Rekonstrukce hlavního nádraží v Brně z pohledu řešení odvodnění
Rubrika: 2016
V září se po tříměsíčních opravách opět otevřela všechna nástupiště hlavního nádraží v Brně. Opravována byla historicky cenná nástupiště, přilehlé koleje a trakční vedení nad nimi a také most nad ulicí Špitálka. Součástí rozsáhlé rekonstrukce druhého a třetího nástupiště bylo i spolehlivé řešení svodu dešťové vody. Je to jedno z klíčových kritérií pro bezpečný pohyb chodců a také dlouhou životnost staveb.
Pro zajištění komplexního odvodnění byly vybrány liniové odvodňovací systémy RONN s pomocí podélných žlabů. S nimi je snadné spádovat plochy a rychle svést dešťové vody.
Pro nádraží v Brně byl použit odvodňovací systém MEARIN 100 vyrobený ze sklolaminátového kompozitního materiálu, který je vysoce pevný a má dlouhou životnost. Umístěn byl například kolem schodišť a výtahových šachet a osazený litinovým roštem. Pro svou tuhost, snadnou manipulaci, odolnost proti mrazům a solím se žlaby MEARIN používají na veškeré zpevněné plochy s požadavkem na zatížení až E600 kN.
V jiných případech se na nástupištích a odbavovacích prostorách používal odpařovací systém PG 1000-1500-3000 nebo žlaby s nízkou stavební výškou (30-50 mm), které vyhovují koridorům pro osoby se sníženou schopností pohybu a cyklistům.
Pro zajištění bezpečného provozu na nástupištích se na zakrytí obslužných šachet použily ocelové žárově pozinkované poklopy řady XP 400. Jsou určené pro venkovní zadláždění a dimenzovány na pojezd nákladních aut D400kN. Většina poklopů (rozměrů 60x60,100x100 cm) je osazena nad elektroinstalačními a vodovodními šachtami. Pracovníci stavby měli usnadněnou práci díky jednoduchosti instalace a přesnosti zpracování výrobků.