčerpat. Úvodní nejasnosti se vyřešily, věříme, že další překvapení nás už nečekají. S koncem příštího roku tak bude náš projekt dokončen, zatímco bez dotace by trval o několik let déle. Určitě budeme uvažovat o dalších projektech. TEN‑T sice skončil, ale i jeho nástupce, program CEF, nabízí nám i dalším žadatelům možnosti, jak efektivně financovat naše investiční akce. Už nyní s PNO naše záměry konzultujeme.“