Rekonstrukce nádraží v Havlíčkově Brodě uskutečněna formou PPP Projektu
Rubrika: Aktuality
Havlíčkobrodské nádraží brzy začne postupně měnit svoji tvář. Právě probíhají poslední práce na projektu, znám už je také harmonogram prací na budově a jejím okolí. Ještě letos se dočkají rekonstrukce zázemí pracovníci drah a řidiči autobusů, cestující se na vylepšené prostory mohou těšit příští rok. Sdělila to společnost AŽD Praha, která má objekt v dlouhodobém pronájmu od Českých drah.
První etapa rekonstrukce je spojena s obnovou autobusového nádraží, kterou provádí město s přispěním dotací EU. Proto je potřeba ještě letos vybudovat v nádražní budově zázemí pro řidiče autobusů (denní místnost a nocležnu). Kromě toho se plánuje rekonstrukce střechy a propojení informačních systémů pro vlakové a autobusové spoje. Přesune se také prodej jízdenek ČD a bus centrum.
V roce 2008 zasáhne stavební ruch halu v přízemí. „Plánujeme vybourat stávající pokladny ČD, čímž v hale vznikne vzdušnější prostor,“ říká Miroslav Kozák, finanční ředitel AŽD Praha. Služby tu budou podobné jako dosud. Prodej jízdenek, občerstvení, toalety, prodej novin a časopisů však získají novou, modernější podobu.
Nádraží nejvíce oživí třetí etapa, která se uskuteční v letech 2009–2010. „V prvním patře totiž vzniknou nové komerční prostory, které vytvoří z nádraží centrum služeb a obchodu,“ říká iKozák. „Lidé už nebudou chodit na nádraží jen kvůli cestování, ale také na nákupy nebo ke kadeřníkovi. Bude to místo, kde se mohou setkávat a cítit se příjemně.“ K tomu poslouží také nové schoditě a výtah, které umožní pohodlný přístup do vyšších pater.
Ve čtvrté, poslední etapě se dočká rekonstrukce restaurace v přízemí a další prostory určené k revitalizaci, většinou umístěné v nejvyšším patře. Celá rekonstrukce by měla být ukončena v roce 2011.
Společnost AŽD Praha v roce 2006 vyhrála tendr na rekonstrukci a provoz vlakového nádraží Havlíčkův Brod v rámci projektu Živá nádraží. Po podpisu smlouvy s Českými drahami 8. ledna 2007 převzala firma do užívání nádraží na dobu třiceti let. Do jeho rekonstrukce se chystá vložit desítky milionů korun. Nádražím v Havlíčkově Brodě projde denně asi 6000 lidí.
„Do projektu Živá nádraží bylo zařazeno 60 lokalit po celé republice. Vybírali jsme je hlavně podle počtu lidí, kteří jimi denně projdou, a na náš seznam se tak dostala nejatraktivnější nádraží, jako jsou například Hradec Králové, Pardubice, Praha Holešovice, Praha Smíchov, Olomouc nebo právě Havlíčkův Brod,” upřesňuje Eugen Bečka, ředitel ČD Reality, a dodává: „Naším cílem je přetvořit nádraží Českých drah v organické součásti městských center, kde budou lidé nakupovat, bavit se a odpočívat.”
Proces revitalizace vlakových nádraží probíhá ve spolupráci Českých drah a soukromého kapitálu takzvanou metodou PPP. České dráhy do projektu vloží svůj majetek a prostory stávajících nádraží s tím, že komerční partneři, kteří vzejdou jako vítězové z jednotlivých výběrových řízení, připraví celkový projekt revitalizace, navrhnou její rozsah a následně revitalizaci nádraží zrealizují. Na oplátku pak získají do dlouhodobého užívání komerční prostory, které po revitalizaci vzniknou v jednotlivých nádražních terminálech, kde budou moci rozvíjet vlastní komerční aktivity, případně budou moci tyto objekty dále pronajmout.