Rekonstrukce kolejí v Nesovicích
Rubrika: Aktuality
Moderní dopravě již neodpovídající stav železničního svršku a spodku a dosažení plánované životnosti některých prvků výhybek na bučovickém zhlaví železniční stanice Nesovice byly důvodem k rekonstrukci kolejiště v této stanici. V současnosti probíhá její první část, která byla zahájena v září tohoto roku. „Naším cílem je maximální posílení bezpečnosti železničního provozu,“ řekl dnes Miroslav Konečný, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty, státní organice pro dopravní cestu.
V rámci postupného rozšiřování integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) předpokládá Krajský úřad Jihomoravského kraje posílení významu železniční dopravy v regionu, a to v úseku Brno hl. n. – Nesovice, i v dopravě na střední vzdálenosti v úseku Brno hl.n. – Kyjov - Veselí nad Moravou. Krajský úřad projekčně připravil úpravy v okolí výpravní budovy nádraží v Nesovicích tak, aby vznikl přestupní terminál na autobus.
Před rekonstrukcí byl železniční svršek (výhybky a přípoje k výhybkám) ve tvaru T umístěn na dřevěných pražcích z roku 1971. Konstrukční prvky výhybek již přesáhly svou životnost a rovněž upevnění kolejnic bylo problematické. Kolejové lože bylo znečištěné a nepropustné. Také železniční spodek je nepropustný, namrzavý a není odvodněný. To způsobovalo rychlý rozpad geometrické polohy koleje a vyžadovalo značné náklady na údržbu kolejí v provozuschopném stavu. Dalším impulsem pro rekonstrukci byla nutnost přizpůsobit dispoziční řešení kolejiště potřebám zaváděného integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK).
Železniční stanice Nesovice je v současné době vybavena elektromechanickým staničním zabezpečovacím zařízením (SSZ) 2. kategorie z roku 1939, rekonstruovaným v roce 1977 a doplněným v roce 1999 na bučovickém zhlaví světelnými návěstidly. SZZ je ovládáno z dopravní kanceláře, umístěné v přízemí výpravní budovy. Na obou zhlavích jsou závislá stavědla.
Na bučovickém zhlaví se v hlavních kolejích č. 1 a 2 bude stávající dvojitá kolejová spojka rozložena na dvě jednoduché a budou rekonstruovány výhybky č. 9/11 a 12/13 a také výhybky č. 8 a 10, zapojené do koleje č. 3 a 5. Směrové poměry hlavních kolejích budou upraveny pro rychlost 80km/h (výhledově až pro 90 km/h). Současně s rekonstrukcí výhybek a přípojných polí k těmto výhybkám zrekonstruují a odvodní stavbaři také železniční spodek. Z pražcového podloží odstraní nevhodnou zeminu a nahradí ji novými konstrukčními vrstvami a požadovanou únosností železniční pláně.
Součástí nového staničního zabezpečovacího zařízení je elektronické stavědlo s počítači náprav a elektromotorickými přestavníky. Vnitřní část nového SZZ bude ve výpravní budově. Kvůli změně dispozičního řešení bude vybudováno nové venkovní osvětlení, elektrické rozvody a také nová sloupová trafostanice 22/0,4 kV-250kVA.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, zastoupená Stavební správou Olomouc. Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a vzhledem k tomu, že jde o jeden z prioritních projektů Operačního programu Doprava na léta 2007- 2013 bude na tento projekt předložena žádost o spolufinancování z Fondu soudržnosti Evropské unie. Celkové náklady dosáhnou 91,298 mil. Kč. Generálním projektantem stavby je Zdeněk Štěpán, Brno a zhotovitelem je Sdružení „NESOVICE 2007“, jeho členy jsou SEŽEV-REKO a AŽD Praha.
Druhou částí rekonstrukce kolejiště, která bude zahájena v druhé polovině roku 2008, by měl být mimo jiné odstraněn letitý problém s úrovňovým železničním přejezdem ve zhlaví směrem na Nemotice.
Technické údaje:
Umístění stavby
Trať: Traťový úsek 2302 Brno odbočka Táborská – Vlárský průsmyk
Místo stavby: železniční stanice Nesovice v kilometru 39,374 – 40,264
Pověřená obec: Bučovice
Katastrální území : Letošov, Nesovice, Nevojice
Kategorie trati: celostátní
Třída zatížení: C3
Traťová rychlost: 80 km/h
Zábrzdná vzdálenost: 700 m
Trakce: motorová
Kapacitní údaje:
Počet rekonstruovaných výhybek na betonových pražcích (výhybkových jednotek): 7
Délka rekonstruované koleje tvaru S49 na pražcích B91 S/1 - nový materiál: 699 m
Délka rekonstruované koleje tvaru S49 na pražcích SB-5- užitý materiál: 125 m
Kolejové lože štěrkové: 2.607 m3
Počet svarů kolejnic tvaru S49 146 Celková plocha sanací pražcového podloží 5.377 m2
Celková délka trativodu a příčných svodů: 188,6 m
Počet trativodních plastových šachet 7 Vodorovné přesuny suti a zeminy: 6.026 m3
Osvětlovací stožáry SHH 10 Osvětlovací věže OSŽ-20P 5 Návěstidla světelná: 13
Elektromotorické přestavníky: 6
Délka kabelových tras staničního zabezpečovacího zařízení a nízkého napětí: 3.300
Snímače počítače náprav: 23
Rozvaděč R-EOV: 1
Sloupová trafostanice 22/0,4kV-250kVA: 1