Regiony trápí nedokončené obchvaty měst a dálnice
Rubrika: 2010
Nedokončené dálnice a obchvaty velkých měst zůstávají hlavními dopravními problémy v České republice, vyplývá z krajské ankety ČTK. V centrech měst je také málo parkovacích míst. Kromě nedostatku peněz komplikují další výstavbu dopravní infrastruktury neúspěšná jednání s majiteli pozemků, místními obyvateli či ekology, zjistila ČTK. Samosprávy vzešlé z říjnových komunálních voleb budou mít v důsledku rozpočtových škrtů nelehkou situaci problémy vyřešit.
Nejvíce v posledním volebním období investovala do dopravy Praha. Dvě nejvýznamnější stavby, prodloužení metra z Ládví do Letňan a výstavba severozápadní části městského okruhu,jehož součástí je tunelový komplex Blanka, si dohromady vyžádalo více než 20 miliard korun. Dokončení okruhu ale bude muset řešit ještě příští vedení města. Potýkat se bude muset také s nedostavěným vnějším pražským okruhem nebo dlouho plánovanou výstavbou nové trasy D metra, která má ulehčit jihu metropole.
Brno ve čtyřech letech končícího volebního období v dopravě investovalo hlavně do ulic v historickém jádru a staveb na velkém městském okruhu. Rekonstrukce brněnské železnice spojená s odsunem nádraží nemá po čtyřech letech snah pravomocné územní rozhodnutí. Za čtyři roky se také nezačal stavět ani jeden parkovací dům, které mají pomoci řešit parkování v centru. Plány na stavbu hromadných garáží existovaly už v minulém volebním období. Parkovací domy chybí také například v Českých Budějovicích.
Během uplynulých čtyř let se Ostrava konečně napojila na celostátní dálniční síť. Na území města však plnému využití dálnice D1 brání její zpoplatnění a chybějící přivaděče.
Největším problémem v dopravě v Královéhradeckém kraji zůstávají nedokončená stavba dálnice D11 k Hradci Králové a chybějící obchvat Náchoda. Stavba dálnice D11 se v roce 2006 zastavila tři kilometry před Hradcem Králové kvůli nevykoupeným pozemkům farmářky Ludmily Havránkové. Spor o pozemky se řeší už 16 let a žádné z vlád se s farmářkou zatím nepodařilo na výkupu pozemků dohodnout. Problém tak bude řešit nový ministr dopravy Vít Bárta.
Ten na tiskové konferenci po schůzi vlády koncem srpna uvedl, že pokud zůstane v budoucnu zachován rozpočet na navrhované úrovni roku 2011, dostaví se české dálnice a železniční koridory nejdříve za sto let.
Podle aktuálního návrhu se rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok sníží téměř o 30 miliard na 67,5 miliardy korun. Fond však už letos pociťuje výpadek příjmů proti plánům ve výši 3,6 miliardy korun. Bárta proto rozhodl o zastavení všech 31 velkých železničních staveb a 12 silničních staveb.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.