Rekonstrukce nástupišť a odvodnění Hlavního nádraží Plzeň
Rubrika: Zajímavosti
Plzeňské hlavní nádraží prochází rozsáhlými rekonstrukcemi a další se plánují ještě letos i v nadcházejících letech. V roce 2016 bude dokončena kompletní rekonstrukce východní části stanice. Zdařilou moderní renovací prošla i secesní budova, která byla vyhlášena v roce 1995 kulturní památkou. Nově opravená budova slouží pro různé kulturní aktivity a přispívá k rozvoji cestovního ruchu.
Rekonstrukce nástupišť jsou ze své podstaty účelová. Zvýšená pozornost se věnuje bezpečnému pohybu chodců a také dlouhé životnosti staveb. Jeden z parametrů je i rychlý svod dešťových vod, způsoby řešení prostupů do elektroinstalačních a vodovodních soustav.
Na plzeňském hlavním nádraží bylo pro odvod dešťové vody použito několik linií polymerbetonových žlabů RONN TL 1000 v celkové délce 268 metrů. Polymerbetonové žlaby s integrovanou ochrannou litinovou hranou a těsnící drážkou mají velmi robustní a odolnou konstrukci těles. Jsou modulární s různými druhy spádů pro rychlý odtok a s vysokou odolností proti působení agresivních látek pro ochranu spodní vody.
Žlaby vzhledem k předpokládanému provozu byly navrženy na zatížení B125 – C250 kN, protože se osazovaly přímo v plochách nástupišť. Žlaby byly kladeny do kamenné dlažby tl. 30 mm a uzavřeny litinovými můstkovými rošty z důvodu estetického sladění s původní historickou budovou.
Pro zabezpečení instalačních šachet se používaly ocelové žárově pozinkované poklopy řady XP 400, popř. SF, které jsou určené pro venkovní zadláždění.